skip to Main Content
خراسان رضوی با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه است
جامعه کیوسک

خراسان رضوی با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌گوید این استان با کمبود ۲۳ هزار معلم مواجه است؛ قاسمعلی خدابنده گفته خراسان رضوی سال گذشته ۱۹ هزار معلم کم داشته و امسال با توجه به نیروهای خروجی و ورودی به آموزش‌وپرورش خراسان و افزایش حدود ۴ درصدی جمعیت دانش‌آموزی با کمبود ٢٣ هزار نفری نیرو مواجه خواهد بود.

این مقام مسئول درباره شیوه‌های جبران چنین کمبودی گفته «چاره‌ای نداریم جز اینکه کمبود نیروها را به طرق مختلف تأمین کنیم؛ یکی از این شیوه‌ها بحث حق‌التدریس نیروهای شاغل و بازنشسته است که برای بازنشسته‌ها ١۴ ساعت و برای شاغلین بین ١۴ تا ٢۴ ساعت اضافه کار در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم کمبود دبیر و معلم را جبران کنیم».

خدابنده توضیح داده «یکی ‌دیگر از روش‌های تأمین نیرو استفاده از نیروهای حق التدریس آزاد است؛ با توجه به اینکه سال گذشته ٣ هزار و ۵١٠ نفر از نیروی حق‌التدریس استان به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند تا به عنوان نیروی رسمی وارد آموزش‌وپرورش شوند، امسال نیروی حق التدریس آزاد نداریم. شیوه دیگر برای جبران کمبود معلم، اجرایی شدن ۶ ساعت عوامل اجرایی مدرسه است که اگر این مورد رعایت شود قطعا کمکی خوبی به تأمین نیرو خواهد بود».

وی به موضوع خرید خدمات آموزشی برای جبران کمبود معلم نیز اشاره کرده و گفته «در ٣٢ شهرستان و منطقه آموزش و پرورش در سطح استان مقدمات خرید خدمات آموزشی برای حدود ۵ هزار و ۴٠٠ نفر از همکاران فراهم شده است».

در چنین شرایطی است که «لایحه رتبه بندی معلمان» قرار است مورد بررسی مجلس قرار بگیرد؛ لایحه‌ای که به گفته فعالان صنفی معلمان «شامل نیروهای غیررسمی اعم از شاغل در مدارس دولتی و بخش خصوصی نمی‌شود و حقوق معلمان خرید خدماتی، مربیان پیش دبستانی، معلمان حق‌التدریسی و معلمان مدارس خصوصی در آن نادیده گرفته شده‌است. ضمن اینکه حقوق و دستمزد معلمان تازه استخدام شده در حد حداقل دستمزد و در حدود ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان باقی خواهد ماند».

همچنین بخوانید:  برای بهبود وضعیت معیشت معلمان چه می‌توان کرد؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗