skip to Main Content
۴۰ درصد تالاب‌های کشور کانون بحرانی غبار شده‌اند
زمین کیوسک

۴۰ درصد تالاب‌های کشور کانون بحرانی غبار شده‌اند

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده «وسعت کانون‌های بسیار بحرانی گرد‌ و‌ غبار در ایران حدود ۲ میلیون هکتار است. علاوه بر این وسعت کل کانون‌های گرد‌ و‌ غبار در کشورمان نیز به ۳۵ میلیون هکتار رسیده است و تالاب‌های خشک‌شده ۴۰ درصد کانون‌های بحرانی گرد‌ و‌ غبار هستند». آن‌گونه که از صحبت‌های مسعود تجریشی برمی‌آید، حتی نیاز آبی این تالاب‌ها مشخص نیست؛ او وعده داده «به‌دنبال این هستیم که با همکاری وزارت نیرو نیاز آبی تالاب‌هایی که منشا گرد‌و‌غبار هستند را مشخص کنیم و وزارت نیرو متعهد به تامین نیاز آبی شود».

این مقام مسئول مالچ‌پاشی را یکی از راه‌های مقابله با گرد و غبار دانسته و گفته «۵۰ سال در کشور مالچ‌پاشی می‌کردیم اما ۳ سال پیش مجلس مصوب کرد مالچ‌های دوستدار محیط زیست جایگزین شوند. سه نوع مالچ مناسب شناسایی شد و در چند نقطه کانونی حاد ریزگرد در یزد آزمایش کردیم و ارزیابی‌ها نشان داد یک مورد از آنها موفق بوده است. بر این اساس با صندوق ملی محیط زیست صحبت شده تا برای بهره‌برداری از نخستین مالچ غیرنفتی سرمایه‌گذاری شود».

بنابر توضیحات تجریشی علاوه بر این مالچ غیرنفتی، همه پالایشگاه‌های کشور وعده داده‌اند که ظرف یک تا دو سال آینده خط تولیدشان را به سمت «مالچ‌های نفتی دوستدار محیط‌زیست» ببرند. «در آینده با توجه به افزایش روند خشکسالی به مالچ بیشتر احتیاج داریم و این مالچ‌ها به کمک ما می‌آید».

با وجود مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت عملیات مالچ‌پاشی، زمستان سال ۹۸ مالچ‌پاشی گسترده در دشت آزادگان خوزستان خبرساز شد؛ عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت از محیط زیست برای اجرای این عملیات موافقتنامه‌ای با وزارت جهاد کشاورزی امضا کرده بود. برخی از کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند یکی از دلایل اصلی اجرای پروژه‌های مالچ‌پاشی «منفعت مالی و کسب بودجه برای دستگاه‌های مرتبط است. اما این که چه کسی می‌خواهد این مالچ‌پاشی را انجام دهد، همان شرکت‌های در سایه هستند که از این قضیه منتفع می‌شوند».

همچنین بخوانید:   معرکه تالاب‌خواران در انزلی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗