skip to Main Content
ادامه مالچ‌پاشی در خوزستان علی‌رغم هشدارها
زمین کیوسک

ادامه مالچ‌پاشی در خوزستان علی‌رغم هشدارها

فعالان محیط زیست استان خوزستان نسبت به مالچ‌پاشی در منطقه فکه این استان هشدار داده‌اند. به گفته آنها پاشیدن مالچ نفتی، سبب ایجاد سطح نفوذناپذیر پلاستیک مانند بر روی ماسه می‌شود که ضمن از بین بردن موجودات ریز و درشت منطقه، با کوچک‌ترین بارش‌ها بر روی سطح خود و هدر رفتن باران، باعث جاری شدن سیل می‌شود. این اعتراض در قالب یک بیانیه از سوی «انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان» ابراز شده است.
ادامه این فرایند در خوزستان در حالی‌ست که در اردیبهشت امسال نیز دبیر کمیته حقوقی «شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی ومنابع طبیعی استان خوزستان» با ارسال یک نامه خطاب به مدیرکل بازرسی، نسبت به مالچ پاشی در ۱۱ هزار هکتار از شن‌زارهای جنوب غربی خوزستان واکنش نشان داده و خواهان رسیدگی به این موضوع شده بود. همچنین در این نامه گفته شده بود که مالچ‌پاشی موجب قیراندود شدن حیات وحش در منطقه چذابه شده، به طوری که «افعی شاخدار عربی» از گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض بر اثر این اقدامات از بین رفته است.

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز اواخر ماه گذشته اعلام کرده بود «هنوز هیچ مجوزی برای استفاده از مالچ نفتی در شهرستان دشت آزادگان صادر نشده است» و در عین حال تاکید کرده بود «سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه تنها تصمیم‌گیرنده نیست».
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گرفت که مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به اشرفی خواستار توقف مالچ پاشی در شن‌زارهای دشت آزادگان شده و گفته بود «با توجه به اطلاع واصله، عملیات مالچ پاشی در زیستگاه‌های حساس و منحصربفرد شن‌زارهای فکه (بیت راشد) در دستور کار قرار گرفته که منطقه مورد نظر دارای پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند است. و از گونه‌های جانوری آن می‌توان به آهوی ایرانی اشاره کرد که در عملیات مالچ پاشی آسیب جدی به این اکوسیستم ارزشمند تحمیل خواهد شد».
«افعی شاخ‌دار عربی»، «بوای شنی عربی»، «سوسمار انگشت شانه‌ای اشمیت» «خرگوش وحشی» «جربیل پاسفید» و «آگامای سر وزغی عربی» «مارمولک کرمی شکل زارودنی» و «اسکینگ شن زار» «آگامای سر وزغی اهوازی» گونه‌های جانوری منحصربه‌فردی هستند که مالچ‌پاشی حیات آنها را به خطر می‌اندازد؛ آهو، گرگ و کفتار و روباه نیز با عملیات مالچ‌پاشی از محدوده زیست خود ناچار به کوچ خواهند بود.

برخی از کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند تاکید بر کانون‌های گرد و غبار سرپوشی‌ست بر منفعت مالی انجام این پروژه‌ها؛ صورت‌جلسه مورخ ۱۳/۱۱/۱۳۹۸ درخصوص اجازه مالچ‌پاشی در ۶۷ هزار هکتار، از جمله به امضای آقای کلانتری رئیس سازمان محیط‌زیست رسیده است؛ «یکی از موارد این‌گونه صورتجلسات، منفعت مالی و کسب بودجه برای دستگاه‌های مرتبط است. اما این که چه کسی می‌خواهد این مالچ‌پاشی را انجام دهد، همان شرکت‌های در سایه هستند که از این قضیه منتفع می‌شوند».
استفاده از مالچ نفتی در مناطق حفاظت‌شده از سال گذشته متوقف و مقررشده کاشت درختان بومی جایگزین آن شود؛ اما با توجه به واکنش اخیر فعالان خوزستان به نظر می‌رسد که علی‌رغم این هشدارها این اقدام همچنان متوقف نشده است.

همچنین بخوانید:  کوچیده از تحصیل در جاده‌های دور
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗