skip to Main Content
سندورم تخمدان پلی‌کیستیک و روز آگاهی از بهداشت قاعدگی
جامعه دانش کیوسک

سندورم تخمدان پلی‌کیستیک و روز آگاهی از بهداشت قاعدگی

دیروز روز آگاهی از بهداشت قاعدگی بود. یکی از وضعیت‌هایی که بسیاری از زنان با آن درگیرند سندروم تخمدان پلی کیستیک یا (PCOS) است که آگاهی کمی از آن وجود دارد. سندروم تخمدان پلی کیستیک یک وضعیت هورمونی رایج است که ۶ تا ۲۶ درصد زنان در سراسر جهان درگیر آن‌اند. منشا دقیق این سندروم مشخص نیست اما به بالا بودن میزان اندروژن، انسولین و دیگر هورمون‌ها در بدن مربوط می‌شود.

این سندروم، شایع‌ترین وضعیت بهم‌ریختگی هورمونی میان زنان است اما با این همه تحقیقات چندانی روی این وضعیت و شیوه‌‌های درمان و تشخیص آن انجام نشده است.

زنانی که به این سندروم دچارند با پریودهای نامنظم یا قطع پریود به طور کلی، دشواری کنترل بالارفتن وزن، و مشکلات پوستی مانند آکنه و موهای زائد دست و پنجه نرم می‌کنند و در خطر ابتلا به نوع دوم دیابت و همینطور کیست‌های تخمدان قرار دارند. اگرچه عوارض این سندروم میان همه زنان یکسان نیست و در طول زمان تغییر می‌کند، اما شایع‌ترین علائم شامل اینهاست:

پریودهای نامنظم

پریود نشدن

کاهش باروری

رشد موهای اضافی بر صورت، سینه یا پشت

افزایش وزن

ریزش موی سر

آکنه

نوسانات شدید روحی

گستره متفاوت و متنوع این علائم یکی از دلایل دشواری تشخیص این سندروم است. اگرچه چاقی میتواند یکی از علائم این سندروم باشد اما بسیاری از زنانی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارند لاغر هستند. تا کنون درمانی برای این سندروم بدست نیامده و متخصصان فعلا به توصیه‌هایی همچون خودمراقبتی، فرهنگ‌سازی، و مقابله با عوارض آن بسنده می‌کنند.

همچنین، به تازگی محققان اعلام کردند که زنان دارای این سندروم احتمال بیشتری دارد که به کرونای شدید دچار شوند و هشدار داده‌اند که این افراد بیشتر مراقب ابتلا به کووید ۱۹ باشند.

همچنین بخوانید:  یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بد مسکنی

سوگیری‌های جنسیتی در سرمایه‌گذاری و تمرکز پژوهش‌های علمی بر بیماری‌های مردان عواقب بسیاری دارد که یکی از آنها نپرداختن به مشکلات مربوط به زایمان، باروری، پریود و مانند آن است. درد زایمان و پریود به عنوان دردهای طبیعی پذیرفته‌شده‌اند درحالی که شدت‌ آنها بسیار زیاد و آسیب‌زاست.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗