skip to Main Content
فعالان محیط زیست نگران «نایبند» هستند
جامعه زمین کیوسک

لزوم توقف تخریب طبیعت

فعالان محیط زیست نگران «نایبند» هستند

ساخت و سازها در حریم پارک ملی نایبندی در عسلویه فعالان محیط زیستی استان بوشهر را نگران کرده است تا خواستار توقف تخریب طبیعت در این منطقه باشند.

پارک ملی نایبند تنها داشته طبیعی جنوب استان به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست کره که در این شرایط وانفسای اقلیمی دوام آورده مورد تعدی و تجاوز یک شرکت غیر انتفاعی برای اهداف سودجویانه قرار گرفته است.

فعالان و تشکل‌های محیط زیستی استان بوشهر در بیانه‌ای اعلام کردند: نگاه توسعه غیر پایدار بر قامت پارک ملی نایبند سنگینی می‌کند، بگذارید نایبند برای زیستمندان این مرز و بوم نایبند بماند.

دیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان بوشهر در این خصوص اظهار داشت: یک شرکت پتروشیمی عسلویه سال ۹۵ درخواست تغییر کاربری بخشی از اراضی پارک ملی نای‌بند را که جزو مستثنیات بوده، داد که این درخواست در کارگروه استانی تغییر کاربری تصویب و رئیس محیط‌زیست وقت، یک مجوز کلی بدون پلان و طرح صادر می‌کند.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: در سال ۹۵ بر اساس توافق‌های محیط‌زیست بوشهر و این شرکت، در راستای ساخت فضای گردشگری در قسمتی از منطقه حفاظت شده نای‌بند، این پروژه در سال ۱۳۹۷ رسماً آغاز به کارکرد اما در مهرماه همان سال به علت ابهامات در اجرا متوقف و پلان توجیهی زیست‌محیطی مجدد تدوین، همچنین کاربری‌هایی نظیر موزه دریایی، آکواریوم، مرکز بازدیدکنندگان محیط‌زیست، مرکز تحقیقات زیست‌محیطی، کلاس‌های آموزشی محیط‌زیست و سایت پرنده نگری، به‌صورت رسمی به طرح افزوده شد و دوباره وارد فاز اجرایی شد.

قلی‌نژاد گفت: طرح مذکور احداث هتل نبوده بلکه عنوان طرح «طرح گردشگری – زیست‌محیطی» است و محل احداث آن در اراضی غیر ملی و در محدوده مستثنیات منطقه نای‌بند واقع شده و واگذاری اراضی برخلاف قوانین و مقررات محیط‌زیست صورت نگرفته است.

همچنین بخوانید:  تمایل 97 درصد از مردم اهواز به مهاجرت

اداره‌کل محیط زیست استان بوشهر بر اساس قوانین پارک ملی موظف به حفاظت از پارک ملی نایبند است اما با تعهدی غیر مسئولانه بهترین اراضی پارک ملی نایبند را جهت ساخت مجتمع مسکونی و اقامتگاهی و هتل سازی به یک شرکت واگذار کرده است و با این تصمیم علیرغم تلاش‌های فعلان محیط زیست این حق را از جوامع محلی همجوار و زیستمندان پارک غصب کرده است.

پارک‌های ملی در حقیقت اراضی ملی هستند که به دلیل مظاهر طبیعی برجسته برای حفاظت بیشتر به صورت امانت به اداره کل محیط زیست در استان‌ها سپرده می‌شوند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗