skip to Main Content
اعلام جرم انجمن کوهنوردان علیه محیط زیست زنجان
زمین کیوسک

اعلام جرم انجمن کوهنوردان علیه محیط زیست زنجان

به دنبال صدور مجوز برای انتقال پسماندهای شهرک روی زنجان به محلی جدید از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان، «انجمن کوهنوردان ایران» علیه این اداره کل به دادستان کل کشور شکایت کرده است. در متن این نامه آمده است که دلیل مخالفت این انجمن با تصمیم محیط زیست علاوه بر غیرقانونی بودن این مجوز از این قرار است: «در آیین نامه معیارهای فنی لازم الاجرا، در طراحی محل های دفع و دفن پسماند تصریح شده است که این محل ها نباید در مناطقی با احتمال بروز بهمن، سیل، رانش زمین، مناطق ناپایدار و سایر حوادث غیرمترقبه واقع شوند؛ اما محل معرفی شده در موضوع مورد بحث در منطقه ای با احتمال بروز سیل، رانش زمین و مناطق ناپایدار واقع شده است و لذا اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان با صدور مجوز برای چنین محلی، نه تنها مقررات را نقض کرده؛ بلکه احتمال بروز مخاطرات جدی را نیز پدید آورده است.»

نگرانی دیگر این انجمن آلوده شدن آب جمع‌شده در سیلاب‌هاست: «مطابق با آیین نامه معیارهای فنی لازم الاجرا در طراحی محل های دفع و دفن پسماندهای عادی و ویژه، محل تعیین شده برای پسماند باید خارج از محدوده سیلاب با دوره بازگشت ۱۰۰ باشد. این در حالی است که محدوده تعیین شده جدید برای پسماندهای شهرک روی زنجان، نه تنها در خارج از محدوده سیلاب نیست؛ بلکه مسیل بزرگ حاصل از تجمیع چند مسیل دیگر در خط القعر درون این محدوده واقع شده است. و با این وجود، اداره کل حفاظت محیط زیست زنجان این مطالعه را تایید کرده و برای محل معرفی شده مجوز صادر کرده است.»

همچنین بخوانید:  انتخابات مجلس در ترکیه؛ پایان ۱۳ سال حکومت بی‌رقیب؟

مسئله پسماندهای شهرک روی زنجان مدت‌هاست که محل بحث و جدل است. این شهرک روزانه ۲ هزار تن پسماند روی تولید می‌کند  و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه این شهرک، انبار می‌شد.با توجه به نزدیک بودن این شهرک به شهر زنجان (فاصله ۱۵ کیلومتری) دفع این پسماندها و کنترل آلودگی‌هایی که شهرک تولید می‌کند مدت‌هاست که یکی از نگرانی‌های جدی مردم زنجان است. که به نظر می‌رسد کشمکش‌ها بر سر تصمیم‌گیری در مورد دفع این پسماندها همچنان ادامه دارد.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗