skip to Main Content
دو بار دستگیری در خیابان منجر به اخراج کودکان کار مهاجر از ایران می‌شود
کیوسک

دو بار دستگیری در خیابان منجر به اخراج کودکان کار مهاجر از ایران می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان تهران خبر داده که مشخصات تمام کودکان کار از طریق عنبیه چشم آنها ثبت می‌شود و اگر کودک کار و خیابان از اتباع دیگر کشورها باشد و برای دومین‌بار در خیابان دستگیر شود، از کشور اخراج خواهد شد.

شاهرخی با اشاره به طرح موسوم به «ساماندهی کودکان کار و خیابان» گفته «خوشبختانه طرح ما طرحی است که با مستندات قوی وارد میدان شده و مشخصات همه کودکان از طریق عنبیه آنها ثبت می‌شود. وقتی مشخصات این کودکان در سامانه ثبت شود اگر کودک دوباره در خیابان حاضر شود و توسط همکاران ما جذب شود براساس اطلاعاتی که از این کودک در سامانه وجود دارد، مشخص می شود که این کودک برای بار دوم است که جذب شده و به دلیل اینکه خانواده‌ها تعهد داده‌اند که دیگر کودکان در سر چهارراه و معابر حاضر نشوند از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگریی خواهیم کرد. اگر این کودک از اتباع دیگر کشورها باشد رد مرز می‌شود، اما اگر از اتباع کشور خودمان باشد براساس آیین نامه دادگاه مدنی به آن رسیدگی می‌شود و پدر و مادر این کودک متخلف و مجرم محسوب می‌شوند». او گفته که تاکنون یکی از کودکان بر اساس این طرح از ایران اخراج شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران از اهالی تهران خواسته برای دستگیری کودکان وارد عمل شده و چنانچه کودکان کار را در خیابان مشاهده کردند به اداره بهزیستی خبر برسانند. شاهرخی همچنین از مردم خواسته به‌جای کمک به کودکان کار، پول‌های خود را به سازمان بهزیستی بدهند.

شاهرخی در مورد بکارگیری کودکان زباله‌گرد توسط پیمانکاران شهرداری گفته «ما چنانچه کودکان زباله‌گرد را مشاهده کنیم به شهرداری تهران گزارش می‌دهیم؛ شهرداری نیز در این زمینه ورود پیدا کرده و تا جایی که توانسته است، اقدامات لازم را در خصوص عدم به کارگیری کودکان برای زباله‌گردی انجام داده است؛ اما گاهی اوقات پیمانکاران تحت نظر شهرداری از این موضوع تخلف می‌کنند و از کودکان برای زباله‌گردی استفاده می‌کنند».

همچنین بخوانید:  تبدیل کلیسای صدساله به زمین‌اسکیت

ادعاهای این مقام مسئول در شرایطی مطرح می‌شود که فعالان حوزه کودکان کار می‌گویند شهرداری از کار کودکان خبر دارد اما نسبت به بکارگیری کودکان توسط پیمانکارانش بی‌تفاوت است و مسئولیت آن‌را به دوش پیمانکاران می‌اندازد، دستگیری کودکان کار بی‌فایده است  و تنها ۱۰ درصد کودکان کار در خیابان‌ها هستند و بسیاری از آنها در کارگاه‌ها کار می‌کنند یا زباله‌‌گرد هستند.

در مورد کار کودکان در میدان بیشتر بخوانید.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗