skip to Main Content
«پیمانکاران شهرداری کودکان کار را به مبلغ ناچیزی خریداری می‌کنند»
جامعه کیوسک

«پیمانکاران شهرداری کودکان کار را به مبلغ ناچیزی خریداری می‌کنند»

یکی از فعالان حوزه کودکان کار می‌گوید «شرایط کودکانی که در مراکز بازیافت زندگی می‌کنند نسبت به کودکان دیگر  بدتر است؛ بسیاری از آنها در برابر مبلغ ناچیزی خریداری شده‌اند و در ۲۴ ساعت شبانه‌روز تنها یک وعده غذایی دریافت می‌کنند. محل زندگی این کودکان اتاق‌های تنگ و نمور اشتراکی است».

فرزانه احمدی درباره بکارگیری این کودکان در مراکز بازیافت زباله توضیح داده «اگرچه پیمانکاران شهرداری کودکان کار را استخدام می‌کنند، ولی اثبات این موضوع زمان‌بر است و شهرداری‌های مناطق این موضوع را رد می‌کنند و توضیح می‌دهند که شهرداری‌ها هرگز کودکان را استخدام نمی‌کنند بلکه پیمانکار این کار را می‌کند؛ با این حال باید پرسید آیا پیمانکار زیر نظر شهرداری کار نمی‌کند؟ متاسفانه مسئولان شهرداری از پاسخگویی به این دست پرسش‌ها شانه خالی می‌کنند».

وی نسبت به وضعیت کودکانی که در کارگاه‌ها و مغازه‌ها بکار گرفته می‌شوند هشدار داده و گفته «کودکان کار خیابان و چهارراه‌ها نسبت به کودکانی که در مغازه‌ها یا کارگاه‌ها کار می‌کنند، آسیب جنسی کمتری می‌بینند. باید بدانیم تنها ۱۰ درصد کودکان کار در خیابان‌ها هستند و بسیاری از آنها در کارگاه‌ها کار می‌کنند یا زباله‌‌گرد هستند». این فعال حوزه کودکان کار می‌گوید «آسیب جنسی و مورد خشونت قرار گرفتن کودکان کار در محیط‌های کارگاهی واقعیتی انکارناشدنی است».

احمدی درباره کار کودکان در خانه نیز توضیح داده «بسیاری از کودکان دختر کار، کارهای خانگی انجام می‌دهند یعنی به همراه مادر خود سبزی پاک کنند. آنها ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شوند و ساعت ۸ صبح سبزی پاک شده را به مغازه‌ها می‌برند. ای کاش اهالی هنر دوربین خود را در دست می‌گرفتند تا کودکانی را نشان دهند که ساعت ۴ صبح برای کار از خواب بیدار می‌شوند و کودکان کارگاه‌های قالیبافی یا خیاطی را نشان دهند. کودکان بسیاری در کارگاه‌های کیف دوزی خیابان امین حضور مشغول به کار هستند ولی دوربین‌ها چیزی از آنها ضبط نمی‌کند. برخی کودکان هم در آتش‌سوزی کارگاه‌ها صدمه می‌بینند ولی دوربین‌ها تصویری از آنها ضبط نمی‌کند».

همچنین بخوانید:  «طرح‌های ساماندهی کودکان کار ارتجاعی‌اند»

این فعال حوزه کودکان کار از دستگیری این کودکان توسط بهزیستی و شهرداری نیز انتقاد کرده است؛ «باید دانست که دستگیری کودکان کار بی‌فایده است و مشکلات آنها را حل نمی‌کند؛ در بدو ورود کودکان به مراکز هم گاهاً با آنها برخورد نامناسب صورت می‌گیرد. گاه پس از استحمام به کودکان لباس کهنه‎تر از لباس خودشان می‌دهند و بچه‌ها باید محیط خودشان را تمیز کنند».

احمدی درباره تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت کودکان کار گفته «پس از دوران کرونا، ساعت کاری کودکان افزایش یافته است. برخی از کودکان کار در مغازه‌های نجاری، مکانیکی از صبح تا شب مشغول به کار هستند درحالیکه پیش از دوران کرونا به مدرسه می‌رفتند و ساعتی را در مدرسه می‌گذراندند». وی می‌گوید دولت باید پیمان‌نامه حقوق کودکان را اجرا کند؛ «تحصیل و بهداشت رایگان در قانون اساسی نیز نوشته شده است؛ ما در مجموع خواهان آموزش بی‌قید و شرط، درمان رایگان و توقف دستگیری کودکان هستیم».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗