skip to Main Content
عوارض متفاوت واکسن کووید بر زنان
کیوسک

در نتیجه سوگیری جنسیتی در کارآزمایی واکسن کرونا

عوارض متفاوت واکسن کووید بر زنان

در پی واکسیناسیون کرونا در جهان برخی یافته‌ها حاکی از آنند که عوارض این واکسن در زنان بیش از مردان است.

از میان ۷هزار گزارش به مراکز کنترل‌ و پیشگیری از تاثیرات واکسن از ۱۴ دسامبر تا ۱۳ ژانویه سال گذشته، بیش از ۷۹٪ گزارش عوارض واکسن از سوی زنان بوده است. بیشتر این عوارض سردرد، خستگی و گیجی بوده‌ است.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی‌ از آنند که واکسن کرونا در بسیاری از زنان موجب خونریزی‌های ماهانه شدیدتر و گاه نامتعارف و نامنظم شده است.

پژوهشگران می‌گویند بخشی از دلایل این عوارض و نتایج از آنجاست که در مرحله کارآزمایی واکسن‌ها همچنان سوگیری‌های جنسیتی حکم‌فرماست. برای نمونه عادت ماهانه زنان به عنوان یک فاکتور تعیین‌کننده در هنگام کارآزمایی واکسن کرونا درنظر گرفته نشده است.

به همین ترتیب، بروز عوارض بیشتر واکسن در زنان می‌تواند ناشی از این باشد که «دوز استاندارد» تزریق واکسن بر روی وزن «میانگین» مردان سنجیده شده است و میزان واکسن تزریقی نسبت به وزن بسیاری از زنان بیشتر از حد درنظر گرفته شده باشد.

به همین‌ترتیب با گذشت بیش از یکسال پژوهش فشرده بر روی واکسن کرونا، هیچ‌کدام از کارآزمایی‌های این واکسن بر روی زنان حامله انجام نشده است و به همین‌دلیل اطلاعات از تاثیر و عوارض این واکسن بر زنان حامله همچنان بسیار محدود است. گفته می‌شود که آزمایش واکسن بر روی داوطلبان حامله به تازگی در حال شروع است. این درحالیست که زنان باردار در صورت ابتلا به کرونا در حدود ۲۰ درصد ریسک شدیدتری برای ابتلای به انواع سنگین و خطرناک بیماری را دارند و در ۱۱ درصد موارد کودکان آنها نیز به بیماری مبتلا شده‌اند.

همچنین بخوانید:  «مادری» در دو سوی شكاف اجتماعی

سوگیری جنسیتی در آزمایش‌های علمی و پزشکی یک مسئله گسترده و تاریخی است. در آمریکا زنان تازه در دهه ۷۰ میلادی به جامعه آماری طراحی پژوهش‌ها اضافه شدند و در سال ۱۹۹۳ حضور زنان در تست‌های دارویی‌ اجباری شد. با این همه سوگیری جنسیتی در جامعه آماری آزمایش‌های پزشکی و دارویی، در طراحی پژوهش‌ها و بودجه‌بندی تحقیق‌ها همچنان ادامه دارد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗