skip to Main Content
آلبوم «گوزن» از علی سورنا و مسئله ادبیات
اسلایدر فرهنگ پیشنهاد میدان

آلبوم «گوزن» از علی سورنا و مسئله ادبیات

مجموعه بلند «گوزن» در ۱۸ اسفندماه سال ۹۹ منتشر شد و توجه زیادی را به خود معطوف کرد. یکی از وجوه پررنگ این مجموعه جنبه‌ی ادبی و روایت‌گری قوی آن است.

آلبوم گوزن، نقطه‌ عطفی در کارنامه حرفه‌ای علی سورنا است. «مرد تنها» در طول این سال‌ها سعی داشته از موسیقی جریان اصلی فاصله بگیرد و بیشتر به جابجایی مرزهای هنر رپ یا بهتر بگوییم رپ فارسی بپردازد. او نگاهش به هنر را بی هیچ تردیدی بیان می‌کند. این نگاه متفاوت که موجب تمایز او شده است، ارزش مطالعه دارد. جهت‌گیری او در این سال‌ها به سمت ادبیات، یکی از بارزترین ویژگی‌های او بوده که می‌تواند آغازگر جریانی نو در رپ فارسی یا حتی ادبیات فارسی باشد.

مجموعه بلند «گوزن» در ۱۸ اسفندماه سال ۹۹ منتشر شد. این آلبوم رپ، پنجمین آلبوم موسیقی «علی سورنا»‌است که از ۱۸ قطعه تشکیل شده است. «سعید دهقان»، «شمرونی»، «نجوا» و علی سورنا،‌آهنگ‌سازان این مجموعه هستند. تمامی اشعار این مجموعه توسط علی سورنا نوشته و اجرا شده‌اند.

مجموعه «گوزن» در فاصله کمی پس از انتشار توانست در مرکز نگاه‌ها قرار گیرد. سعید دهقان در توئیتی از بازخورد بالای این مجموعه یاد کرده و گفت: «با وجود ابتذال این روزای هنر، هنوز هم هنر آلترناتیو و مفهومی پرمخاطبه…». یکی از بازخوردهای پرتکرار به این مجموعه، ستودن توانایی علی‌ سورنا در شخصیت‌پردازی کاراکترهای گوزن است، تا جایی که اغلب او را به «داستایوفسکی» تشبیه کرده‌اند.

داستایوفسکی همان‌طور که به احتمال زیاد می‌دانید یکی از نویسندگان محبوب روس است. در اغلب رمان‌های داستایوفسکی نظیر «برادران کارامازوف»، «ابله» و «جنایت و مکافات»، تعدد کاراکترها با شخصیت‌پردازی قوی همراه بوده که این تکنیک موجب خواندنی‌تر شدن رمان‌های داستایوفسکی شده‌است.

تشبیه یک خواننده رپ به یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان تاریخ ادعای بزرگی است اما فارغ از مبالغه‌آمیز بودن این تشبیه، این سوال ایجاد می‌شود که چرا در طول این سال‌ها، سورنا مکررا به یک نویسنده بزرگ تشبیه می‌شود؟ بدون آن‌که خود را درگیر تعاریف و تئوری‌ها کنیم که آیا رپ بحر طویل است یا شعر سپید و یا شکلی از شعر-اجرا، باید گفت ترانه رپ با هر سبک و سیاق و موضوعی، زیر مجموعه ادبیات خواهد بود. چه این ترانه از دو کلمه «سیاه» و «زرد» [۱]اشاره به ترانه Black and Yellow از Wiz Khalifa تشکیل شده باشد چه پر باشد از آرایه‌های ادبی، به نوعی یک متن ادبی خواهد بود. سوال این‌جاست که مولف چگونه خودآگاه به سمت ادبیات حرکت می‌کند؟ آیا علی سورنا پیش از آن‌که بخواهد یک قطعه موسیقی خلق کند، قصد دارد ادبیات تولید کند ؟

در این مطلب قصد دارم به دنبال رد پای ادبیات میان قطعه‌های مجموعه گوزن بگردم.

ارجاعات ادبی در اشعار مجموعه گوزن از علی سورنا

در میان ترانه‌های آلبوم گوزن، ارجاعات مستقیم و غیرمستقیم زیادی به ادبیات ایران و جهان وجود دارد. این ارجاعات که اغلب غیرمستقیم هستند، جنسی متفاوت با دیگر آثار رپ‌کن‌های فارسی دارند. برای مثال طی سال‌های گذشته، «شاهین نجفی» از آن دسته رپ‌کن‌هایی بوده که به نویسندگان ایرانی و خارجی زیادی ارجاع داده اما ارجاع‌های او از جنس ذکر نام است. علی سورنا کمی پا را فراتر گذاشته و برخوردی ادبیاتی با ادبیات داشته است.

همچنین بخوانید:  کویر؛ مرثیه‌ای برای مادر

ناخدا جلال یا «کجا میری ننه امرو؟»

در این ترک که سومین قطعه از این مجموعه است، نظاره‌گر مکالمه میان دو فرد با لهجه جنوبی به نام «اسد» و «جلال» هستیم. جلال به نوعی بزرگ بازار ماهی فروش‌هاست و می‌خواهد سفره اسد را کوچک نگاه دارد. فارغ از محتوای این آهنگ آن‌چه جای فکر دارد، شیوه روایت داستان است. در این گفت‌وگوی دونفره، نفر سومی حاضر است که با نام «راوی» شناخته می‌شود. راوی در این داستان مداخله می‌کند و به شکل مستقیم با کاراکترها دیالوگ می‌کند. در انتها نیز اسد و جلال به این نتیجه می‌رسند که می‌بایست راوی را به دریا بی‌اندازند. این شیوه روایت که شاید مشابه آن را در کارهای قدیمی امینم یا Dr.Dre با فرم و رویکردی متفاوت ببینیم، در ادبیات ایران نیز ریشه دارد.

نمونه اعلای این شکل روایت را در برخی آثار «احمد محمود» می‌توانیم پیدا کنیم. به طور مشخص در داستان «کجا میری ننه امرو؟» [۲]از مجموعه داستان کوتاه «دیدار» محمود از راوی در جایگاه کاراکتری فعال و کنش‌مند استفاده کرده است. این شکل از روایت شاید با احمد محمود شروع نشده باشد اما آن‌چه ناخدا جلال را بیشتر به داستان «کجا میری ننه امرو؟» پیوند می‌دهد، حال و هوای جنوب و دغدغه‌ها و روابط قدرت میان کاراکترهاست.

«…تصمیم گرفتم خودم بروم آخر جویبار را پیدا کنم…»

جمله بالا مربوط به بخشی از داستان «ماهی سیاه کوچولو» نوشته «صمد بهرنگی» است. در این داستان ماهی سیاه کوچولو قصد دارد بداند دنیا چه شکلی است و آخر جویبار کجاست. در ابتدا مادر و همسایه‌های ماهی سیاه کوچولو مانع ماجراجویی او می‌شوند اما در نهایت او از دست دیگر ماهی‌ها فرار می‌کند و می‌رود تا آخر جویبار را بیابد. دغدغه ماهی سیاه کوچولو را می‌توان دغدغه «مریم» قطعه «دار» دانست. دغدغه‌ای که در نهایت موجب تکفیر او می‌شود. در قسمتی از ترانه این آهنگ آمده است:

«مریم بزرگ شد با دار و قالی / همیشه افسرده و تار و خالی

غمگین می پرسید از مادرش صحرا / که توی کل دنیا همین داراب رو داریم؟

این سوال بود توی فکر مریم / توی داراب نبود به شکل مریم

مگه انتهای رویا دارابه؟

همه فکر می‌کنن دنیا دارابه.»

اغلب قهرمان‌های صمد بهرنگی، کودکان فقیر هستند که سعی دارند شرایط خود را تغییر دهند. صمد بهرنگی همواره توجه ویژه‌ای به مسئله فقر داشته. از این جهت علی سورنا قرابت زیادی به این نویسنده دارد و شاید همین مسئله موجب نزدیکی کاراکترهای مریم و ماهی سیاه کوچولو شده باشد.

هملت از صحنه خارج می‌شود. نور می‌رود.

یکی دیگر از نکات جالب توجه مجموعه گوزن، رویکرد منحصر‌به‌فرد علی سورنا در نحوه نمایش متن ترانه‌هاست. اگر به ساندکلاد علی سورنا سری بزنید تا مجموعه را گوش دهید،‌ می‌توانید به متن ترانه‌ها دسترسی داشته باشید. نکته جالب در شیوه نگارش این تکست‌ها نهفته است. بر خلاف دیگر رپ‌کن‌ها که تنها به مکتوب کردن اشعار کفایت می‌کنند، علی سورنا با اشعار به شکل اثری مستقل مواجه شده است. می‌توان رد فیلم‌نامه/نمایش‌نامه نویسی را در ساختاربندی اشعار او پیدا کرد. برخی از قطعات هم‌چون یک نمایشنامه دارای صحنه‌‌بندی هستند. این شیوه شبیه به دستورصحنه‌نویسی برای نمایش‌نامه یا فیلم‌نامه است. برای مثال می‌توانید به تصویر زیر نگاه کنید:

همچنین بخوانید:  علی‌سورنا؛ روایتی از درون جامعه

 

 

گوزن، بازگشتی به ادبیات

کلیدواژه «ادبیات»، یکی از کلمات پرتکرار در میان نظراتی است که درباره گوزن می‌توان خواند و شنید. فارغ از ارزش‌گذاری، رد یا تایید این نظرات، دست‌کم می‌توان گفت چنین اتفاقی کمتر در تاریخ رپ فارس رخ داده است. تمرکز بر ادبیات به شکلی خودآگاه یا ظهور یکی از گونه‌های ادبیات در ترانه‌های یک رپ‌کن، تا کنون به به یک جریان هنری تبدیل تبدیل نشده است.

در آثار رپرهایی همچون Notorious B.I.G یا رپرهای نسل جدید غرب نظیر کندریک لامار می‌توان شمه‌هایی از داستان‌سرایی را پیدا کرد اما جنس این داستان‌سرایی بیشتر با قصه‌گویی قرابت دارد تا ادبیات داستانی. کاری که علی سورنا در «نگار» آغاز کرده و در گوزن به پختگی می‌رساند.

در میان تمامی ارجاعات ادبی از مواردی که ذکر شد گرفته تا اشاره به اسم رمان «آخرین انار دنیا» -رمانی نوشته «بختیار علی»- در قسمتی از ترانه «باد پیچید تو مزرعه گندم»، می‌توان ردپایی از آثار سینمایی نیز پیدا کرد.

اولین قطعه از این آلبوم «حرکت» نام دارد و آخرین قطعه نیز «کات» نام گرفته تا تداعی‌کننده ضبط یک پلان یا یک سکانس از یک فیلم باشد. یکی دیگر از ارجاعات سینمایی این مجموعه، موسیقی قطعه «حرکت» است که الهام گرفته از موسیقی متن فیلم «اسب تورین» ساخته «بلا تار» است. محتوای ترانه این قطعه بی ارتباط به فضای فیلم اسب تورین نیست. از طرفی در قسمت همخوان ترک «نه می‌میرم نه برمی‌گردم» سورنا به نام «تونی مونتانا» اشاره داشته که قهرمان فیلم هالیوودی «صورت زخمی» ساخته «برایان دی‌پالما» است.

کات

موسیقی رپ این روزها بیشتر گرایش به درگیری‌های ساختگی دارد. بیف‌های نزدیک به پخش آلبوم که با هدف فروش بیشتر آلبوم انجام می‌شوند، تمام بازارگرمی این روزهای رپ شده است. آن‌چه در آلبوم گوزن می‌تواند مایه خوشحالی جامعه ادبیات باشد، تلاش یک رپ‌کن برای ایجاد پیوند میان موسیقی زیرزمینی و ادبیات است.  بی‌شک این مقاله به تنهایی نمی‌تواند به طور جامع به بررسی تطبیقی مجموعه گوزن و تاریخ جهانی ادبیات بپردازد. موارد ذکر شده تنها نظر نگارنده این مقاله بوده و ممکن است هیچ ارتباطی به انتخاب‌های علی سورنا نداشته باشند. آن‌چه به پربار شدن این مقاله کمک خواهد کرد، نظرات شما در رابطه با موارد عنوان شده یا افزودن مواردی است که به نظر شما جایشان در این مقاله خالی است.

پانویس‌ها

۱ اشاره به ترانه Black and Yellow از Wiz Khalifa
۲ از مجموعه داستان کوتاه «دیدار»
198 نظر
  1. اومدم تو کامنتا در مورد سورنا بخونم همش شده مقایسه بین سورنا و بهرام. یه سری کامنتا که انگار توسط یه شخص با نام‌های متفاوت کپی شده :))
    حالا چون ۲ نفر پیدا شدن که رپ درست و حسابی میخونن دلیل نمیشه هی بگید این از اون کپی کرده.
    ۱- نویسنده، سورنا رو به ادبیات فارسی وصل کرده چون سورنا تو شعراش از آرایه‌های ادبی زیادی استفاده میکنه و یه داستانو روایت میکنه. آلبوم گوزن در ادامه‌ی آلبوم نگاره و تا وقتی نگار رو گوش نداده باشید از گوزن چیزی نمیفهمید.
    ۲- سورنا یه داستان پردازه ولی این تموم ماجرا نیست؛ اون داستانشو به صورت رپ میخونه و مابین حرفاش پر از پند و نصیحته و رسیدن به این پند و نصیحت که گوهر کار سورناست سخت از رسیدن به گوهر کارای بهرامه. چون بهرام ساده حرف میزنه. یه جمله تاثیرگذار میگه و بعد چند بار روش تاکید میکنه که ببین چی گفتم و بهش فکر کن. اما سورنا انقد از جملات مفهومی استفاده میکنه که شما تا میخواید اولی رو تحلیل کنید اون دومی رو گفته و دیگه هم بهش برنمیگرده واسه همین لازمه چند بار ترکای سورنا رو گوش داد و بررسیشون کرد.
    ۳- به نظرم آلبوم سکوت بهرام که حتی از اشتباه خوب هم بیشتر دوسش دارم وفادارترین آلبوم به رپ فارسه. چه تکستاش چه بیت هاش. ولی اگه بهرام رو روی پشت بوم رپ فارس در نظر بگیریم، سورنا تو هواست :)) و یه بُعد بیشتر از بهرام داره که بعضیا نمیتونن باهاش ارتباط برقرار کنن اما اونایی که میتونن، چیز خیلی خفنی گیرشون میاد.
    ۴- تفاوت دیگه‌ای که سورنا با تمام رپرها (به جز شاهین) داره حسیه که تو صداشه. سورنا یه سوز خاصی موقع خوندن داره که تو آلبوم کویر کاملا قابل لمسه. جملاتشو جوری میگه انگار وسط یه مکالمه احساسیه. ولی بهرام صداش یکنواخته انگار داره از رو کاغذ شعرو میخونه.
    ۵- سورنا ترک‌های عاشقونه زیادی داره. تو اکثر این آهنگا خانمِ مورد نظر نماد از چیزیه ولی خب حتی اگه نخوایم عمیق بشیم هم شنیدنش لذتبخشه و به خاطر همینه طرفدارای بیشتری مخصوصا بین دخترا داره.
    ۶- دلیل دیگه‌ای که سورنا فراتر از رپه خلاقیتشه. سورنا نسل ۲ و بهرام نسل ۱عه خب معلومه بهرام رو رپرای نسل بعد از خودش تاثیر میذاره. این کپی نیست. خلاقیت سورنا رو به پای کپی از بهرام نذارید چون در اینصورت این “کپی‌ها” از اصل کاری که بهرام باشه بهتر در اومدن. وقتی بهرام گوش میدین با خودتون میگید دیگه هیچکس نمیتونه بهتر از این فضاسازی کنه تا میرسید به سورنا و میبینید که دیگه با موزیک، طرف نیستید بلکه یه اثر سینمایی مقابلتونه. بیت‌های معمولی رپ کشش این تکست‌ها رو ندارن و واسه همین سعید دهقان برای گوزن از چندتا سمپل استفاده کرده که تو دنیای رپ چیز بدی نیست حتی امینم و فیفتی سنت هم اینکارو میکنن. دلیل اینکه بعضی ترک‌ها از ساوندکلود حذف شد این بود که به خاطر اصرار سورنا مجبور شدن آلبوم رو زود بدن بیرون و دهقان دیگه نتونست سمپل‌ها رو کیلیر کنه. خود بهرام هم چندتا از آهنگاش سمپله.
    در نهایت سورنا کنار رپر‌های قوی مثل بهرام و هیچکس و شاهین نجفی و …. جزو بهترینا هستن و شعراشون حداقل واسه من هیچوقت قدیمی نمیشه. یه روز اینو گوش میدم یه روز اون یکی رو. اینا خودشون با خودشون کل کل نمیکنن پس شما‌ هم از رپر مورد علاقتون الگو بگیرید و عین بچه‌ها چرت و پرت نگید تو کامنتا. با تشکر

  2. منم مانند افراد دبگه سورنا و بهرام رو شبیه هم میدونستم همیشه و سورنا رو یک کپی کننده میدیدم،اما بعد نگاه عمیق‌تر به اشعار این بزرگوار به یک نتیجه عجیب رسیدم:
    این دو اصلا شبیهه یک دیگر نیستند!!!!!!!!!
    تنها شباهت ان ها در شکل قافیه دادنشون هست و به غیر ان هیچ شباهتی در پایه های اساسی ندارند!!!!
    سورنا فردی است که تو ادبیات خبره است و شعراش رو با احساس و ادبیات خاص ارائه میده و موضوع عمده شعراش:سختی کشیدن،تسلیم نشدن،شکست دادن سختی های زندگی،اشاره به درد جامعه و… است
    اما بهرام خواننده ای بسیار مسلط بر اشعار رپی است که در حیطه فلسفه کار میکنه و موضوعات عمدش:تفکر مستقل،تفکر فلسفی،تغییر،

  3. با خوندن نظرات سطح شعور طرفدارا هر دو رپر غول رو سنجیدیم
    اقا علی هر چند تقلیدکار بوده ناراحتم براش که یک سری طرفدار متعصب و بیشعور داره ولی دم طرفدارای اعتبار رپ فارس بهارم جان گرم چقدر باشعور هستن
    حالا یکی دو مورد متعصبی حرف زدن ولی بیشعوری و رفتار ناپسند ندیدم این نشان از این داره چقدر دارن آتیش میگیرن که به شخصی که بهرام باشه چند لول بالاتر از سورنا و بقیه ی رپرها هست
    حالا سورنا که خواسته مثل بقیه از بهرام تقلید بکنه هرچند البوم گوزن و سمپل هاش کاملا ایراد دار هستن اما در کل مجموعه ی خوبیه
    ولی وجدانی اشتباهخوب با اختلاف از مجاز و گوزن بالاتره
    اول الان با اختلاف اشتباهخوب یک اثار هنری فاخر تمام
    ترتیب اثار و بهترین البوم های تاریخ رپفارس بر اساس نظر رپ بازها اینه=
    ۱-اشتباهخوب
    ۲-سکوت
    ۳-بیست و چهار ساعت
    ۴-مجاز
    ۵-جنگل اسفالت
    و ادامه …البوم ها
    بدرود

    1. آغا الان من نشستم دارم کامنتارو میخونم، واقعا متاسف شدم از بعضی دوستان، برای اینکه مقایسه در رپ فارسی بنظرم کار درستی نیست، هرکدوم جای خود عالی هستن،مثلا نمیشه که رونالدو رو با مسی مقایسه کرد، اونایی ام که مقایسه میکنن بهتره دیگه رپ گوش نکنن بنظرم،
      چون اگه یه نفر واققعاا رپ گوش دادن براش مهم باشه، مهم نیست که کی خونده یا نوشته باشدش، مهم اینه که وقتی برای بار اول میشنویش و روش تمرکز میکنی موهای تنت سیخ شه از حرف و مفهومی که طرف داره برات ادا میکنه و هربار و هربار که داری گوش میدی این داستان ادامه پیدا کنه، چه ترک اشتباه خوب باشه چه ترک ارابه ی مرگ چه ترک حق چه ترک یه مکث یا هرکی ترکی، درگیر معنی و مفهوم شدنه که مهمه،اون آگاهی که بهت میده مهمه، نه اینکه فلانی قدیمیه فلانی جدیده و… دست از این چرت و پرتا بردارین،(تالار دومی نباشیم)

  4. با خوندن نظرات سطح شعور طرفدارا هر دو رپر غول رو سنجیدیم اقا بهرام هر چقدر جریان ساز بوده ناراحتم براش که یک سری طرفدار متعصب و بیشعور داره ولی دم طرفدارا علی سورنا گرم چقدر باشعور هستن حالا یکی دو مورد متعصبی حرف زدن ولی بیشعوری و رفتار ناپسند ندیدم این نشان از این داره چقدر دارن آتیش میگیرن که یه شخصی که آقا سورنا باشه چند لول بالاتر از بهرامی که اول خواسته سبک داستان گویی رو داشته باشه هرچند البوم اشتباه خوب یکی از اثار فاخر رپ فارسیه ولی وجدانی گوزن با اختلاف از مجاز و اشتباه خوب بالاتره اول الان با اختلاف گوزن یک اثار هنری فاخر تمام

  5. بهرام واقعا شخص بزرگی هست که علی سورنا ازش الگو میگیره و میشه سورنا
    ولی بهرام و سورنا مکمل هم هستن و این بسیار کار جالب و خوبیه
    بهترین البوم تاریخ رپفارس اشتباهخوب هست
    اگر کسی رپ باز باشه میدونه اشتباهخوب چیه

  6. من طرفدار بهرام و سورنا هستم
    به نظرم همه ی نسل دوم و سوم و چهارم رپ فارسی دارن راه رپرهای نسل یکی رو میرن
    مثلا یکی مثل سورنا و نوید و خلوت و صفیر و بامداد و فرشاد و تس و حتی بعضی نسل یکی ها دارن از بهرام الگو میگیرن
    مثلا بعضی از نسل دو و سه و چهاری ها از هیچکس
    مثلا خلسه و لیتو از زدبازی
    عده ای هم از نسل دو و سه و چهاری ها از پایدار
    عده ای از نسل دو و سه و چهاری ها از پیشرو
    به هرحال این روال کار هستش
    نسل یک رپفارس رو ساختن ولی بهرام واقعا حتی در بین نسل یک و کل رپ فارس چندین لول و سطح بالاتره
    برای همونه به بهرام میگن اعتبار رپفارس
    علی سورنا هم از کار درست های نسل دو رپفارسی هست
    این کل کل ها هم اگر احترامات حفظ بشه خوبه اما نه اینکه حالت تخریب بگیره و همو ناراحت بکنن
    بهرام + سورنا = ترک بمب
    خدافظ

  7. درد میدونی چیه ؟
    این کامنتا یه سریشون انگار اصلن نگرفتن مسأله چیه و ادبیات چیه
    کامنتا شده مثل کامنتای زیر کل کل رپی
    برای من که اول شعر و ادبیات دغدغه بوده و بعد رپفارسی ب جریان افتاده و دغدغه م شده، علی سورنا یک شاعر داستان نویس، نمایش گر، و رپر معترض و استثنایی ست، با دانش بالا و هنری بی انتها و البته جنسی اصیل و صدایی خواستنی ♥️

  8. زنده باد هنر مستقل
    زنده باد بهرام نورائی
    بهرام = اول و اخرت رپ فارسی
    اعتبار رپفارسی
    یاغی
    بقیه ازش تقلید میکنن

  9. منم با خوندن کامنتا متوجه چیز جالبی شدم
    طرفدارای سورنا بدون اینکه کوچیکترین شناختی از ریشه و پایه و اساس رپفارسی داشته باشن شروع کردن به تخریب سورنا!
    این یعنی به بهرام حسادت میکنن که تونسته با آلبوم اشتباهخوب جریان ساز اصلی و پیشرو رپ آلترناتیو باشه و تو رتبه ۱ باشه و بد خواهای بهرام و کسایی که از بهرام تقلید میکنن باید بدونن مدیون بهرام هستن
    مخصوصا وقتی البوم گذار بهرام کاملا اورجینال و خودساخته تهیه شد حسادت همه ی رپرهای توییتری و تجاری به بهرام بیشتر شد
    واقعا بهرام خیلی خیلی قوی هستش باید همه ازش تشکر و قدردانی بکنن

  10. بهرام نورائی واقعا همه جا صحبت ازشه چون روی همه تاثیرشو گذاشته
    در همه ی محفل ها و در همه جا که حرف از رپ زده بشه محاله از بهرام و اسم بزرگش یادی نشه
    واقعا اینه قدرت بهرام نورائی
    افتخار میکنم
    رپفارس و کل اعضای رپفارسی به شدت تمام مدیون استاد بهرام نورائی هستن
    واقعا #سپاس بهرام جان ای یاغی کبیر و دوس داشتنی
    حتی دشمن مون تووء خلوتش دوس مون داره
    اعتبار رپفارس = استاد کبیر و جلیل القدر بهرام نورائی بقیه باید جلوی بهرام لنگ بندازن

  11. انصافا بهرام نبود اینا هم هیشکدوم شون عمرا بوجود نمیومدن
    بهرام = اعتبار رپفارس
    بهرام به همه انگیزه میده برای همونه الگو هستش برای سایر هنرمندان رپفارس
    هروقت سورنا و نوید و خلوت وتس و صفیر و خیلیا دیگه رو گوش میدم یاد بهرام میفتم
    بهرام= یاغی
    بهرام= پرچمدار هیپ هاپ مستقل فارسی
    بهرام نامبر۱
    باید سورنا زنگ بزنه به بهرام یه حق فیت ازش بگیره البته اگر شانسی داشته باشه و مثل صفیر ضایع نشه
    خخخخخخه
    بای بچه ها

  12. با خوندن کامنتا متوجه چیز جالبی شدم
    طرفدارای بهرام بدون اینکه کوچیکترین اسمی از بهرام نورائی بیاد اسمشو کشیدن وسط و شروع کردن به تخریب سورنا!
    این یعنی به علی سورنا حسادت میکنن که تونسته با آلبوم گوزن جای جریان ساز رپ آلترناتیو یعنی بهرام رو بگیره و تو رتبه ۱ میخشو بکوبه! مخصوصا بعد از اینکه آلبوم گذار و گوزن تو فاصله کم منتشر شد و همه نگاه ها به گوزن خیره شد این حسادت پررنگ ترم شد

    1. با خوندن کامنتا متوجه چیز جالبی شدم
      طرفدارای بهرام بدون اینکه کوچیکترین اسمی از بهرام نورائی بیاد اسمشو کشیدن وسط و شروع کردن به تخریب سورنا!
      این یعنی به علی سورنا حسادت میکنن که تونسته با آلبوم گوزن جای جریان ساز رپ آلترناتیو یعنی بهرام رو بگیره و تو رتبه ۱ میخشو بکوبه! مخصوصا بعد از اینکه آلبوم گذار و گوزن تو فاصله کم منتشر شد و همه نگاه ها به گوزن خیره شد این حسادت پررنگ ترم شد
      من طرفدار جفتشونم اول طرفدارهای سورنا شروع به جفتک انداختن کردن عزیزم
      البوم گذار البوم کوتاه و غنی و خود ساخته و اورجینال هست
      البوم گوزن البوم بلند هست
      البوم گذار فروردین ماه اومد و تقریبا ۱۱ماه بعد گوزن اومد پس بازه ی زمانی اینها از هم فاصله داشته
      من خودم سورنا گوش میدم ولی نباید همه ی اهنگ های گوزن رو کاور از فیلم های خارجی میکردن کاش حداقل سمپل میکردن
      و اینکه کسی به سورنا حسادت نکرده فقط اینجا کل کل راه افتاده
      حالا یکی بهرام گوش میده یکی سورنا و یکی مثل منم هر دو و بقیه رپرها رو
      ولی بهرام قدیمی تر و بهتر و شیواتر و گیراتر و رپی تر رپ میکنه
      سورنا دیگه خیلی فاز ماتم و غم گرفته بعد البوم کویر تا به الان …باید به خودش بیاد
      هر دو خوب هستن ولی واقعیتش سورنا به عنوان نسل دومی خیلی از بهرام الگو و انگیزه میگیره
      حتی یکی از ترک های گوزن که اسم شو حضور ذهن ندارم دقیقا فلو بهرام توی ترک گوشت رو سورنا اجرا کرده لحن خوندن بهرام رو دوباره سورنا خونده و سایر نکات دیگه ای که هستن
      توی رپفارس کسی رتبه ی ۱ رو داره که بقیه ازش تقلید میکنن
      و قطعا این بهرامه …
      شاید دهه هشتادی هستی و تازه وارد رپفارس شدی ولی همیشه همه رو گوش بده و تعصبی نباش و لذت ببر و سخت نگیر

    2. من طرفدار جفتشونم اول طرفدارهای سورنا شروع به جفتک انداختن کردن عزیزم البوم گذار البوم کوتاه و غنی و خود ساخته و اورجینال هست البوم گوزن البوم بلند هست البوم گذار فروردین ماه اومد و تقریبا ۱۱ماه بعد گوزن اومد پس بازه ی زمانی اینها از هم فاصله داشته من خودم سورنا گوش میدم ولی نباید همه ی اهنگ های گوزن رو کاور از فیلم های خارجی میکردن کاش حداقل سمپل میکردن و اینکه کسی به سورنا حسادت نکرده فقط اینجا کل کل راه افتاده حالا یکی بهرام گوش میده یکی سورنا و یکی مثل منم هر دو و بقیه رپرها رو ولی بهرام قدیمی تر و بهتر و شیواتر و گیراتر و رپی تر رپ میکنه سورنا دیگه خیلی فاز ماتم و غم گرفته بعد البوم کویر تا به الان …باید به خودش بیاد هر دو خوب هستن ولی واقعیتش سورنا به عنوان نسل دومی خیلی از بهرام الگو و انگیزه میگیره حتی یکی از ترک های گوزن که اسم شو حضور ذهن ندارم دقیقا فلو بهرام توی ترک گوشت رو سورنا اجرا کرده لحن خوندن بهرام رو دوباره سورنا خونده و سایر نکات دیگه ای که هستن توی رپفارس کسی رتبه ی ۱ رو داره که بقیه ازش تقلید میکنن و قطعا این بهرامه … شاید دهه هشتادی هستی و تازه وارد رپفارس شدی ولی همیشه همه رو گوش بده و تعصبی نباش و لذت ببر و سخت نگیر

    3. دقیقا.کل قضیه بحث راجع به البوم گوزن بود ولی طرفدارای بهرام براشون سخته که ببینن همچین البومی رو سورنا داده.سورنایی که قبل از این البوم نگار رو داده بود که فقط چند ماه با البوم اشتباه خوب فاصله داشت.ی سریشونم حرفشون اینه که چون بهرام قدیمی تره پس حتما بهتره.مثل این میمونه که بگی چون گراهام بل تلفن رو اختراع کرده امثال استیو جابز زیر سایه اون هستن

  13. چقد این نوشته زیبا بود لذت بردم
    از زمان انتشار این آلبوم هفته ای نبوده که بهش گوش نداده باشم و هر دفعه چیز جدیدی ازش میفهمم
    این نقد شمارو که خوندم یکی از جالب ترین راز های این آلبوم رو متوجه شدم که چقد تحت تاثیر آثار ادبی بوده واقعا خسته نباشید
    البته متاسفانه ارجاعات زیبای علی سورنا به آثار بزرگ سینما و موسیقی سنتی تو فضای مجازی تحت عنوان *سمپل* نکوهش شد در حالی که علی سورنا با این کار میخواست به مخاطب سرنخ بده که فلان ترانه به فلان اثر مرتبطه اما طبق معمول مخاطب عام و سطحی نگر به جای گرفتن سرنخ، شروع کرد به نکوهش آلبوم که آی ایهاالناس این آلبوم کپی شده از فلان فیلم و فلان نوشتس!

  14. مجموعه گوزن چیز خاصی تووش نبود
    همه ی حرف هایی که علی سورنا در مجموعه هاش زده رو بهرام خیلی بهتر و شیواتر و گیراتر قبلنا زده
    حتی بیشتر تکنیک های البوم گوزن برگرفته از تکنیک های اثار بهرام نورائی هست
    من بهرام رو بابای بیشتر رپرهای ایران منجمله خود سورنا میدونم
    واقعا اگه بهرام نبود هیشکدوم شون خلاقیت و فکر مستقل و ایده ی جدیدی نداشتن برای ارائه
    اثار بهرام نورائی نه تنها در سطح رپفارسی بلکه در سطح کل جامعه موسیقی ایران همواره انقلابی عظیم محسوب میشه که با ارائه اون اثار موسیقی زیرزمینی سمت و سوی و جهت گرفته که بزرگی بهرام رو نشون میده
    ترک بشنو از بهرام رو با دقت گوش بدید خیلی حرف ها توش خوابیده
    نبوغ تولید گرفت ازم لذت مصرفو …
    سورنا بیشتر ادا در میاره تا خود واقعیش باشه و این یعنی فکر و اذهان مستقل نداره مثل بچه های ملی که همشون نوچه های ملتفت محسوب میشن

  15. فقط بهرام نورائی رو عشقه
    بهرام کامل ترین و جریان ساز ترین رپر رپفارسی هست
    همه از بهرام یاد گرفتن
    بهرام نبود خیلیا هم شکل نمیگرفتن به مولا
    بهرام عشقه
    بهرام جیگره
    بهرام یه نوع سبک زندگی ای هست که به احدی باج نمیدی
    فاتحه مع الصلوات

  16. برای فهم و در ادامه‌ی اون تفسیر و تحلیل درست آلبوم گوزن و برقراری ارتباط قوی‌تر با متن قطعات، باید اشراف مشخصی به ادب و ادبیات داشت.
    با هم درگیر نشویم. ادبیات بدانیم.

  17. واقعا خنده دارید اونایی که میگن بهرام یا سورنا ببینید و خوب درک کنید در این شکی نیست که بهرام رپری قوی تر و بزرگ تر از سورناست اما از لحاظ معنا مفهوم قدرت شعر و ارایه های ادبی و این جور مساعل ادبیاتی سورنا واقعا یه شاهکار خالصه به جان خودم و تموم عزیزانم کسایی که میگن البوم گوزن بده اوایل که اهنگهای حرکت ناخدا جلال دار رو شنفتن گفتن بد نیست ولی وقتی بقیه اهنگهارو شنفتن پشماشون ریخت دیدن هیچی نمیفهمن گفتن بده من باام استاد دانشگاست و ادبیات هم تدریس میکنه و وقتی البوم گوزن رو بهش معرفی کردم کفش برید
    و گفت این یه شاهکاره به تمام معناست و درضمن من خودم بهرام رو از سورنا بیشتر میخوام تمامممممممممممم

  18. واقعیتش البوم گوزن اولش که اومد من خیلی حال کردم
    بعد که مشخص شد کلا اهنگ هاش کاور هستن زد توی ذوقم و تازه فهمیدم چرا بهرام تیم شو بهترین اذهان موسیقی مستقل ایران معرفی کرد واقعا اونوقت که بهرام اینو گفت خیلیا منجمله خودم نسبت بهش گارد گرفتیم درحالیکه هرجور حساب کنی حق گفته
    همه چی کارهای بهرام از گوشت و بشنو و گذار صفر تا ۱۰۰توسط خودشون خلق شدن(اهنگ ها- کاورها- تکست ها و داستان ها کاملا تجبی هستن تا خیالی …)
    الان چند ماه از گوزن گذشت و واقعیتش دیگه نمیتونم گوش بدم بهش چون دیگه اشباع شدم ازش
    ولی گذار و اشتباهخوب رو با گذشت این همه سال بازم میگوشم
    به هرحال دم هر دو هم بهرام و هم علی سورنا گرم که هستن

    1. درود بر شما دوست عزیز .بنده سالهاست که آهنگساز و خواننده ی هیپ هاپ هستم. با احترام هروقت تونستید تفاوت سمپلینگ و کاور رو درک کنید اونوقت به قضاوت بنشینید.بدرود

  19. اولین البوم الترناتیو ایران چه سبک رپ چه کل موسیقی ایران اشتباهخوب بود که راه رو برای بقیه باز کرد
    دم بهرام گرم که جریان ساز واقعی هست
    گذار هم واقعا عالیه از همه لحاظ هیچ ایرادی نداره و کاملا اهنگسازی شده
    علی سورنا هم خوبه

  20. به نظر من البوم جفتشون خوبه منتها آلبوم اشتباه خوب موندگاری بیشتری داشته و از یه نظر هم میشه گف بهرام یه سبکیو شروع کرد و سورنا به اوج رسوندش

  21. من مخاطب قدیمی رپ فارس هستم
    سورنا و شایع و خلوت و نوید و خیلیای دیگه از بهرام تقلید میکنن و بهش حسادت دارند
    خوده سورنا هم لایو گفت بهرام جریانه سازه …
    تمام

  22. با دیدن کامنت های زیر این مطلب واقعامتاسف شدم…
    مطمعنم اینایی که دارن زیر این مطلب همچین کامنتایی میذارن طرفدارای واقعی سورنا و بهرام نیستن و فقط یه عده طرفدار نما هستن وگرنه این دوهنرمند انقدری بزرگ هستن که طرفداراشون آدمای فرهیخته و با شعوری باشن (چیزی که تو کامنتا ازش خبری نیست)
    بطور کلی هردو هنرمندای بزرگی هستن و من بشخصه ترجیح میدم بجای مقایسه کردنشون از کارای هر دو لذت ببرم هردو به همرام شاهین نجفی و اشکان فدایی و سروش هیچکس جزو بهترین خواننده های شاخه ی رپ و هیپ هاپ فارسی زبون هستن… و من به شخصه بیشتر از همه عاشق کارای سورنا و بهرام هستم.
    خیلی احمقانس که زیر این مطلب بجای نظر دادن راجع به آلبوم گوزن درباره هنرمند یا آلبوم دیگه ای نوشته بشه یا بگن فلانی بهتره فلانی بدرتر…

  23. ۶سال از اشتباه خوب گذشت و همچنان در اوج و بهترین البوم تاریخ رپفارسی هست
    بعد ۶سال اگر از مجاز و گوزن حرف زدن بعد بیایید بگین فلانی ….بله اینجوریاست
    ۱۲سال دیگه هم از اشتباهخوب گفته خواهد شد ولی از اینا نه ….
    گوزن ترک ۱ و پیچک خوب بودن
    رپ خوب نوشتن شاعرانه با کلمات قلمبه نیست رپ خوب یعنی با کلمات ساده مفهومی و سنگین و عمیق بخونی مثل بهرام یا فدائی
    صفیر و تس و سورنا و نوید و خلوت و امثالهم میخوان ادای بهرام رو در بیارن ولی متاسفانه …..

    1. دوست عزیز ، شمایی که میگی علی سورنا ادای بهرامو میخواد دربیاره ، لطفا ترک آوار و به بچت بگو و گنجشکا و تئاتر سایه ها رو گوش کن بعد بیا نظرتو بدون بی احترامی به هنرمند بیان کن ، و اگر بخوای از کلمات قلمبه به قول خودتون استفاده نکنی ، ببخشید شکسیپیر نزدیک به ۱۰۰۰ تا واژه ی جدید وارد لغتنامه ی کلمات انگلیسی نمیکرد

    2. برادر من چون تو طرفدار بهرامی قرار نیس که شعرای سورنا بد باشن آلبوم مرد تنهای سورنام ۸ سال پیش پخش شده ولی من هنوزم گوش میدم در ضمن سورنا انقدر تو رپ قدرت داره که سبک کل آلبوماش با هم دیگه متفاوته من نمیگم بهرام بده سورنا خوبه ولی اگه سورنا نبود جای خالیش برا همیشه تو رپ فارسی احساس میشد

  24. جالبه طرفدارهای بهرام عین خوره همه جا حمله می کنن هر مطلب از رپری باشه فقط میان زیرش تا می تونن رپر مقابلو کوچیک می کنن تا بهرامو بکشن بالا در حالی که تو این کارشون دو تا مشکل هست…اول این که حس افلاطون می گیرن و فکر می کنن با شنیدن آهنگ های بهرام یکی مثل نیچه می شن در حالی که دو ورق کتابم نمی خونن…آقا یارو دوست داره سورنا بشنوه یا اصلا از کارای سورنا بیشتر خوشش میاد…این چه رفتار زشت و ناپسندانه ایه که زیر هر مقاله درباره سورنا می یاین یارو تحقیر می کنین بعد از بهرام گل و بلبل می گین…آقا آلبوم اشتباه خوب البوم خوبی بود گوزن هم آلبوم خوبی بود…حالا اگه یکی بگه آلبوم گوزن بهترینه فن های بهرام بهش حمله می کنن…آقا نظرشه…اگه کسی حتی گف آلبوم جی جی بهترین آلبوم رپه شما باید به نظر طرف احترام بزارین…

    1. دوستان عزیز طرفدار بهرام و سورنا، بهتره از توهین به علایق هم دیگه دست بردارید، من خودم بهرام رو بیشتر دوست دارم اما هیچوقت به دیگران به خاطر علایقشون توهین نگردم چرا؟ چون بهرام از اول کارش تا حالا فقط داره برای آزادی بیان میجنگه بعد من که طرفدارشم با تحمیل بهرام به کسایی که دوسش ندارن دارم ارزش کار بهرام و هزاران نفر همچون اون رو از بین میبرم، به نظرم طرفدار های بهرام که توهین میکنن فقط اهنگ های بهرام رو گوش دادن و نشنیدن، به قول ترک گوشت بهرام الفبای شعور اینه که مسائل رو از چند زاویه ببینیم. در زمن ما طرفدار های بهرام باید خوشحال باشیم که راه بهرام هنوز هم رهرو های قوی مثل سورنا داره، با وجود اختلاف عقیده ولی مهم اصله که تو هر دو خواننده یکسانه،
      ممنونه خوندید

    2. درسته کسی نباید عقاید رو به کسی تحمیل کنه ولی خود شما هم که دقیقا داری به طرفدار های بهرام توهین میکنی من هم طرفدار بهرامم ولی هیچوقت همچین کاری نمی کنم

  25. با تبریک ب طرفدارای “اصیل” با افکار نابالغ ک عین بچه ها دنبال اینن ک بگن این بهتره یا اون، این از اون الگو گرفته یا اون از این، جمع کنید!
    بهرام ک آلبوم اشتباه خوبُ تو زمان خودش با با بالاترین کیفیت آلترناتیو اون زمان داد رو نباید با سورنای ک آلبوم گورنُ با تکنولوژی های جدیدتر و سبک متفاوتش داد مقایسه کنید. اینا دوتا آرتیست پیشرو تو سبک آلترناتیو هستن ک مرزی نداره و جفتشون تو زمان های خودشون ترکوندن.
    حالا بهرام بعد اشتباه خوب یه سبک آلترناتیو فیوژن متفاوتی رو پی گرفت ک عامه پسند نبود و آزمون و خطا کرد و سورنا هم سبک آلترناتیو خودشُ پخته تر کرد و آلبوم گوزن رو داد و آهنگسازی ها و میکسِ این آلبوم بی شک از اشتباه خوب مدرن تر و پیچیده تر بود بفمید خوب بودن این آلبوم دلیل بر بد بودن اشتباه خوب، بهرام یا مهدیار نیست.
    اینم واسه اون بی هنرای مغز بسته ای ک ب هنر سمپلینگ ایراد میگیرن و حرف مفت میزنن، هشتاد نود درصد ترکای بیست و چهار ساعت و سکوت و حتی چندتا ترک اشتباه خوب سمپل بودن، در کنار ده ها آهنگ موفق دیگه تو صحنه هیپ هاپ ایران.
    جهت گیری بچه گونه رو بزارید کنار و یادتون باشه هشتاد درصد شما شنونده اید، نه متخصص نه خالق پس فرهنگ نظر دادن رو حفظ کنید و قضاوت رو بزارید برای متخصصای این سبک و این هنر.

    1. سلام داش سمپلینگ فرق داره این آلبوم خیلی خفن بود اما بعضی ترکاش کلا کاور بود بیتش مثل بیت اربابه مرگ دقیق مثل آهنگ فیلم اسب تورین بود تو گوگل بزنید موسیقی فیلم اسب تورین می‌فهمید چی میگم

    2. اهنگسازی البوم گوزن؟؟؟؟؟البوم گوزن مگه اصلا اهنگسازی شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دهن سرویس توروخدا وقتی تخصص اهنگسازی نداری نظر نده
      سعید دهقان سمپل ساز دزد یا کاور کن هست نه اهنگساز
      مهدیار اقاجانی عشقه
      ۱۰سال دیگه هم دهقان نمیتونه مثل یدونه از ترک های اشتباهخوب اهنگسازی بکنه
      بهرام هم نبود مطمئن باش سورنایی هم شکل نمیگرفت چون بیشتر تکنیک ها و ایده و الگوهاشو از بهرام میگیره

      1. برادر من بزرگای حیطه آهنگسازی میگن سمپلینگ ایراد نداره و جزوی از کاره بعد تو ول نمیکنی

      2. آلبوم گوزنو الان نمیفهمید حالا حالا ها واسه شما ها زمان میبره اما بهتره بدونی که مهدیار هم اشتباهخوب رو سمپل کرد که الان انقدر همه ازش میگن

      3. پسر خوب، من هشت ساله اهنگسازی میکنم و تو پنجاه و شیش تا پروژه بین المللی فعالیت و همکاری داشتم؛
        اول اینکه شعور و فرهنگ نظر مفید دادن نداری، مجبور نیستی به آرتیستا توهین کنی؛
        دوم اینکه مقایسه بچگونه دوتا هنرمند که جفتشون خلاقیتای خودشونُ دارن ( که به نوع حرف زدنت نمیخوره چیزی رو تخصصی بدونی.) بی ارزش ترین کار ممکنه؛
        سوم اینکه، اگه سمپل کردن کار ساده ای بود هر از خدا بی خبری مثه تو میتونست از طریقش معروف بشه، پس سعید دهقان الکی سعید دهقان نشده، شعور داشته باش به کار بقیه توهین نکنی.
        و در آخر مطمئن باش تعصب کودکانه باعث نمیشه مهدیار و بهرام بهت افرین بگن و یه ماچ از لپت بکنن، پس سعی کن جایی ک حرف مفیدی نداری، صحبت نکنی.
        آفرین

  26. شنوندگان عزیز توجه بفرمایید – شنوندگان عزیز توجه بفرمایید – شنوندگان عزیز توجه بفرمایید
    گوزن دیگر در اسپاتیفای نیست ماریان
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخه وای خدای من
    بدلیل عدم رعایت قانون کپی رایت البوم گوزن از اسپاتیفای به طور کامل حذف و از ساندکلود ۳عدد از ترک هاش حذف شد
    سعید دهقان و بچه های ملی فرق سمپل کردن با تغییرات زیاد همراه با اجازه گرفتن از صاحب اثر رو بلد نیستن اونوقت اسم شونو گذاشتن ارتیست …
    اسکی ؟ سمپل؟ کپی کردن؟ اهنگسازی ؟
    هر کلمه معنی های جداگانه ای دارند …
    متاسفانه سورنا هنرمند نیست از نظر من صفر میشه با این کارش
    واقعا بهرام حق داشت اشکان موسوی و پیماندگار و غوغا و نسا رو بهترین اذهان موسیقی مستقل ایران اعلام بکنه

  27. حتی اینجا هم که با اینکه مقاله راجب سورناست باز همه از بهرام دارن صحبت میکنن که … عجب
    نورائی کار خودشو کرده دیگه لعنتی
    یه جا نشد من برم و بحث رپ پیش بیاد و از بهرام حرفی نزنن
    :)))))))))))))))))))))))))).

  28. هم طرفدار بهرام جان هستم و هم طرفدار سورنا عزیز ولی همه باید بدونن اگه بهرام نبود خیلیا هم نبودن
    بهرام مشوق خیلیاست برای رپفارسی سردمداریه
    ترک بشنو رو گوش بدید و لذت ببرید از صدای عالی و متن زیبا و اهنگسازی عالی پیماندگار و کاور زیبای غوغا این نمونه ی یک ترک رپ فارسی هست
    ترکی که میشه جلو چند نفر گذاشت و گفت رپفارسی اینه …
    من به عنوان طرفدار علی سورنا از سورنا میخام منبعد با سعید دهقان کار نکنه چون دارن از لحاظ اهنگسازی لطمه میزنن
    سعید دهقان اهنگسازی بلد نیست میاد اهنگ های فیلم ها و خارجی ها رو برمیداره با تغییر خیلی کم و جزئی به اسم سمپل تحویل منه مخاطب میده
    کاش سورنا با پیماندگار یا مهدیار یا کاگان یا مضراب یا نکو یا یه شخصی که اهنگ ساختن بلد باشه کارکنه و یا اینکه دهقان منبعد اهنگسازی بکنه نه سمپل بدون اجازه
    اون شمرونی و نجوا هم که بچه های عقده ای هستن که تشنه ی شهرت هستن برن کلاه شونو بالا بندازن که برای سورنا بیت ساختن که فکر کنم اولین و اخرین بزرگترین کارنامه و سابقه ی هنری شون خواهد بود خخخخخ

    1. داش سمپل یعنی یتیکه دوتیکه از آهنگ مثلا ۲۰ ثانیه شبیه هم باشه این کل آهنگ اربابه مرگش کلا کاور بود سمپل چیه سمپل یعنی یه بخش کوتاهی از موزیکو استفاده کنی این کلا بیتش از آهنگ یکی دیگه استفاده میکنه این سمپلینگ نیست این کاوره

  29. خودم طرفدار سورنا هستم
    ولی انصافا علی خودش هم لایو گفت بهرام به عنوان یک نسل یکی برای نسل دوم رپفارس تاثیر گذار بوده و پیشرو بوده- همیشه جریان سازی کرده
    بهرام واقعا هر بار با البوم هاش به رپ فارسی سمت و سو داده و اکثرا تاثیر گرفتن از بهرام و همین تاثیر گرفتن ها باعث بوجود اومدن اثار خوب در زیر زمین رپفارسی شده
    خیلی دوس دارم بهرام و سورنا باهم فیت بدن چون عالی میشه
    هم اشتباهخوب هم گوزن هم گذار هم کویر همشون خوب هستن
    بهرام – سورنا- بامداد- هیچکس من اهنگ های این ارتیست ها رو دوس دارم و می پسندم

  30. بهرام = پرچمدار هیپ هاپ مستقل ایران
    می دونی چرا رفیق؟؟
    هزاران دلیل دارم براش، بفرما =
    همه جا و هر لحظه چه توی همایش ها چه توی مجازی چه توی دورهمی رپرها و مخاطب ها حرف از بهرام نورائی هست
    سورنا توی لایو از بهرام گفت
    حصین توی لایو از بهرام گفت
    امیر خلوت توی مصاحبه اش از بهرام گفت
    کوروش توی استوری از بهرام گفت
    پوتک از بهرام میگه
    هیچکس توی مصاحبه از بهرام میگه
    پیشرو توی کنسرت ازش یاد میکنه . دیسش میکنه تمجیدش میکنه..
    علی اوج دیسش میکنه بعد میاد معذرت خواهی میکنه
    صادق استوری میکرد کارهاشو
    صفیر بهش پیشنهاد فیت داد ولی بهرام بخاط اینکه صفیذ نوچه ی ملتفت و خادم اوناس رد کرد وصفیر میاد دیسش میکنه
    ( دقت کنید زمانیکه بهرام توسط صفیر دیس شد ، سروش توسط مونتیگو دیس شد …. این خیلی چیزا رو میرسونه آ –اون که گرفت فهمید چی گفتم …)

    عرفان و پیشرو و حسام و نیموش به بهرام پیشنهاد فیت دادن چون میدونستن میترکونه …. هنوزم که هنوز بین فیت های خوب هستن کارهاشون …
    رض و نوید توی اهنگ قزل الا و مصاحبه هاشون از بهرام میگن
    وقت میذارن و راجب بهرام حتی به غلط و ناحق هم باشه پادکست درست میکنن راجبش
    داریوش و فدائی به کارهای بهرام توی اهنگ هاشون اشاره میکنن
    خیلیا به واسطه عکس انداختن با بهرام و کار کردن با بهرام و الگو گرفتن از بهرام به جایی رسیدن توی رپفارسی
    یاسر بینام توی لایو از بهرام میگه
    جی جی حتی به غلط یا غرض اونم چند هفته پیش از بهرام حرف زد …
    سهراب از بهرام و تیکه به بهرام استوری میذاره
    شاهین نجفی برعلیه بهرام حرف میزنه …
    توی مصاحبه هایی که هنرمندا به برنامه ندیسم و معراج میان همه از بهرام میگن ….
    وقتی بهرام البوم میده همه سرو کله شون پیدا میشه برای تمجید و تخریب میدونید چرا ؟؟؟ چون قدرتمنده …
    یدونه توییت داد راجب ذهن های مستقل کل رپفارسی زیر رو شد …. هاهاهاها
    بازم هزاران دلیل هست برای عظمت بهرام …
    نتیچه گیری= در هر سال در هر روز بهرام نورائی چه بخونه چه سکوت بکنه راجبش چه درست و چه غلط حرف میزنن
    این یعنی قدرت بهرام …
    دیگه تموم کنید بحث رو و به میکروفون فاتحه بدید

    1. اینطوری که تو میگی باید بگیم که هیچکس تاثیرش خیلی خیلی بیشتر از بهرام بودن چون همه همه همه دربارش حرف زدن
      و اینکه این شعرا چیه میگین ؟ تمام ارتیست های اندرگرند یک هدف دارن و فن ها هم نباد بینشون تفرقه ایجاد کنن همشون عالی هستن

  31. طرفدار سورنا درست حدس زدی
    استاد بهرام نورائی عزیز انقدر بزرگ مرد و جهانی هست که اسمش بره روی مجله رولینگ استون نه اینکه یه مخاطب اماتور گونه بیاد راجبش اینجا مقاله با نظر شخصی بنویسه …
    بزرگی هنرمند اینجاها مشخص میشه …. اره دقیقا زدی به خال هههههههه
    البوم بلند بهرام مراحل اخر میکس مسترشو داره تموم میکنه به والله قسم همه خواهند شنید بار دیگر صدای استاد بهرام نورائی تارستگار بشن …
    البوم اشتباهخوب = کل کارنامه ی هیپ هاپ ایران
    به من میگن هیپ هاپ = بهرام

  32. اینایی که اسم سورنا رو میارن شوخیشون گرفته :)))))))))
    کویر رو گوش کردم حتی ساسی مانکن و جی جی بهتر از این رپ می‌کنن.
    اسطوره ای مثل بهرام رو با این مقایسه نکنید تو رو خدا..
    اسم بهرام رو مجله ی رولینگ استون میره و ازش به عنوان شخصیت های تاثیر گذار خاورمیانه یاد میشه
    اسم سورنا هم باید همچین جاهایی بیاد هاهاهاهاهاهاهاهاهاها
    بخدا قسم ۱۰۰هیچ جلو هستیم
    عمرا برسید
    اون کوهی ای که رو قله شی بهرام ساخته …
    کل رپ فارسی مدیون بهرام هستن وسلام تامام تامام خالاص خالاص خالاص
    زانو بزنید جلو بهرام کبیر

    1. حاجی من بیشتر برا بهرام تاسف میخورم که طرفداری مثله تو داره کی گفته سورنا از بهرام اسکی میره اگه علمشو داشتی میفهمیدی که کاراشون خیلیم باهم متفاوته تو کویر و گوش کردی و خوشت نیومده چون علم ادبیت پایینه هر ترک سورنا رو باید ۱۰ بار گوش بدی تازه ۳۰ درصدشو بفهمی چی میگه کارای هر دو آرتیست تاثیرگذاره بوده تو رپ به نوبه خودش فقط الان بحث سلیقس تو بهرام دوس داری من سورنا هیچکدومم حق نداریم به نظره هم دیگه بی احترامی کنیم

  33. آلبوم به این میگن.
    وقتی به بهرام گوش می‌دم احساس می‌کنم مامان بزرگم داره نصیحتم می‌کنه. ‌
    وقتی به سورنا گوش می‌دم حس می‌کنم با شخصیت های اثرش دارم زندگی می‌کنم.
    اینه تفاوت هنرمند واقعی با یه هنرمند بی تکنیک و شعار زده.
    توصیه به بهرام عزیز:
    به زن و زندگیت برس و از سورنا لذت ببر و خواهشن دیگه نخون.
    طرف تو کامنتا مریم باکره رو به داستان مریم ربط داده یعنی ای کیو در حد کلم:))))))))

    1. اولا شما اگر طرفدار رپفارسی باشین، از جفتشون لذت میبرید. دوما سورنا و بهرام با هم مشکلی ندارن و این کار شما که اینها رو در دو جبهه قرار میدین کاملا غلطه. سورنا خودش گفته الگوش بهرام بوده.
      سوما این چه دلیل مسخره ایه که چون یکی از طرفداران بهرام مریم باکره رو ربط داده به مریم سورنا پس بهرام آرتیست ضعیفه؟؟؟ چهارما دلیل این که سورنا رو بیشتر دوس دارن اینه که سورنا حرفاش اجتماعی تر و ملموس تر از بهرامه. بهرام ساده حرف میزنه اما عمیق. پیشنهاد میدم ترک های عدم، مقابله و قهقرا رو با دقت گوش بدید و البته یکم هم تحقیق بکنید راجبشون.

    2. بهرام کسیه که خوده علی سورنا هم قبولش داره. در اینکه این دو آرتیست فوق العاده هستن شکی نیست ولی خوب شما متاسفانه #اشتباهخوب درک نکردی

  34. یکی تو کامنتا نوشته بهرام تو اهنگش گفته شک دارم به مریم باکره سورنا اهنگ مریم رو خونده. :))))))))))
    سطح هوش طرفدار های بهرام رو می‌تونید ار این کامنت بببنید.
    قشنگ یه مشت عقب مونده دور خودش جمع کرده.

  35. اینایی که اسم بهرام رو میارن شوخیشون گرفته :))))))))) گذار رو گوش کردم حتی ساسی مانکن و جی جی بهتر از این رپ می‌کنن. اسطوره ای مثل سورنا رو با این مقایسه نکنید تو رو خدا. بعد برید زیر مقاله ای که راجع به بهرام نوشته شده(میدونم چیزی ننوشتن چون بی ارزشه کاراش) این حرف هارو بزنید.

    1. وقتی طرف میاد مقاله رو میخونه می بینه زیرش درباره بهرام و آرتیست های دیگه و سبکشون بی احترامی میکنن خب معلومه اگه فن باشه ناراحت میشه و جواب میده.
      تو که خیلی راحت فقط سلیقه خودتو برتر میدونی و آرتیستای دیگه رو واسه تحقیر بهرام اسم میبری تکلیف ات مشخصه. جی جی خیلی هم آهنگساز خوبیه اگرم اصلا تا حالا از موسیقی الکترونیک و هیپ هاپ فهمیده بودی میدونستی جی جی شاید محتوای کاریش مناسب نباشه ولی جزو سه تا پردوسر اول موزیک رپ ایرانه. سورنا هم هروقت جای شعرای بی معنی و تقلید کردن، یه نوآوری و سبک از خودش ارائه داد و هیت شد اسطوره میشه. هنوز چهارسال نیست که با حمایت این و اون داره شنیده میشه!

      1. حضرت عباسی آدم یه کامنتایی اینجا میخونه نمیتونه جواب نده آخه بوزینه سورنا کجا از کسی تقلید کرده اول اینو به من بگو با سند دوما اینکه کدوم قسمت از ترکای سورنارو بی معنی میدونی این زیر بنویس من معنیشو برات بگم قرار نیس که چون تو سطح آی کیوت قده ماهی سر سفره هفت سینه کارای سورنا بی معنی باشه فقط یدونه از نوآوریاش میگم که بری تحقیق کنی دستت بیاد تنها کسی بوده تو رپ فارسی که مکامله سه نفرو در قالب رپ بیان کرده بعدشم کیا حمایتش کردن میشه اسم ببری؟مرد مومن من نصف بیشتر ترکای بهرام و حفظم ولی الان طرفدار سورنام دلیل نمیشه بیام بهرام و بتوپم

  36. بهرام :
    لحن ثابت
    فلوی ثابت
    دلیوری صفر
    خلاقیت در اجرا صفر
    شعاری
    نصیحت گونه
    بدون انسجام
    تنها دلیل شهرت حاشیه سیاسی و فیت با پیشرو و عرفان
    سورنا:
    پر از ظرافت های شعری
    خلاق در اجرا
    لحن و دلیوری فوق العاده
    تنوع فضا
    تنوع فلو
    تنوع زبان
    پر از تکنیک های ادبی مدرن
    بدون حمایت هیچکس و تنها به این جا رسیده.
    مقایسه بهرام با سورنا شوخی خنده داریه.
    تنها چیزی که طرفدار هاش می‌تونن بگن اینه که صداش بهتره:)))))))))))))))).

  37. الان شما مخاطب سبک الترناتیو هستید؟
    چه فرقی دارید با فن تتلو و زدبازی، کل کل می‌کنید این بده اون خوبه؟؟؟
    بدون شک جفتشون خوبن، نقد کنید و کل کل بچه‌وار خیلی چیپه خدایی.
    این همه مقالرو خوندین، باز میاین میگین این بده اون خوبه، این اسکی اون …
    وقتی یه اثر در حد هر کدوم از این دو نفر خلق نکردیم، سواد و علم موسیقی و ادبیات نداریم چرا نظر تخصصی بدیم.
    کاش یاد بگیریم جا منفی دیدن‌ها، مثبت‌هارو بیشتر ببینیم،

  38. طرفدارای بهرام و سورنا اومدن توی کامنتا کل انداختن :) من بی طرف نظر میدم و حقیقت رو میگم. بهرام صداش خیلی از سورنا بهتره حتی صدای عادی بدون رپ اش رو هم آدم حال میکنه بشنوه ولی سورنا صدای بدی داره کاش بیشتر ملودیک بخونه یا تغییر بده صداشو. همین سبک آلترناتیو رو هم بهرام و مهدیار وارد هیپ هاپ ایران کردن که سورنا داره تقلید میکنه پس طرفدارای سورنا بهتره از سبک بهرام ایراد نگیرن! ضمناً بهرام خصوصیت دیگه ای هم داره اینه که با وجود اینکه برای اولین بار کار مفهومی داد تکستاش قابل فهم و ساده بود ولی کی میدونه سورنا چی میگه دقیقاً؟! فاز حافظ گرفته. ولی اینم بگم که فضاسازی و میکس و مستر آلبوم گوزن تا به حال بهترین بوده از بین مجموعه هایی که در ایران شنیدم.

    1. بهرام سورنا واقعاا خوبا جفتشون من تعجب میکنم چطور یه عده جبهه میگرین و علیه یکی دیگشون صحبت میکنن
      بعد نظر شخصی من بهترین اهنگ بهرام عدم هست
      بهترین اهنگ سورنا حرکت

    2. بهرام :
      لحن ثابت
      فلوی ثابت
      دلیوری صفر
      خلاقیت در اجرا صفر
      شعاری
      نصیحت گونه
      بدون انسجام
      تنها دلیل شهرت حاشیه سیاسی و فیت با پیشرو و عرفان
      سورنا:
      پر از ظرافت های شعری
      خلاق در اجرا
      لحن و دلیوری فوق العاده
      تنوع فضا
      تنوع فلو
      تنوع زبان
      پر از تکنیک های ادبی مدرن
      مقایسه بهرام با سورنا شوخی خنده داریه.
      تنها چیزی که طرفدار هاش می‌تونن بگن اینه که صداش بهتره:)))))))))))))))).

    3. اولین آلبوم آلترناتیو رپ آوار سورنا و آرتور بود درست تحقیق کن. صدای سورنا هم خیلی برای رپ بهتره بهرام صداش برای گویندگی خوبه.

  39. رپ که ادبیات کلاسیک نیست طرف بیاد مثلاً شعر غزل مثل حافظ بگه ما هم کف کنیم! میتونه دیوان شعر مثنوی بنویسه خیلی هم عالی ولی وارد رپ نکنه بهتره. من تعجب میکنم یه عده مخاطب هستن که هر رپری ادای خفن بودن در بیاره خیال می‌کنن شاهکار کرده، افرادی مثل نگارنده این نوشتار کم نیستن که به قول خودش حتی مطمئن نیست حرفاش درباره این آلبوم درست باشه ولی نظرات اغراق‌آمیز میده! همینطور اکثر کسایی که اینجوری درباره گوزن میگن حتی خودشونم نمیدونن هدف از این همه گزافه‌گویی توش چیه! رپ به دلیل سادگی کلامش بین مردم محبوب شده! همین سبک آلترناتیو رو که بهرام وارد رپ فارسی کرد به اندازه کافی چرت بود که واسه داستایوفسکی دیگه خدا به خیر کنه :)) اما جدا از بحث لیریکس، واقعاً به نظرم تهیه و آهنگسازی آلبوم عالی بود و کار بزرگی رو انجام دادن سورنا و دهقان و.. از این بابت دمشون گرم

  40. بهرام = اول و اخرت رپ فارسی
    سورنا هم خوبه ولی بهرام یه چیز دیگه اس ناموسا
    اشتباهخوب اشتباهخوب اشتباهخوب
    زنده باد اشتباهخوب تو

  41. دیگه بحث رو تموم کنید
    بهرام جاش اون بالا بالاهاس
    به قول خودش کافیه به ما نگاه کنی از اون بالابالاها
    بهرام
    .
    .
    .
    .
    .
    .سورنا
    بهرام چندین سال از همشون جلوتره ….
    چندجا دیدم از تکنیک های بهرام استفاده کرده سورنا
    اهنگ ناخدا جلال که همون عدم هست
    بهرام توی ۱۲سال پیش گفته بود میدونم حتی شک داری به مریم باکره
    سورنا برداشته باز بعد ۱۲سال همونه شاعرانه کرده داده خورد مردم
    بهرام میگه من وقتی مرد شدم پر درد شدم
    سورنا همونو برداشت توی مصاحبه خوند و گفت دردای واقعی میسازه مردهای واقعی .. و اسکی های زیاد سورنا از بهرام بخصوص توی نگار
    اصلا وقتی نگار اومد همه گفتن این که کپی پیس از بهرامه هههههههه
    حالا طرفدارای سورنا تلاش کنن شاید استاد نورائی یه حق فیت ۲ثانیه ای به سورنا بده
    هاهاهاهاهاهاهاها
    سورنا خیلی جاها خواست صداشو مثل بهرام بکنه حتی نوید هم یه زمانی تلاش میکردن
    به قول رض که گفت همه دوس دارن بهرام باشن واقعا حرف درستی زده

    1. وای ترکیدم:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
      مریم باکره رو به داستان مریم ربط دادی.
      اون داره مریم مقدس رو می‌گه بعد راجع به معصومیت و ظلمیه که به زنا می‌شه اصلا داستان یه چیز دیگست.
      سطح درک طرفدار های تتلو>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>سطح درک طرفدار های بهرام

  42. آلبوم یعنی اشتباهخوب
    وقتی به سورنا گوش می‌دم احساس می‌کنم مامان بزرگم داره نصیحتم می‌کنه. ‌
    وقتی به بهرام گوش می‌دم حس می‌کنم با شخصیت های اثرش دارم زندگی می‌کنم.
    اینه تفاوت هنرمند واقعی با یه هنرمند بی تکنیک و شعار زده.
    توصیه به سورنا عزیز:
    به زن و زندگیت برس و از بهرام لذت ببر و خواهشن دیگه نخون.
    سورنا جان دیگه تموم شدی رفت به شدت از بهرام تقلید میکنی و همون حرفایی که بهرام رو با کلمه های قلمبه میخای تحویل ما مخاطبا بدی ولی ما مخاطب های قدیمی میدونیم دود از کنده بلند میشه
    سورنا= تقلید کار به تمام معنا
    بهرام نبود سورنایی هم بوجود نمی امد

  43. دوستان واقعاً آدم نظر ها و نقد هاتون میبینه خنده ش میگیره البته بگه جز عده محدودی
    این به این معنی نیست که من ادعایی دارم نه خیلی خلاصه بگم که واقعاً جامعه ما عقب افتاده س چرا
    چون هنوز تو مرحله مقایسه و کی از کی بهتره گیر کردیم و با اون ذهنیت صفر و صدی واقعاً نه اتفاقی برای رپفارسی میفته از لحاظ پیشرفت فرهنگ نه جامعه
    خواهشاً ارزش اثر هنری رو بدونین و ازش لذت ببرین و اگه نقد بجایی دارین بگین نه مقایسه کنید
    اینو گفتم به عنوان عضو کوچیکی از جامعه رپفارسی امیدوارم که کسی باز برداشت اشتباه نکنه

  44. بدترین توهینی که می‌شه به این آلبوم کرد اینه که اسمش رو بزاریم کنار مضخرفاتی مثل اشتباه خوب و گذار.
    بهرام باید بره بیانیه بده.
    چیزی که داره میخونه رپ نیست.

  45. بدترین توهینی که می‌شه به آلبوم قدرتمند اشتباهخوب کرد اینه که اسمش رو بزاریم کنار مضخرفاتی مثل گوزن و مجاز

    1. واقعا تلاشت قابل سوتدنه برادر.
      تمام کامنت های ضد بهرام رو کپی کردی اسم سورنا و بهرام رو عو کردی.
      کل زندگیت شده کامنتای زیر این پست:)))))))))))))))))))))))))).

      1. واقعا تلاشت قابل سوتدنه برادر.
        تمام کامنت های ضدسورنا رو کپی کردی اسم بهرام و سورنا رو عوض کردی.
        کل زندگیت شده بهرام:)))))))))))))))))))))))))).البته تقصیر نداری همه و هرجا صحبت از بهرامه چون همه دوسش دارن
        اینه قدرت بهرام نورائی بله

  46. آلبوم به این میگن.
    وقتی به بهرام گوش می‌دم احساس می‌کنم مامان بزرگم داره نصیحتم می‌کنه. ‌
    وقتی به سورنا گوش می‌دم حس می‌کنم با شخصیت های اثرش دارم زندگی می‌کنم.
    اینه تفاوت هنرمند واقعی با یه هنرمند بی تکنیک و شعار زده.
    توصیه به بهرام عزیز:
    به زن و زندگیت برس و از سورنا لذت ببر و خواهشن دیگه نخون.

  47. فارق از هرگونه پیش داوری و داوری هدفمند،بعنوان یک دوستدار موسیقی،گوزن تنها البوم موسیقی رپ فارسی بدون ایراد تا این تاریخ بود.امیدوارم بزرگانی مانند بهرام و یاس و شاهین هم در اینده بتوانند البومی بی نقص روانه بازار کنند

  48. البوم گوزن البوم خوبیه ولی ماندگار نخواهد بود مطمئن باشید
    ادم خسته میشه بعضی از جاهای البوم رو ادامه دار گوش بده
    به نظر من بهترین البوم های رپفارسی اینا هستن=
    اشتباهخوب
    سکوت
    گذار
    کویر
    مجاز
    اهن
    اوار
    گوزن فقط ترک حرکت و پیچک خوبه بقیه ترک ها از نظر من خوب نیستن و همینا رو بهرام قشنگ تر و قبل از سورنا گفته بود

    1. شما لطفا با این بهره هوشی دیگه آهنگ گوش نده خطرناکه برات.
      دوتا از اهنگ های این آلبوم راجع به خواهرش.
      یکیش مکالمه با مادربزرگش.
      یکیش مکالمه با مادرش.
      یعنی بهرام قبلا راجع به خواهر و مادر سورنا آهنگ داده؟

  49. بچه های عزیز تشکل ملی بعد از اینکه دیدن هیچ استقبالی از البوم کویر نشده نه از طرف مخاطبا نه از طرف منتقدا و آلبوم مجاز ساندکلاود رو ترکوند و انقدر استقبال شد ازش که دارن هیچکس رو با بزرگان ادبیات قیاس می‌کنن حمله کردن زیر این پیج و دارن به سورنا حمله می‌کنن و از مجاز تعریف می‌کنن.
    اما سوال مهمی که مطرحه اینه که چرا به آلبوم کویر توجهی نشد و انقدر از مجاز تمجید شد.؟
    جواب این جاست که متاسفانه کار های اخیر سورنا هیچ نسبتی با انسان ندارن.
    هیچ چیزی از عشق،رفاقت،زن، مادر و …. تو این آلبوم شنیده نمی‌شه.
    هیچ شخصتی خلق نمی‌شه.
    صرفا یک سری جملات شبه فلسفی و شعاری شاعرانه در کنار همه بدون اینکه به فرم برسه.
    اگر سورنا ادعا داره که داستان گویی بلده باید به قواعدش پایبند باشه.
    وگرنه نتیجش می‌شه فاجعه ای به نام کویر و گوزن
    بهتره بچه های ملی به جای حسادت و حمله به هنرمند موفق تر ازش یاد بگیرن و الگو برداری کنن تا بتونن در آینده آلبوم های موفقی مثل اشتباه خوب و مجاز بدن.

    1. خیلی کارت زشته کامنتی که من پایین تر گذاشتم رو کپی کردی اسم پیله رو با ملی عوض کردی چقدر بچه ای .
      بچه های عزیز تشکل پیله بعد از اینکه دیدن هیچ استقبالی از دوتا آلبوم اخیرشون نشده نه از طرف مخاطبا نه از طرف منتقدا (چه آلبوم بهرام چه آلبوم اشکان موسوی) و آلبوم سورنا ساندکلاود رو ترکوند و انقدر استقبال شد ازش که دارن سورنا رو با بزرگان ادبیات قیاس می‌کنن حمله کردن زیر این پیج و دارن به سورنا حمله می‌کنن و از بهرام تعریف می‌کنن.
      اما سوال مهمی که مطرحه اینه که چرا به آلبوم گذار توجهی نشد و انقدر از گوزن تمجید شد.؟
      جواب این جاست که متاسفانه کار های اخیر بهرام (آلبوم اشتباه خوب و گذار) هیچ نسبتی با انسان ندارن.
      هیچ چیزی از عشق،رفاقت،زن، مادر و …. تو این آلبوم شنیده نمی‌شه.
      هیچ شخصتی خلق نمی‌شه.
      صرفا یک سری جملات شبه فلسفی و شعاری در کنار همه بدون اینکه به فرم برسه.
      اگر بهرام ادعا داره که داستان گویی بلده باید به قواعدش پایبند باشه.
      وگرنه نتیجش می‌شه فاجعه ای به نام گذار و اشتباه خوب.
      بهتره بچه های پیله به جای حسادت و حمله به هنرمند موفق تر ازش یاد بگیرن و الگو برداری کنن تا بتونن در آینده آلبوم های موفقی مثل گوزن بدن.

  50. نظرات رو خوندم واقعا تعجب کردم
    هم از طرفداران بهرام هم از طرفداران سورنا بعیده
    به نظرم شماها طرفدار بهرام و سورنا نیستید بلکه فن ارتیست های دیگه هستید که اومدید کاری کنید این دو بزرگوار بهم نزدیک نشن
    من از سال۱۳۸۲ رپ فارسی گوش میدم هم بهرام رو از نزدیک توی پارک دیدم هم سورنا رو توی همایش و کافه
    دستمو میزارم قران و میگم محاله محاله محاله کسی مخاطب زیرزمینی و اصیل رپفارسی باشه و از بهرام و سورنا خوشش نیاد
    بهرام واقعا هزینه داده پای رپ فارسی و بحثش جداست و در ترک اخرش جواب همه ی تخریب ها رو به نوعی داد و نشون داد هروقت که اراده کنه میتونه مثل اشتباهخوب و گذار و سکوت و ۲۴بخونه …
    ——————————————————————————-
    ولی فهمیدم چیزی خطرناک تر نیست واسه جمع مفت برا
    جز یه هنرمند کهنه کار نوگرا
    چی یاد بگیرم از کی؟
    کیان بزرگترام؟
    نمیشه خون روی دستشونو شست با صابون
    باید سرشونو با استدلال برید جا چاقو ….
    —————————————————————
    سورنا هم کارش درسته
    طرفداران بهرام و طرفدارن سورنا و طرفداران زیر زمین خوشحال باشید که اصلا رپر ها از بهرام نشات و تاثیر میگیرن. چه ایرادی داره؟؟؟ برن از ساسی مانکن الگو بگیرن؟؟؟
    اون کسایی هم که دارن امار بازدید رو ملاک برتری قرار میدن باید بدونن ملاک برتری یه اثار به بازدید نیست به موندگاریشه .۵سال از اشتباهخوب گذشته همچنان در پلی لیست مخاطب های رپفارسی هست
    مطمئن هستم اونایی که میگن اشتباهخوب البوم بدی هست هرشب یه بار اشتباهخوب رو گوش میدن بعد میخوابن..
    باید ببینیم گوزن هم بعد ۵سال موندگار می مونه یا نه !!!!
    البوم خوبی هست و سورنا دوباره میگم کاردرسته
    همونایی که امار بازدید رو به رخ میکشن فردا حصین البوم بده میخان سریع برن دنبال رو حصین بشن – یاس البوم بده میخان برن سریع دنبال رو یاس بشن …. نون به نرخ روز خور هستن
    اثار بهرام رو نسل های ۱۰رپفارسی بازگو خواهند کرد …
    محاله کسی بهرام گوش بده ولی سورنا گوش نده
    محاله کسی سورنا گوش بده ولی بهرام گوش نده
    محاله محاله محاله
    امیدوارم بزودی اینو ببینم=bahram f.t sorena
    ارزوی تمام بچه های زیر زمینی همینه

    1. من هم طرفدار جفتشونم اما هرگز دوست ندارم فیتشون رو ببینم.
      مگه اینکه بهرام برگرده به دوران اوجش. الان سورنا خیلی قوی تره و توازن بینشون نیست.
      راجع به ماندگاری هم آلبوم مرد تنها هنوز بعد ده سال تو پلی لیست مخاطبا هست.
      چه برسه به گوزن که صد برابر قوی تر از مرد تنهاست.

  51. گوزن به البوم های قبلی خود سورنا نمی رسه تا چه برسه به اشتباهخوب
    هروقت بقیه تونستن به ساده ترین شکل ممکن عمیق ترین حرف های ممکن رو بزنن میشن بهرام ..
    نه تو بهرام نورایی نیستی
    نه
    نه
    تو نمیتونی با چهارتا کلمه ی ساده عمیق ترین حرف ممکن رو بزنی … نه بهرام نیستی
    )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))).

    شاید به نفعت بود ببینی یه روز ضعف ساختارو
    خر نویسنده رو بگیر نه قهرمان داستانو
    ببینی محصول محیط آدمارو
    شاید گذاشتیم تو ساختار نوین جا براتو
    نبوغ تولید گرفت ازم لذت مصرفو
    بازی ساده شده از بس که زدم به هدف و
    یاغی کردم هر چی منفعل بی طرفو
    پشیمون کردم کلی متظاهر بی شرفو
    مثل تو
    یه سکه با دو روی به درد نخور
    نه عذرخواهیت می خوره به دردم نه حتی تشکر
    همشو خراب می کنم بهتر میسازم از نو
    من کفر می گم، همزمان تف می کنم حقّو

    حرفی باقی نمی مونه …?? حرفی سخنی حدیثی ؟؟ نمیشنوم صدایی؟؟ ها؟؟
    بهرام زنده اس…تامام تامام

  52. البوم خوبی بود ولی به اشتباه خوب نمیرسه واقعیتش امیدوارم نقدهایی هم نوشته بشه چون اثر به اسم رپفارسی دراومده ولی رپ نبود
    من خریدم و از خریدم راضی هستم ولی علی سورنای دوران اوار خیلی بهتر بود به نظرم

    1. اتفاقا اشتباه خوب از هر لحاظ ضعیف تر از این بود.
      چرا رپ نیست؟
      هم فلو داره هم رایم اسکیم.
      اشتباه خوب فقط بخاطر اینکه اولین کانسپت آلبوم رپ بود معروف شد.
      وگرنه چیز خاصب برای ارائه نداشت.

    2. اتفاقا این آلبوم از نظر تکنیکی خیلی خفن تر از آوار و اشتباه خوب بود.
      خیلی فلو های متنوع تر و جذاب تری داشت شما نمیدونی رپ چیه که می‌گی رپ نیست.

  53. علی سورنا: بهرام همیشه پیشرو بوده و همیشه جریان ساز بوده و اون فرهنگ سازی رو کرده و تاثیر گذاریش روی ماها که نسل دوم رپفارسی هستیم کاملا مشخصه و قرار نیست اینو کسی کتمان بکنه
    برید لایو سورنا رو بگوشید و بعد برید توی کافه ازش بپرسید راجب بهرام ببینید چیا میگه …
    بهرام خیلی ادم بزرگی هست خیلی…
    کسی که توی خفقان سیاسی ایران توی قلب تهران کارهای سیاسی میداد بیرون …
    الان اونا که ایران هستن کدوم شون جرات داره؟ هیشکدوم
    بهرام دین و حق شو ادا کرده برای رپفارسی خیلی وقته … خیلی وقت …
    ادم واقع بین میشه نه احساساتی
    الانم پناهنده هست نمیتونه ایران بیاد بیاد اسمش توی لیست اطلاعاته سریع میگیرنش
    پس بهرام و امثالش هزینه دادن پای رپفارسی … مفت بر و تقلید کار نبودن بلکه جریان ساز بودن
    علی سورنا و نوید و امثالش به رپ فارسی و بهرام گوش دادن و این شدن … اگه بهرام نبود اینا هم نبودن …
    توی ترک بشنو میگه= از کی یاد بگیرم ؟؟؟ دقیقا داره میگه وقتی شروع کرد کسی نبود و خودش این سبک ها رو ایجاد و اجرا کرد
    شاید یه روزی ببینی ضعف ساختارو خر نویسنده رو بگیر نه قهرمان داستانو …. بخدا دونه به دونه حرفاش حق است و حقیقت

  54. علی سورنا و سعید دهقان با اسم های مستعار یاغی و سامان و سونیا ,احمد دارن علیه بهرام شعار میدن
    هاهاهاها واقعا عقبید
    جمع کنید بابا با تخریب و عقده گشایی علیه بهرام نمیتونید تقلید های سورنا از بهرام رو کتمان بکنید
    اشتباهخوب بهترین البوم کل دوران موسیقی ایران هست
    بعدش البوم سکوت
    بعدش البوم گذار
    بعدش البوم ۲۴ساعت
    گوزن و مجاز مقطعی هستن زود فراموش میشن بعد ۴ماه حالا میبینید …. چون ناله همیشه جواب نمیده

  55. من طرفدار بهرام و سورنا و صفیر هستم ولی دیگه تابلو بود توی توییتر همه عقده گشایی کردن این قدرت بهرام رو نشون میده
    دقت کردید توی اون مقطع سروش هیچکس رو مونتیئگو دیس کرد ولی بهرام رو صفیر دیس کرد
    دیگه ببینید تفاوت ها رو…
    درضمن گوزن مجموعه ی خوبی هست ولی به اشتباه خوب نمیرسه
    اشتباه خوب تکرار شدنی نیست لامصب مثل شرابه
    گوزن رو هم خریدم ولی مثل اشتباه خوب هر روز نمیتونم توی پلی لیستم گوش بدمش
    دارم میبینم مثل مهدیار که به یاس امار ساندکلود رو سرکوب میزد شماها هم دارید امار ساندکلود گوزن رو سرکوب میزنید به گذار
    گذار البوم کوتاه بود که فقط ۴تا ترک بهرام خونده بود …. گوزن البوم بلند هست با ۱۸تا ترک !!!!
    گذار رو بهرام دیر گذاشت ساندکلود ولی مجاز و گوزن سریع قرار گرفتن
    بالاخره بهرام از سورنا بیشتر طرفدار داره چون قدیمی تره وقتی کار میده سریع کانال های تلگرام و سایت ها قرار میدن اهنگ های بهرام رو ملت هم که عاشق مفتی گوش دادن هستن
    کارهای رضا پیشرو و بهرام همیشه توسط رسانه های زرد زود پخش میشه
    برای همین از بهرام میخام درخواست کنم که فقط کارهاشونو بزارن اسپاتیفای چون واقعا حیفه مفت برها مفت بری بکنن
    در ضمن سر البوم گذار همه عقده و کینه هاشونو ریختن و البوم گذار رو زهرمار کردن از روی حسادت … اونم بماند چون البوم بلند بهرام اول و اخر بدخواهاشو درهم میخاد نابود بکنه …
    مردم ما دوجور اهنگ رو دوس دارن
    یکی افسرده و ناله مثل سورنا
    یکی شاد و بیهوده مثل ساسی
    در این حد وسط بهرام که داره با انگیزه و با اهنگسازی رپ میکنه حق میدم بعضی ها کم بیارن.. انشالله نسل ۱۰رپفارسی مثل البوم گذار خواهند خوند …
    لیاقت رپفارسی و مخاطب هاش سمپل کردنه بدون اجازه و خوندن چندتا شعر همراه با ناله هست تا سیگارهاشونو بکشن و کیف بکنن و الا حیف اهنگ انگیزشی گوشت برای ملت ایران …
    امیدوارم هیپ هاپ ایران جهانی بشه
    توی رپ هم بهرام و سورنا و صفیر و بامداد رو دوس دارم اونم بخاطر اینکه این سه تا مثل بهرام میخونن
    حرف حق رو گفتم پس ناراحت نشید

  56. بی شک چه از لحاظ تکنیک چه اندیشه بهترین آلبوم رپ فارس بود.
    ای کاش بهرام میومد ایران پیش سورنا دوره می‌دید.

    1. بی شک چه از لحاظ تکنیک چه اندیشه بهترین آلبوم رپ فارس اشتباه خوب هست که اینقدری سورنا از بهرام الگو گرفته و این گوزن تولید شده:)))))))))))))).
      ای کاش سورنامیرفت سوئدپیش بهرام دوره می‌دید شاید از فاز ناله و روضه درمیومد:)))))))))))))).

      1. شما لطفا با این بهره هوشی دیگه آهنگ گوش نده خطرناکه برات.
        دوتا از اهنگ های این آلبوم راجع به خواهرشه.
        یکیش مکالمه با مادربزرگش.
        یکیش مکالمه با مادرش.
        یعنی بهرام قبلا راجع به خواهر و مادر سورنا آهنگ داده؟:))))))

      2. آلبوم اشتباه خوب خیلی خوبه.
        من هر وقت خوابم نمیبره آلبوم رو میزارم با خیال راحت می‌خوابم.

    2. دقیقا !
      یه زمانی سورنا تو شروع کارش از بهرام الگو می‌گرفت ای کاش بهرام هم از سورنا الان الگو بگیره.
      چی بود اون آلبوم گذار آخه!
      حیف پولی که بابتش دادم.

  57. بچه های عزیز تشکل پیله بعد از اینکه دیدن هیچ استقبالی از دوتا آلبوم اخیرشون نشده نه از طرف مخاطبا نه از طرف منتقدا (چه آلبوم بهرام چه آلبوم اشکان موسوی) و آلبوم سورنا ساندکلاود رو ترکوند و انقدر استقبال شد ازش که دارن سورنا رو با بزرگان ادبیات قیاس می‌کنن حمله کردن زیر این پیج و دارن به سورنا حمله می‌کنن و از بهرام تعریف می‌کنن.
    اما سوال مهمی که مطرحه اینه که چرا به آلبوم گذار توجهی نشد و انقدر از گوزن تمجید شد.؟
    جواب این جاست که متاسفانه کار های اخیر بهرام (آلبوم اشتباه خوب و گذار) هیچ نسبتی با انسان ندارن.
    هیچ چیزی از عشق،رفاقت،زن، مادر و …. تو این آلبوم شنیده نمی‌شه.
    هیچ شخصتی خلق نمی‌شه.
    صرفا یک سری جملات شبه فلسفی و شعاری در کنار همه بدون اینکه به فرم برسه.
    اگر بهرام ادعا داره که داستان گویی بلده باید به قواعدش پایبند باشه.
    وگرنه نتیجش می‌شه فاجعه ای به نام گذار و اشتباه خوب.
    بهتره بچه های پیله به جای حسادت و حمله به هنرمند موفق تر ازش یاد بگیرن و الگو برداری کنن تا بتونن در آینده آلبوم های موفقی مثل گوزن بدن.

    1. :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))).
      بهرام به همشون اینا رو یاد داده
      بهرام نبود اینا هم نبودن … تمام
      اینو مخاطب های قدیمی میدونن نه دهه ۹۰های که از امروز رپگوش میدن
      افرین پسرم
      اینا رو جایی نگی بهت میخندن و خودت زیر سوال میری و مشخص میشه تازه مخاطب رپفارسی شده
      :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))).
      بهرام و هیچکس نبودن بقیه هیچی از خودشون نداشتن همه از اونا الگو برداری میکنن

      1. چه مطلب احمقانه ای
        نیوتون تحت تاثیر گالیله وارد فیزیک شد ولی فیزیکدان بزرگ تری شد.
        تسلا تحت تاثیر ادیسون یک مخترع شد ولی مخترع بزرگتری شد.
        افلاطون شاگرد سقراط بود ولی فیلسوف بزرگتری شد.
        سورنا هم تحت تاثیر بهرام وارد رپ شد ولی رپر خیلی خلاق تر و بهتریه.
        بحث بهترین بودنه نه اولین بودن.
        این چه تعصب مسخره ایه ما ایرانی ها داریم که عاشق پرستش گذشته ایم.

  58. طرفدارهای سورنا هم خودشونو جر میدن که بگن علی سورنا از بهرام تقلید نمیکنه:))))))
    درحالیکه مخاطب قدیمی میدونه بهرام برنده ی اصلی جریانه و جریان ساز واقعی هست
    خود علی سورنا توی لایو هم اعتراف کرد که بهرام کی هست….
    البوم جدید بهرام امسال میخاد بیاد اون موقع میفهمید بهرام کیه چون شماها دهه هشتادی هستید بزور تازه امسال رپ رو شروع کردید تقصیر ما مخاطب های قدیمی و اصیل نیست عزیزم
    در ضمن البوم اشتباه خوب به کل تاریخ موسیقی ایران می ارزه چه برسه به گوزن:))))))

    1. اول که دهه هشتادی یا هفتادی یا بیستی بودن برتری عقیدرو مشخص نمیکنه دوست عزیز
      ثانیا.. رپ صرفا تکنیک نیست ک میگی سورنا مقلد بهرامه (که اگه بخوایم تکنیک و فلورم در نظر بگیریم، تو این سالا تنوع فلوی سورنا نسبت ب بهرام عزیز کاملا مشهود بوده، ب خاطر تکست سنگینه ک فلو ب چشم نمیاد)غرض..شما باید البومو کاملا تفسیر کرده و فهمیده باشین که انقد راحت مقایسه میکنین ن؟
      اگه بدون گوش دادن البوم این قیاس رو انجام دادی..تا اینجا برتری فهم یه هشتادی نسبت به شمارو شاهدیم

    2. اونموقع که هیچکی بهرام رو نمیشناخت من طرفدار بهرام بودم
      اما وقتی کسی اومده که به مراتب جلو تره دلیلی نداره بکوبمش.
      شعر های بهرام در مقابل سورنا به شدت بچه گانه و سطحی و خنده داره.
      مقایسه سورنا با بهرام مثل مقایسه حافظ با مریم حیدزادست :)))))))))))))).
      آلبوم اشتباه خوبم یه آلبوم سطحی و شعاری و بی تکنیک و خنده داره.
      شما مخاطب اصلی نیستی یه مخاطب متعصبی که فکر می‌کنی رپ یعنی نسل یک فقط.
      اشعار سورنا به شدت شخصی و درونیه برخلاف اشعار بهرام که نگاهش از بیرونه.
      پرداخت سورنا به مسأل به شدت عمیقه بر خلاف بهرام که به شدت سطحیه.
      سورنا مدام در حال شکستن پارادایم های معمول در رپ فارسه برخلاف بهرام که هیچ خلاقبت تکنیکی نداره.
      بهرام تموم شده تمام.

      1. اونموقع که هیچکی سورنا رو نمیشناخت من طرفدار سورنابودم
        اما وقتی کسی اومده که به مراتب جلو تره دلیلی نداره بکوبمش.
        شعر های سورنا در مقابل بهرام به شدت بچه گانه و سطحی و خنده داره.
        مقایسه بهرام با سورنا مثل مقایسه حافظ با مریم حیدزادست :)))))))))))))).
        آلبوم گوزن یه آلبوم سطحی و شعاری و بی تکنیک و خنده داره.
        شما مخاطب اصلی نیستی یه مخاطب متعصبی که فکر می‌کنی رپ یعنی نسل دو فقط.
        اشعار بهرام به شدت شخصی و درونیه برخلاف اشعار سورنا که نگاهش از بیرونه.
        پرداخت بهرام به مسأل به شدت عمیقه بر خلاف سورنا که به شدت سطحیه.
        بهرام مدام در حال شکستن پارادایم های معمول در رپ فارسه برخلاف سورنا که هیچ خلاقبت تکنیکی نداره.
        سورنا تموم شده تمام

    3. اشتباه خوب:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))).
      اشتباه خوب با اختلاف ضعیف ترین آلبوم بهرام و یکی از ضعیف ترین آلبوم های رپ فارسی.

  59. اول بهرام
    بعد فدایی
    بقیه ول معطل هستن
    اینا چیه میخونن بیشتر برای ادمای افسرده و خوددرگیر خوبه این البوم گوزن
    ادم سالم رپ سالم گوش میده نه این اراجیف رو
    سورنا باید به بهرام التماس کنه شاید بهرام بهش حق فیت بده و توجهی بکنه
    ترک های بشنو و ترکی که جدیدا الکسی و غوغا خوندن خیلی عالی تر از این البوم هستن
    البوم خسته کننده اس
    بخصوص صدای سورنا خیلی بد هست غیر قابل تحمل هست ازهمون اول انگار داره با دعوا و مرافه میخونه

    1. خانم ملک زاده خسته نشدی انقدر این زیر کامنت گذاشتی.
      شما با سعید دهقان مشکل داری چرا دعوا رو کشوندی بین بهرام و سورنا.
      خود فدایی و هیچکس طرفدار دو آتیشه سورنا هستن و هر وقت آلبوم داده حمایت کردن.
      بهرام الان رپ نمی‌خونه نه فلو داره نه رایم نه دلیوری نه قصه ای که می‌گه انسجام داره.
      آلبوم آخر سورنا و بچه های ملی تا الان ۴ ملیون بار شنیده شده.
      چیزی حدود ۳۰ برابر آلبوم بهرام.
      پس بهرامه که باید التماس کنه به سورنا که بهش فیت بده.
      والله سورناست که تا الان با کسی فیت نداده.
      تشکل یعنی ملی که از دل تهران دارن می‌خونن نه چارتا آدم بی تجربه که تو سوئد دارن از ایران میخونن.
      آهنگ جدید بهرام و شما هم آهنگی تکرای با تکینک صد سال پیشه الان به عنوان کمدی خوبه.
      اون چیزی هم که می‌گی دعوا مرافه یا ناله اسمش دلیوریه درسته.
      چیزی که بهرام ازش بویی نبرده و کاراش بدون احساسه و انگار ربات داره می‌خونه.

      1. اقای دهقان خسته نشدی انقدر این زیر کامنت گذاشتی.
        شما با غوغا مشکل داری چرا دعوا رو کشوندی بین بهرام و سورنا.
        خود فدایی و هیچکس طرفدار دو آتیشه بهرام هستن و هر وقت آلبوم داده حمایت کردن.
        سورنا الان رپ نمی‌خونه نه فلو داره نه رایم نه دلیوری نه قصه ای که می‌گه انسجام داره.
        البوم کویر سورنا هم توی ساندکلود بازدید نخورد میدونید چرا ؟؟ چون البوم کوتاه بود
        بله یاد بگیرید البوم کوتاه رو با البوم کوتاه مقایسه کنید نه البوم بلند
        پس سورنا که باید التماس کنه به بهرام که بهش فیت بده.
        والله سورناتا الان هم فیت داده با خیلیا اون اوایل کاریش
        به نظرم سورنا میترسه فیت بده چون فرض کن اگر با بهرام فیت بده تکست و صدای بهرام ۱۰هیچ میزنه علی سورنا رو
        تشکل یعنی پیله که از دل تهران رئیس جمهور وقت شونو ۱۰سال پیش دیس کرد بهرام جان
        نه ۴تا ادم بی تجربه سمپل ساز بدون اجازه که در اثر نبودن هنرمندان واقعی مثلا ادم شدن
        عرضه دارن مثل بهرام توی قلب تهران سیاسی بخونن؟؟؟؟؟ ندارن به مولا
        پس بهرام ۱۰۰هیچ جلوئه از همشون
        البوم جدید سورنا هم آلبومی تکرای با تکنیک های خوده بهرامه منتها همون حرف هایی که بهرام زده علی سورنا اونا رو شاعرانه کرده و زده روی سمپل های بدون اجازه
        اون چیزی هم که می‌گی دعوا مرافه یا ناله اسمش زدن ارتیست به مظلومیته جهت هدف قراردادن احساسات مخاطب های نااگاه
        چیزی که سورنا ازش بویی نبرده و کاراش بدون احساسه و انگار ربات داره می‌خونه.
        بشنو رو گوش بدید و لذت ببرید از رپفارسی
        باشد که رستگار شوید

    2. :))))))))))).
      اکثر آثار روانشناسانه در ادبیات و سینما راجع به آدم های افسرده و خود درگیرن.
      چیزایی می‌گید که تمام تاریخ ادبیات رو زیر سوال می‌بره.
      احتمالا شما هملت شکسپیر یا جنایات و مکافات داستایوفسکی رو بخونی می‌گی اینا چیه راجع به آدمای افسرده و خود درگیره :)))))).

  60. ایده گرفتن از ادبیات در رپ بسیار تا بسیار پسندیده و قابل تامله.
    وقتی یک رپر وقت می‌ذاره کتاب می‌خونه داره چراغ می‌ده به عزیزان رگ‌گردنی که سطح آگاهی‌شون از استدلال و تاریخ و زبان رو بالاتر ببرند.
    برای من رپ چیزی نیست جز تجربه‌ی زیسته‌ی آدم‌ها، دیگران و خود زندگی.
    بهرام از زندگی می‌گه و سورنا هم از زندگی می‌گه.
    بهرام از خودش می‌گه و سورنا هم از خودش می‌گه.
    درکی از سبک و واژه‌های فنی رپ ندارم ولی این اسمش تقلید نیست، وگرنه لئونارد کوهن هم یک شعر داره که میگه همه‌ی تجربه‌های عاشقی و عشق‌بازی‌ها قبلاً انجام شده خیلی بهترش ولی اینو به شکلی شاعرانه میگه که اصلاً تو ذوق نمی‌زنه و فقط آگاهی بخش یا لذت بخشه.
    یا موسیقی‌هایی که «کورنل وست» فیلسوف سیاهان توی کتاب «فیلسوفان در خیابان» معرف میکنه که یکیشون کورتیس می‌فیلد هست و دیگری کی.آر.اِس‌وان که فکر کنم بهرام گفته استاد من هست توی رپ، و اگر نگاه کنید دائم داره میگه کتاب بخونید و جای بحث و جدل به افزایش دانایی‌تون اهمیت بدید، اینکه بخاطر بی‌قدرتی‌ای که داریم بشینیم به بقیه دستور بدیم فلان کار رو بکن و فلان کار رو نکن، اینجوری بخون، اونجوری نخون ساده است. بهرام توی همون «بشنو» به نظرم داره دعوت می‌کنه به اینکه صدای بقیه رو بشنویم نه اینکه فقط حرف خودمون رو بزنیم، یا وقتی حرف زدیم حالا سراپا گوش باشیم و بیشتر بشنویم و بیشتر ببینیم. این کارهای یک روز و یک شب و یک کامنت و یک آهنگ و یک کتاب نیست…
    سورنا هم توی «گوزن» داره همین دعوت رو انجام می‌ده چون اساساً فیلم دیدن و کتاب خوندن یعنی به صدای دیگران گوش دادن، و کم هستند آدم‌هایی که حاضر باشن وقت بذارن و از خودخواهی‌شون بزنن و برن چهارساعت، یک کتاب بخونن که ببینن بقیه چی می‌گن!! ولی همه حاضرن برای ارضای نیازهای خودشون که خوب هم هست چه موسیقیایی چه غیرموسیقیایی وقت بذارن و تو بوق جارش بزنن…

  61. خنده داره ک این دوستان که کامنت میزان طرفدار رپ هستن و حرف از رپ میزنن
    تو این شرایط ک همه بی محتوا شدن و رپکن های محتوا محور کم هستن
    دوستان بین همین تعداد کم هم تعصیبی رفتار میکنن و فقط دنبال مقایسه و این جور اراجیف هستن
    بس کنید از همین هنر باقی مونده حمایت کنید و نزارید از دست بره

      1. من ۳۵ سال سنمه و از کودکی مخاطب شعر بودم و تمام شعارای معاصر نظیر منزوی،بهمنی،براهنی،بهبهانی،سید مهدی موسوی و … دنبال کردم و همچنان می‌کنم.
        واقعیت اینه که شعر فارسی بعد از انقلاب روز به روز سقوط کرده و الان چیزی ازش باقی نمونده.
        من هیچ جایی در شعر امروز کار هایی در سطح بادچید تو مزرعه گندم، آسایشگاه و کات ندیدم.

  62. جدا از هر گونه تعصب بخوایم به آلبوم سورنا نگاه منطقی داشته باشیم
    از لحاظ قلم و تکست یکی از قوی ترین آلبوم های تاریخ رپ فارس بود و استفاده از آرایه های ادبی رو به طور عالی انجام داده بود که به نظرم که گوش مخاطب اذیت یا خسته نمیشد
    سر همین موضوع تونست تو یه هفته به ۳ میلیون ویو در sound cloud برسه
    و همچنین تونسته بود چندین نوع ایده جدید رو تو رپ وارد کنه برای مثال تو ترک ناخدا جلال و ایستگاه شهر یخ
    صحبت شخصیت های داستان با راوی یه ایده جدید داخل رپ بود
    و اینکه تونسته بود علاوه بر محتوا قافیه بازی کنه و وزن ها رو در جاهایی که لازم بود رعایت کرده بود
    و شعر خراب نشده بود به نظرم یکی دیگه از نقطه عطف های این آلبوم بود
    البته تو ترک های قبلی سورنا هم این مشخصه که تو قافیه بازی خیلی حرف ها برای گفتن دار
    بالاتر تو کامنت ها دیدم که گفته شد
    الگوی سورنا بهرامه و سورنا به درد گوش کردن نمیخوره
    البته به طور کامل گفته نشد و به صورت تعصبی نظر داده شده که لازم به جواب منطقی به افرادی که از روی تعصب نظر میدن نیست

    البته شما هم اگر کارهای سورنا و بهرام رو گوش داده باشین( به دقت گوش داده باشین)
    تو خیلی جاها تفاوت عقیده و افکار رو مشاهده میکنین
    درسته نقطه اشتراکاتی دارند اما تفاوتشون هم زیاده
    و اینکه این اشخاص رو مثل هم در نطر بگیریم اشتباه بزرگه

    یکی دیگه از نقطه قوت های این البوم با پیوسته بودنش میتونیم اشاره بکنیم
    که حتی داخل ترک آخر کات اومد یه فلش بک به همه آهنگ ها زد
    که به نظرم ایده جذاب ماجرا اونجا بود که به اسکیت (آهنگ ۱ دقیقه ای در میان آلبوم) هم یه اشاره کرد

    در کل به نظرم این آلبوم بهترین آلبوم رپ فارس تو سال ۹۹ هست
    اما اگر بخوایم بهترین آلبوم رپ فارس رو انتخاب کنیم
    اشتباه خوب بهرام / بزرگ سامان ویلسون و بسیاری از آلبوم های دیگه هستن اونا هم حرفی برای گفتن دارن
    و تنها انتخاب دید به شنونده واگذار میشه

  63. این چه البوم مزخرفیه
    مثلا ترک ناخدا جلال رو جلوی کی پلی کنی و بگی بیا لذت ببر ؟
    این ها رپ فارسی نیستن
    مهراد هیدن- تتلو- شاهین نجفی- سورنا -سوگند -ساسی مانکن رپر نیستن اینا رو به رپ فارسی خواهشا نچسبونید
    زیرزمین شده سکوی شهرت
    علی سورنا خودشو به مظلومیت زده بود توی توییتر میگفت میکروفون مو که باهاش نگار رو ضبط کردم گذاشتم فروش بعد گندش دراومد که میکیروفون صحیح و سالم توی مرکز رکورده …….هههههههه عجب ادم دورویی – اینها شبیه اهنگ هاشون نیستن
    از اون طرف میگه رپکنا منو دوس ندارن از این طرف این جمله بیشتر به بهرام میاد
    همشون از بهرام تقلید میکنن و بواسطه ی تقلید از بهرام دیده و شنیده شدن حالا میان به بهرام میپرن …عجب
    این حقیقت تلخ روزگار ما ایرانی هاست که قهرمان رو همیشه میکشن و براش ختم میگیرن …
    ترک بشنو از بهرام رو گوش بدید تا بفهمید یه ترک استاندارد رپفارسی یعنی چه….
    اهنگساز فقط پیماندگار
    زیر زمین برای اون مغزهای غیر مستقل تون گشاده … گشاد

    1. ترک بشنو دقیقا چی داشت؟
      یه آهنگ با فلوی تکراری و حرفای کلیشه ای و پریدن به این و اون.
      حتی ضعیف ترین آهنگ گوزن هم از بشنو به مراتب قوی تر بود.
      من خودم عاشق بهرام بودم ولی بهرام تموم شده.
      از کار های جدیدش هیچ استقبالی نشد برگشت به استایل ۲۴ ساعت.

    2. معلومه که سورنا و شاهین رپر نیستن..
      رپ کن هستن
      همین که فرق این دوتارو متوجه نیستی ینی از رپ فارسی هیچی نمیدونی دوست عزیز

  64. همه البوم گوزن علی سورنا به سمت بهرام برمیگرده
    بهرام البوم گذار رو گوش کنید و اهنگا های دیگش و
    یعنی من قدرته سورنا رو دست بهرام دیدم
    ارابه ی مرگ
    احساس میکنم معلقم تو هوا
    از ارتفاع و پرت شدن میگه که بهرام تو البوم گذارش
    کلا از خودکشی میخونه و اصلا یه داستان که هست بهرام با رضا در ارتباطه و سورنا با بهرام باهم ارتباط دارن و حتی به هم ایده هاییم میدن میگم توی اهنگاشون اگه گوش بدین میفهمین
    رضا. پیشرو
    و عرفان
    از نامه هایی که رسیده دستت و همشو نخوندی مچاله زیره تختته
    والبوم گذار بهرام باز با رضا درباره ایده میگه

  65. من نمیدونم چرا هر جا مقاله ای راجع به سورنا یا هیچکس هست طرفدار های متعصب بهرام ریختن تخریب میکنن هنرمند رو تا آرتیست خودشون رو بالا بیارن
    اگه بهرام کارش خوب بود شما جای تخریب بقیه میرفتی از کارش لذت میبری
    اگه خوب بود هر آهنگ گذار یک بیستم مجاز و گوزن شنیده نمیشد
    اگه خوب بود از نظر مخاطب ها و منتقدین بدترین آلبوم ٩٩ شناخته نمیشد
    اگر دهقان و صفیر و سورنا نقدی وارد کردن به بهرام از سر دلسوزیه
    بخاطر اینکه روشون تاثیر گذار بوده و دوستش دارن
    شما با تعصب کاری کردین که هنرمندتون روز به روز سقوط کنه
    جای تخریب رپر های دیگه برید از بهرام بخواید که برگرده به دوران اوجش
    البته طبیعیه که دیگه نتونه شعر بگه رپر شعرش رو از زندگیش میسازه
    وقتی تو سوئد باشی نمیتونی از ایران شعر بگی

  66. مقایسه این رپ‌خوان جوان با داستایفسکی، بلاهت محض هست و حکایت از حجم انبوه بی‌خردی می‌کنه که پشت این اندیشه انباشته شده.
    و البته عجب از میدان!

  67. یدونه ترک بشنو از بهرام به کل البوم گوزن و بقیه ی البوم های اسفند ۹۹می ارزه
    یه بشنو مینویسم یه گوزنه ترجمه اش
    خوش باشید

  68. اگر واقع بین باشیم این البوم خوب نبود- جلوی هر کی میذاری میگه این چیه دیگه خخخخخه ادم خراب میشه واقعا موسیقی زیر زمین ایران داره فاتحه اش خونده میشه- یه رپر جدید باید بیاد و همه چی رو بدوش بکشه چون یدونه رپر خوب داریم اونم بهرام هست بقیه هم فقط دارن راه بهرام رو در پیش میگیرن و میخوان بهرام باشن- بابا خودتون باشید لازم نیست-دیگه یدونه بهرام کافیه برای رپ فارسی
    خیلی البوم اومد اواخر سال۹۹ ولی با تک ترک بهرام خیلی حال کردم چون رپ بود بقیه چیز خاصی توشون نبود جز چندتا حس گذرا اینقدر البوم گوش دادم هیش کدوم اشتباه خوب نمیشه لامصب مثل شراب هست
    با نگار و گوزن و کویر نتونستم ارتباط بگیرم باز اوار خوب بود
    علی سورنا وقتی تغییر و پیشرفت میخواد بکنه که از دهقان و نجوا و شمرونی بیرون بکشه والا همین و اش و کاسه اس براش همش ناله و زجه های شخصی…
    به خودت بیا سورنا
    میدونم میای اینجا و نظرات رو میخونی

  69. این البوم هیچ شباهتی به رپ نداشت به نظرم علی سورنا و امیرخلوت و نوید و صفیر و فرشاد و شایع و خیلیای دیگه دوس دارن بهرام باشن ، یه حقیقت تلخ برای طرفدارهای همینا که اسم بردن هست و اونم اینه اگه بهرام نبود اینها هم نبودن … چون ذهن خودشون مستقل چیزی برای ارائه نداشت و از بهرام نشات و الگو گرفتن
    علی سورنا هم بهتره رپ بخونه اینا چیه انگار روضه میخونه مسخره بازیه مگه اینو کابوس و فرشاد و یه عده انگار از انفرادی اهنگ میخونن فقط سیاهی و ناله
    در ضمن من اگه بخوام داستان گوش بدم میرم کتاب میخونم نه اهنگ
    علی سورنا برگرد به دوران البوم اوار خودتو جمع کن
    اون سعید دهقان هم اصلا ایده ای نداره جز سمپل کردن بصورت غیر قانونی بیچاره سورنا رو هم برد زیر سوال و همه چی رو انداخت گردن سورنا
    درکل رپکن های مورد علاقه ی من اینان: بهرام- هیچکس- بامداد- فدائی

  70. تعصب کورت کرده یا اصلا از قوانین سمپل اگاه نیستی برو اینستا اشکان موسوی اهنگساز پیله رو دنبال کن تا قوانین شو دقیق بهت یاد بده
    سمپل خوبه ولی نه اینکه دو دهه از رپفارسی بگذره و کل البوم رو بدون اجازه صاحب اثر با سمپل جمع کنی کسی که به خودش میگه اهنگساز باید اهنگ ساختن بلد باشه نه اینکه بره اهنگ های فیلم ها رو برداره بدون اجازه و بیاره یه تغییر خیلی کم بده بگه مزرعه ی بیت ها هستن هاهاهاها
    سعید دهقان سواد شو نداره و علم شو هم نداره
    سورنا از بهرام تقلید میکنه برو لایوشو نگاه کن چی میگه
    من چیز خاصی توی البوم گوزن ندیدم
    اصلا مشخص نیست چی به چیه
    البوم گوزن البوم رپ نبود اینو به رپ فارسی نچسبونید
    رپ ساده و صریح و برنده میشه نه شاعرانه و ادبی
    بهتره علی سورنا بره فیلم ساز یا نویسنده کتاب بشه چون اگه قرار باشه اینجوری بخونه بهتره دیگه نخونه و به ترک بشنو بهرام گوش بده و لذت شو ببر
    بهرام یدونه ترک داد ولی اندازه کل البوم های اسفند ۹۹ می ارزید

    1. حتی ضعیف ترین کار گوزن و مجاز هم از بشنو قوی تر بود.
      بهرام دید کسی آهنگاش رو گوش نمیده برگشت به سبک ۱۰ سال پیشش.
      این کار سطحی و تیکه انداختن به این و اون از بهرام بعید بود واقعا.

      1. به اسم یاغی پیام نده پسرم تو هیتر هستی و ۷۰درصد این پیام ها رو تو به تنهایی نوشتی هههههههه
        از بس دستت خالیه جو نده الکی
        بهرام و سورنا هر دوخوبن منتهی نمیدونم شما طرفدار هستید یا اومدید اینجا کاری کنید هیشوقت این دو بزرگوار بهم نزدیک نشن

  71. علی سورنا رپ نمیخونه یک خواننده بی تکنیک، محتوا زده،کم سواد، بدون خلاقیت و حوصله سر بره
    البوم گوزن رو نمیشه بعد از سه تا ترک بیشتر گوش داد
    البوم مجاز هم همینطور
    بهترین البوم کل ادوار تاریخ رپ فارسی اشتباه خوب هس از همه لحاظ تکمیله و معیار و فاکتورهای لازم رو داره
    برنده ی اصلی بهرامه
    بهترین رپر ایران بهرام هست چون الگوی همه ی رپرهاست حتی سورنا و امیرخلوت و…. چه تجاری چه زیرزمینی ازش تقلید میکنن

    1. داداش شما خودت انقدر خلاقیت نداری که کامنت از خودت بدی رفتی کامنت بقیه رو کپی پیست کردی جای سورنا و بهرام رو عوض کردی :))))).
      الان اشتباه خوب که
      نه فلو داره
      نه رایم داره
      نه قصه پردازی درستی داره
      یه مشت حرفای شعاری کنار همه
      این بهترین آلبوم رپ فارسه
      متاسفانه طرفدار های بهرام افرادی متعصب و بدون مطالعن
      سورنا و هیچکس فرسنگ ها جلو ترن از رپر بی تکنیکی و بدون خلاقیتی مثل بهرام

      1. داداش شما خودت انقدر خلاقیت نداری که کامنت از خودت بدی رفتی کامنت بقیه رو کپی پیست کردی جای بهرام و سورنارو عوض کردی :))))).
        الان گوزن که
        نه فلو داره
        نه رایم داره
        نه قصه پردازی درستی داره
        یه مشت حرفای شعاری کنار همه
        این بهترین آلبوم رپ فارسه؟؟؟؟
        متاسفانه طرفدار های سورنا افرادی متعصب و بدون مطالعن
        بهرام فرسنگ ها جلو تره از همه ی رپرها بی تکنیکی و بدون خلاقیتی مثل سورنا که همش از بهرام تقلید میکنه همون حرفایی که بهرام زده رو سورنا شاعرانه میکنه تحویل ملت میده هاهاهاها بعد بهش میگن مرد تنها؟؟؟ بابا برو عمو من ۲۰ساله رپفارسی گوش میدم همشون از بهرام تقلید میکنن بهرام نبود خیلیا نبودن تمام

  72. البوم خوبی بود ولی نیاز به سر و صدا نداشت -ادم نمیتونه تا اخر گوش بده-خسته میکنه
    اهنگ پیچک خوب که اونم از ساندکلااد برداشتن- آهنگ بشنو از بهرام قدرتمندانه قوی بود و نشون داد که بهرام کیه جواب اکثر بدخااهاشو داد
    به نظرم تنها کسی لیاقت فیت با بهرام رو داره بامداد و سورنا و فدائی هستن و باید به بهرام پیشنهاد بدن امیدوارم بهرام قبول کنه و اتحاد شکل بگیره چون سال پیش پیشنهاد فیت صفیر رو رد کرد برای همون صفیر ناراحت شد و دیس بی ربطی به بهرام داد هرچند البوم گذار بهترین موقع و فرصت برای ریختن کینه ها نسبت به بهرام بود ولی خوبیش این بود کاملا همه رو شناختیم و فهمیدیم بی خودی بهرام گروه شو بهترین اذهان مستقل معرفی نکرد
    البوم گذار اهنگسازی شد و هیپ هاپ ایران رو قشنگ بالا برد و میشه برد جلوی یه ارکستر گروه و گفت اینه رپ فارسی غلیظ تلفیق ایرانی ولی متاسفانه علی سورنا همچنان با سمپل های بی اجازه البوم میبنده که اگر این البوم امریکا پخش میشد یا هر کشوری به غیر از ایران پخش میشد علی سورنا و دهقان دچار دردسر میشدن و تحت تعقیب قانون کپی رایت قرار میگرفتن علی سورنا هم شاعر خوبیه ولی این چیزی که میخونه رپ فارسی نیست چون نمیشه جلوی جمع گذاشت و به بقیه پیشنهاد کرد از اسب و خوک و شلاق میخونه درحالیکه باید از مبارزه علیه سیستم های فاسد بخونه
    اینها نظرات من بودن به عنوان کسی که البوم سورنا رو خریدم راضی نبودم- البوم خوبی بود ولی منو راضی نکرد امیدوارم برگرده دوران اوار و با احسان اتور و مضراب کار کنه

  73. رسانه ی میدان فکر کنم تحت نظر علی سورنا هستش
    فقط هدف دار و جهت دار از علی سورنا اونم فقط تعریف و تمجید مقاله میذاره
    از بهرام و هیچکس و بقیه آرتیست ها مقاله بزار
    مخاطب های آگاه میدونن هدف تون چیه
    اگر میخایین علی سورنا پیشرفت کنه نقد کنیدش و بزارید از این حالت خشک و غمناک و ماتم زده بیرون دربیاد
    از کویر به بعد روضه می خونه نه رپ
    اینکه بیای با احساسات طرفدار جمع کنی هنر نیست …
    هنر اون یه که با رپ کردن طرفدار جمع کنی
    آهنگ بشنو از بهرام رو گوش بدید
    لذت ببرید
    یه ترک بشنو میده یه گوزنه ترجمه اش…
    ترک اش هم سیاسی هم اجتماعی هم فلسفی هم گنگ هم فلو عالی هم اهنگش اهنگسازی شده هم قوی هم دیس بود هم جواب تخریب کننده های اخیر …
    رپر اینه بخدا نه سورنا
    سورنا ناله میکنه …دقیقا داره با احساسات مردم بازی کردن پول جمع میکنه درحالیکه زندگی شخصیتش پر از عشق و حاله…

  74. سورنا یک خواننده بی تکنیک، محتوا زده،کم سواد، بدون خلاقیت و حوصله سر بره
    هبچ ردپایی ازنواوری در این آلبوم دیده نمیشه
    قبل از اینکه سورنا آهنگ ناخداجلال رو بده(که آهنگ بسیار بدیه) بهرام در آهنگ عدم مکالمه ببن شخصیت هارو داشت و در واقع سورنا تحت تاثیر بهرام بوده.
    در رابطه با سمپل کل آلبوم گوزن سمپل بوده به همین خاطر از ساندکلاد داره حذف میشه
    علت اینکه گوزن یک دهم گذار شنیده نشد ضعف سورنا در فلو فافیه چینی انسجام داستانی و انتقال حس بود که آلبوم رو به شدت حوصله بر میکرد.
    آلبوم نگار هم آلبومی به شدت سطحیه و مجموع یک سری جمله مثلا شاعرانه که بدون اینکه ربطی به روایت داشته باشه در کار آورده شده .
    از لحاظ اندیشه هم سورنا هیچ جوره به بهرام نمیخوره از زمین تا آسمون متفاوتن شما نه بهرام رو فهمیدی نه سورنا رو .
    در پایان امیدوارم به هر کسی که چارتا جمله شاعرانه رو میاد با وصله پینه میچبونه به کاراش رپر نگیم.سورنا رپر نیست یه تقلیدکاره بالقوه و بالفطره هست که کارش اینه تقلیدهایی که از بهرام میکنه رو شاعرانه بزنه روی سمپل های بدون اجازه و به فروش بزاره-
    زنده باد بهرام نورائی و تشکل پیله- الحق بهترین اذهان موسیقی مستقل ایران هستن که از هیشکی نه اجازه میگیرن نه خط میگیرن و نه تقلید

    1. داداش حداقل کپی میکنی غلط املائی هارو چک کن
      طرف قافیه رو اشتباه نوشته فافیه تو هم همون رو نوشتی
      نمیدونم با کپی کردن نقد هایی که به بهرام شده و عوض کردن اسم سورنا و بهرام چه سودی میبری
      ولی کاری که داری میکنی طرفداری نیست و بیشتر آبرو آرتیست مورد علاقت رو میبری
      جای این کارا نقدش کن که درست شه
      آمار هم موجوده برو ساوند کلاد
      اهنگ عدم تو یه سال ٣٠ هزار بار شنیده شده
      آهنگ ناخداجلال ۶٠٠ هزر بار تو سه هفته
      یعنی بیست برابر
      این معنیش اینه که بهرام دیگه تموم شده
      حالا طرفداراش برن زیر تموم پست هایی که راجع به سورناست ازش تعریف کنن چیزی عوض نمیشه

      1. بهرام دزد نیست میدونی چی میگم ؟؟
        بقیه ارتیست ها سریع قرار میدن کارهاشونو ساندکلود
        یادته موقع پخش مجاز ملتفت چیکار کرد؟؟؟؟ اصلا هیپ هاپی هستی؟؟؟ یا فقط اومدی به اسم یاغی بلف بیایی درضمن تو یاغی نیستی همون از نوچه های دهقانی …
        بهرام همیشه کارهاشو دیر ساندکلود میزاره و مثل بقیه سفارش بازدید ساندکلود و اسپاتیفای نمیخره
        بعدها همه چی براتون مشخص میشه دهه هشتادی های تازه وارد…
        باشد که رستگار شوید
        بهرام نبود علی سورنای هم نبود افرین پسرم

      2. هنرمندی مثل بهرام هیشوقت تموم نمیشه
        خودم طرفدار علی هستم و همشهریشم ولی علی چندسال پیش بهم کافه گفت بهرام خیلی روش تاثیر گذاشته
        بهرام و سورنا دوتا عشقن که هر کسی نمیتونه مثل اینا باشه

  75. به عنوان یه منتقد بی طرف
    آلبوم گذار یه شاهکاره
    من اصلا با رپرهای ایران ارتباط نمیگرفتم
    تا اینکه از زمان انتشار آلبوم۲۴ساعت با بهرام آشنا شدم
    و به غایت میتونم در وصفش همینو بگم که هیپ هاپ، بهرام رو انتخاب کرده و به خاطره همین متولد شده و یه بار سنگینی رو دوشش گذاشته که باید این مسیر رو تا آخر بره و سرانجامش هم شده تمام آثاری که تا به الان خلق شده
    تا به حال هیچکس رو ندیدم که بتونه مثل بهرام شعر بگه و تصویرسازی کنه،نگارش و اَدایِ کلمات، فضاسازی، فرم،محتوا، فلو،رایم و مهمتر از همه صداش و حسی که تو وجودشه تا سلولهای آدم نفوذ میکنه
    بهرام از جمله کسانی هست که تو موسیقی ایران با سبک و سیاق جدیدشون انقلاب کرد که نظیرش رو جایی ندیدم برای همینه سورنا توی لایو گفت بهرام همیشه پیشرو و جریان ساز بوده و روی ماها که نسل دو هستیم تاثیر گذار بوده
    آهنگهای علی سورنا رو هم تمام کارهاشو شنیدم اما یه واقعیتی که در مورد سورنا هست اینه که شعرهاش در مقابل اشعار بهرام خیلی کودکانه ست و نمیتونه منظورشو برسونه و شعرش خیلی محدوده
    و در توانش نیس که بتونه مثل بهرام جمله بندی کنه
    چون شعرش خیلی سطحیه و نمیتونه کاری کنه که آدم با شنیدنش به وجد بیاد
    اصلا مقایسه ی این دوتا با هم مثل تفاوت
    اقیانوس (بهرام)
    با دریاچه س (سورنا )
    آلبوم گوزن هم بنظرم کار خاصی توش انجام نشده خیلی معمولی بود
    بیشتر نجوا خودشو نشون داده تا سورنا
    و آلبوم سکوت که مثل اون دیگه تا ۱۰۰ سال دیگه م بعید میدونم بیاد قدرت خودشو از هر جهت نشون داد
    هم قلم و هم اندیشه ای که در جریانه و هر کسی درکش نمیکنه ولی اونی هم که نمیتونه درکش کنه باهاش ارتباط برقرار میکنه
    و صدای بهرام که ( صدای واقعیه خوده هیپ هاپِ )
    و آهنگسازهای جدیدش که اهنگساز واقعی هستن که بی نظیر هستن بی شک تشکل پیله خودشو تا حالا ثابت کرده
    اگه بخوام بدون تعصب و دور از از احساسات نظرمو بگم
    آلبوم هایی که تا حالا بهرام داده هر کدوم آلبومهای سورنارو یکی یکی شُسته انداخته کنار

    من به جای سورنا بودم دیگه نمیخوندم و به بهرام گوش میدادم

    1. طرفدار های بهرام مثل خودش خلاقیت ندارن از کامنت بقیه کپی پیست می کنن :))))))
      بهرام حتی از دکلمه ی یه متن ساده هم عاجزه
      انگار ربات صوتی گوگل ترنسلیت داره میخونه
      شما به جای تخریب یه هنرمند دیگه
      برو به آرتیست مورد علاقت بتاز که از بچه ١٠ ساله هم داره بد تر رپ میکنه

  76. نظرات رو که خوندم
    دو دسته آدم متعصب رو دیدم که هر دو دسته آفت و بلای جان هیپ هاپ هستن
    احساساتی راجب بهرام و سورنا نظر ندید برید لایو علی سورنا رو نگاه کنید که راجب بهرام چی گفت
    پس لازم نیست بی خودی اعصاب همو خراب کنید
    از آلبوم های اشتباه خوب و گذار و سکوت و کویر و نگار و گوزن لذت ببرید
    طرف دارهای رضا پیشرو و یاس کمک کردن رضا و تک ناین و پیشرو باهم فیت بدن .بعد طرفدارهای بهرام و سورنا افتادن به جون هم …
    بهرام و سورنا اینقد از تغییرحرف میزنن تا شما اینجوری به بار بیایین؟؟؟ چتونه؟؟
    قشنگ هم اولش طرفدار نماهای سورنا شروع به هیت کردن و طرفدارهای بهرام هم اکثرا دوآتیشه هستن
    پس این جا علیه هم تاختن نه تنها سودی نداره بلکه بخاطر حرف شماها امکان داره هیچوقت اتحادی بین بهرام و سورنا شکل نگیره
    میدونم بچه سال هستید و پر از هیجان و عاشق حاشیه هستید و دوس دارید رپکن مورد علاقه تو نو حتی با تخریب طرف مقابل بگید خوبه
    ولی بدانید بهرام و سورنا و صفیر و فرشاد و بامداد و دیگرد و هیچکس و فدائی و. .. در یک خط هستن
    حالا بهرام کمی مستقل تر شده و وارد گروه بندی ها و مافیا بازی ها نشده قرار نیست تخریب کنیمش
    همچنین اگر سورنا داره با زیر دست های ملتفت های نظیر دهقان و نجوا و… همکاری میکنه نباید سورنا رو هم متهم به گروه بندی کنیم
    در کل اگر میخایین از رپ لذت ببرید آهنگ های همه رو گوش بدید ولی بی خود همو خراب نکنید
    چون آنقدر رپ فارسی آفت داره که شماها هم بهش اضافه بشید دیگه هیچ چی نمی مونه
    موفق و موید باشید دوستان هیپ هاپی

  77. کل حرفایی که میزنم نظرشخصی بنده هست.

    از این که امثالی مثل “مرد تنها” و “اعتبار رپ” رو توی موسیقیِ رپ پارسی داریم،باید امیدوار باشیم که توی رپ میتونیم خیلی زیاد پیشرفت کنیم.
    من یک شنونده ام.خودمم تکست مینویسم،رپ کار میکنم،میخونم اما وقتی آثارِ سورنا و بهرام رو که گوش میدم اصلا روم نمیشه توی فکرم رپ بکنم چه برسه به این که کار بدم بیرون
    نمیخوام بقیه رپر هارو زیرسوال ببرم.اونا هم هنرمندن.سبک خاص خودشونو دارن.
    ولی وقتی به موزیکای سورنا و بهرام گوش میدی میفهمی که خییییلی فاصله هست بین این دوتا و بقیه(هیچکدوم از حرفای من راجب “سروش هیچکس”نیست).
    اینایی که گفتم پیش زمینه بود.
    حرف اصلیم:
    آلبوم عالی بود.اگر از جنبه‌ی “رپ” به قضیه نگاه کنیم هیچ حرفی توش نیست.فوق‌العاده‌ است.ماندگاره.خیلی سخت بشه مثلشو ساخت.نمیخوام زیاد به تعریف و تمجید بپردازم.اصلا لازمم نیست ب این کار.هرکی ک طرفدارِ “رپ”باشه مطمئن باشید که اثر “گوزن” رو پسندیده.
    حالا از نظر “ادبی”میخوام بگم.
    آرایه های ادبی خفن.کلامِ با صلابت.اقتدار توی صحبت.آفرینش چند کاراکتر توی موسیقی توی ترک های “ایستگاه شهر یخ” و “ناخدا جلال”.بنظرم اگ بلاگر راجب “ایسگاه شهر یخ” صحبت میکرد خیلی بهتر میشد.معرکه بود.واااقعا معرکه…
    این که یک موسیقی رو به سبک داستان بخوایی جمعش کنی خیلی سخته.خیلی..اما خیلی روی شنونده تاثیر میذاره.باعث میشه توی ذهن شنونده بمونه.علی‌سورنا خیلی قبلتر از این شیوه توی اهنگ “مستی”استفاده کرده بود.اون شروعش بود.خیلی سال پیش.اما الان خیلی خفن تر این کارو میکنه.توی ترک “نگار” از البوم نگار از این شیوه هم استفاده کرد.خیلی قشنگ بود.هم از طرف خودش که خالقِ نگاره صحبت میکنه هم از طرف نگار.(اینم بگم که ایهامش از “نگار”واقعا عالی بود که یکی ب معنیِ “رپ”بوده یکیم همون شخصِ “نگار”
    من متن ۲تا از ترک های البوم‌گوزن رو به پسرعموم که استادِ ادبیاتِ دانشگاهه فرستادم.یکم تغییرش دادم.خیلی کم.در حد ۴ درصد تغییرات دادم.اول ترک “دار” و بعدش “حرکت”رو فرستادم.ازش نظرشو خواستم و گفتم این یه داستانِ کوتاهه و اونم خوشش اومد.گفتش داستان کوتاه و قشنگیه.چون واقعا معنی داشت و سر و تهش معلوم بود فکر کرده بود واقعا داستان کوتاهه‌. وقتی که آهنگ رو بهش فرستادم مخش سوت کشید.بدجور تعجب کرد.گفت هزارسال دیگه هم فکرشو نمیکردم این دوتا متن،متنِ موسیقیِ رپ باشه..خلاصه از علی سورنا ممنونم که تونسته چهره‌ی رپ رو توی مغز خیلی از کسایی که طرفدارش نیستن قشنگتر بکنه.
    پدرمادرامون و افراد سن بالای فامیل و دوست و اشناهامون وقتی میدیدن ک رپ گوش میدیم مسخرمون میکردن.
    قبلا بحث میکردم باهاشون.اما الان اول متن “دار” و بعدش موسیقی “دار” رو بهشون میدم.بعد اون واقعا لال میشن

    امیدوارم توی همه‌ی کاراشون از این کارا بکنن که ما زبونمون جلوی خونوادمون دراز باشه و بهشون بفهمونیم ک رپ فقط فش دادنای آقای X نیست.

  78. به عنوان یه منتقد بی طرف
    آلبوم گوزن یه شاهکاره
    من اصلا با رپرهای ایران ارتباط نمیگرفتم
    تا اینکه از زمان انتشار آلبوم مرد تنها با سورنا آشنا شدم
    و به غایت میتونم در وصفش همینو بگم که هیپ هاپ، سورنا رو انتخاب کرده و به خاطره همین متولد شده و یه بار سنگینی رو دوشش گذاشته که باید این مسیر رو تا آخر بره و سرانجامش هم شده تمام آثاری که تا به الان خلق شده
    تا به حال هیچکس رو ندیدم که بتونه مثل سورنا شعر بگه و تصویرسازی کنه،نگارش و اَدایِ کلمات، فضاسازی، فرم،محتوا، فلو،رایم و مهمتر از همه صداش و حسی که تو وجودشه تا سلولهای آدم نفوذ میکنه
    سورنا و محسن نامجو از کسانی هستن که تو موسیقی ایران با سبک و سیاق جدیدشون انقلاب کردن که نظیرش رو جایی ندیدم
    آهنگهای بهرام نورایی رو هم تمام کارهاشو شنیدم اما یه واقعیتی که در مورد بهرام هست اینه که شعرهاش در مقابل اشعار سورنا خیلی کودکانه ست و نمیتونه منظورشو برسونه و شعرش خیلی محدوده
    و در توانش نیس که بتونه مثل سورنا جمله بندی کنه
    چون شعرش خیلی سطحیه و نمیتونه کاری کنه که آدم با شنیدنش به وجد بیاد
    اصلا مقایسه ی این دوتا با هم مثل تفاوت
    اقیانوس (س)
    با دریاچه س (ب)
    آلبوم اشتباه خوب هم بنظرم کار خاصی توش انجام نشده خیلی معمولی بود
    بیشتر مهدیار خودشو نشون داده تا بهرام
    و آلبوم نگار که مثل اون دیگه تا ۱۰۰ سال دیگه م بعید میدونم بیاد قدرت خودشو از هر جهت نشون داد
    هم قلم و هم اندیشه ای که در جریانه و هر کسی درکش نمیکنه ولی اونی هم که نمیتونه درکش کنه باهاش ارتباط برقرار میکنه
    و صدای سورنا که ( صدای واقعیه خوده هیپ هاپِ )
    و آهنگسازیش که بی نظیر بود بی شک رسانه دیوار خودشو تا حالا ثابت کرده
    اگه بخوام بدون تعصب و دور از از احساسات نظرمو بگم
    آلبوم هایی که تا حالا سورنا داده هر کدوم آلبومهای بهرام رو یکی یکی شُسته انداخته کنار

    من به جای بهرام بودم دیگه نمیخوندم و به سورنا گوش میدادم

    1. کاش جمله ی اخرتو نمینوشتی تو و امثالت خراب شدید هاهاهاهاها
      بهرام با قدرت ترکوند
      البوم بلند بهرام توی راه هستش و میبینی رپ کردن با مفهوم و فلو یعنی چی

  79. البوم رفت زیر سوال با سمپل های بدون اجازه ی دهقان و شمرونی و نجوا
    اخر عاقبت کار با یه ادم که میره اهنگ های دیگران رو بدون اجازه سمپل میکنه این میشه ترک ها داره کم میشه توی ساندکلااد

  80. تا به الان ۳تا از ترک های البوم بدلیل استفاده بدون اجازه صاحب اثر در سمپل سازی از ساندکلود علی سورنا حذف شدن
    کار خیلی اماتور گونه اس ایراد بسیار بزرگ

  81. البوم رپ نبود خدایی بهتره بگیم یه شاعر داره تند میخونه
    علی سورنا هم فقط علی سورنای دوران اوار
    ولی نظرات رو هم میخوندم یه نکته از علی سورنا که دستگیر منم شده اینه خیلی هوشیارانه و زرنگ از کارهای بقیه بخصوص بهرام الهام میگیره و اونو قوی و شاعرانه میکنه و تحویلی میده مثلا ترک مجنون شهر ایده شو از یکی از ترک های یاس گرفته البته منظورم فن استفاده شو مثلا در ترک سرباز وطن از یاس :
    ت بده تا تحت تحریم و تحت تعقیب

    ب بده با بدترین بلاها باز بجنگیم

    م بده ما مست و منگیم مثل مرگ مغزی
    بعد علی سورنا توی مجنون شهر به طرز قوی تر از این فن استفاده کرده :
    (م ) مثل مرگ معرفت مرد و

    مُردن مرام و مُرفین و مَرد مست الکل

    (ج) جرم جنایت جنگ جنگ جراحت

    اوج جنون جسارت جوون جنم یعنی حرف …..
    از حق نگذریم از بهرام خیلی الگو میگیره حتی نوع عکس دادن هاش یه زمانی تازه توییتر اومده بود توییت های بهرام رو ریتوییت میکرد …
    جالبه بهرام به همه ی رپرها توییتر رو یاد داد بعد الان همونا میان به بهرام توی همون توییتری که بهشون یاد دادمیتوپن خخخخخخه به قول رض همه دوس دارن بهرام باشن، نمیشه که –
    بشکنه دستی که نمک نداره-
    ولیکن نمیخام ناراحتت کنم ولی رپکنی که دوس داری تقلیداشو از بهرام کرده
    یا حق

  82. علی سورنا گوش دادنی نا خواسته یاد استاد بهرام نورایی میفتم
    علی سورنا سیاست خیلی خوبی داره … اونا که کنارش هستن میدونن چی میگم در بهترین فرصت این آلبوم را ارائه داد
    خودشو در نمیندازه و کاملا محافظه کار هستش و همین باعث شدش بقیه ازش استقبال کنن
    یه انتقاد بزرگ به علی سورنا و صفیر و سعید دهقان و تس و دیگرد و کابوس و … دوستان شون کاملا وارده اینکه فقط برای هم نوشابه باز میکنن و جرات نقد همدیگه رو ندارن …
    کارهاشون خیلی تیره و غمناک شده … گوزن آلبوم ماندگار نخواهد بود درست مثل کویر
    علی سورنا از بهرام خیلی الهام میگیره فقط تقلیدشو قوی ارائه میده
    مثلا یه رقاصی داریم که خوب میرقصه و یه نفر دیگه با تاثیر گرفتن از اون که پایه گذار بوده شروع به رقصیدن می کنه حتی در مواردی بهتر از خود رقاصی که ازش الهام گرفته…
    الان آدم میشناسن ترک هایده رو از هایده بهتر می خونه ولی آیا اون شخص ذهن مستقل داره ؟؟
    دقت کنید دارم به چیا اشاره میکنم با مثال زدن
    یکی نیست به سورنا بگه دربیا از این فاز ناله خوندن
    فقط بلدن به اسم نقد بیان بهرام رو تخریب کنن
    این مسائل کاملا بچگانه و زننده اس…
    فرض کنید آلبوم گذار از بهرام رو مضراب یا اتور یا سعید دهقان سمپل سازی میکردن اونموقع فقط تعریف میکردن
    اگر گذار آلبوم بدی بود چرا علی سورنا از تکنیک های بهرام بخصوص در ترک ناخدا جلال استفاده کرده؟
    انصاف هم خوب چیزیه

    تا به امروز آلبوم های زیادی به رپ فارسی اضافه شدن ولی بهترین آلبوم تاریخ رپ فارسی اشتباهخوب هست وسلام
    وقتی بهترین رپر و بهترین آهنگساز رپ فارسی جفت بشن حاصلش میشه
    اشتباه خوب …
    در رپ فارسی آهنگساز درحال حاضر
    مهدیار و اشکان موسوی و پیماندگار هستن
    بقیه یا کاور یا سمپل ساز هستن
    ارزش کار و البوم های سورنا با سمپل های زیاد پایین میاد
    تازه میفهمم چرا بهرام با بچه های دیپ هووس البوم میبنده ….
    سعید دهقان هم خوبه در سمپل کردن ولی باید اجازه بگیره از صاحب اثر …

    1. تو یاغی هستی رفیق نه مرد تنها
      دفه بعدی که خاستی سورنا رو زیر سایه بهرام بدونی
      ببین که در حال حاضر سورنا کجا وایستاده و بهرام کجا
      سورنا بعد هر البوم با ایده های جدید و حل ایرادات قبلی البوم جدید رو داد
      ولی بهرامی که ازش دم میزنی اوج قدرتش همون اشتباه خوب بود و کم کم افول کرد
      قبل سورنا گیریم بهرام یه کاری رو کرده و قبل بهرام خیلی های دیگه …
      تو زندگی همیشه از اولین ها یاد میشه ولی بهترین ها هستن که توی ذهن ماندگار میمونن

    2. کجای دنیا برای سمپل گرفتن اجازه می‌گیرن؟
      کی میگه سمپل گرفتن ارزش کار رو میاره پایین؟
      گوزن ماندگار نخواهد شد؟ عجیب
      سورنا از بهرام تقلید کرده؟ عجیب‌
      خیلی تعصبی نقد می‌کنید، اگه ایرادی هست بشمارید، نه اینکه تخریب کنید کاری رو که ساندکلاد رو منفجر کرد
      اینم تو ذهن داشته باشید شاید شما لذت نبرید از کار ولی گوزن رو فارسی رو لول‌آپ کرد بی‌شک

      1. داش اصلا تعصب ندارم اما ترکا بعضیاش سمبل بود بعضیاش واقعا کاور بود من فن دو آتیشه سورنام اما سمپل یعنی یه بخش کوچکی از بیت ترکت شبیه باشه اما تو حرکت اربابه مرگو ببین اصا کل ترکش عین ۴ یدقش کپیه آهنگ فیلم اسب تورین بلاتر بود این دیگه نمیشه سمپل میشه کاور من فن متعصب سورنام

    3. دوست عزیز. باور کن سند شش دانگ البوم کانسپچوال به نام بهرام نخورده. اگه بخوایم این البوم یا البوم نگار و یا هر البوم روایت‌گونه‌ی دیگه ای رو صرف شباهتشون با البوم فوق العاده‌ی اشتباه خوب در حد یه تقلید تقلیل بدیم پس بپذیر که خود اشتباه خوب هم چه بلحاظ ساختاری چه به لحاظ مفهومی چیزی بیشتر از تقلید البوم دیوار پینک فلوید نیست. ارزش هنر رو با این تفکرات هولیگانی پایین نیاریم

    4. بهرام یک خواننده بی تکنیک، محتوا زده،کم سواد، بدون خلاقیت و حوصله سر بره
      هبچ ردپایی از بهرام در این آلبوم دیده نمیشه
      قبل از اینکه بهرام آهنگ عدم رو بده(که آهنگ بسیار بدیه) سورنا در آهنگ نگار مکالمه ببن شخصیت هارو داشت و در واقع بهرام تحت تاثیر سورنا بوده.
      در رابطه با سمپل کل آلبوم اشتباه خوب سمپل بوده به همین خاطر از ساندکلاد حذف شده.
      علت اینکه گذار یک دهم گوزن شنیده نشد ضعف بهرام در فلو فافیه چینی انسجام داستانی و انتقال حس بود که آلبوم رو به شدت حوصله بر میکرد.
      آلبوم اشتباه خوب هم آلبومی به شدت سطحیه و مجموع یک سری جمله مثلا فلسفیه که بدون اینکه ربطی به روایت داشته باشه در کار آورده شده .
      از لحاظ اندیشه هم سورنا و بهرام از زمین تا آسمون متفاوتن شما نه بهرام رو فهمیدی نه سورنا رو .
      در پایان امیدوارم به هر کسی که چارتا جمله فلسفی رو میاد با وصله پینه میچبونه به کاراش استاد نگیم.

      1. البوم اشتباه خوب بخاطر دعوای مهدیار و بهرام برداشته شد دوست عزیز نااگاهانه حرف نزن – به غیر از دوتا ترک بقیه رو مهدیار اهنگسازی کرده بود-افرین پسر خوب

    5. داش سمپل یعنی یتیکه دوتیکه از آهنگ مثل اون باشه ۲۰ ثانیه یا ۱۰ ثانیه اصا یه دیقه اما ترک حرکت ۴ دیقش کامل شبیه بیت آهنگ فیلم اسب تورین بلاتره بود وقتی ۰ تا ۱۰۰ ترکت بیتش شبیه یه کسه دیگه میشه این میشه کاور نه سمپل بعد ترکاش اگه سمپل بود از اسپاتیفای پاک نمیشد که همین کاور بوده پاک شده

  83. البوم خوبی بود
    ولی ایراداتش این بود باز یاد سمپل داشت خودشم معلوم نشد برای سمپل ها اجازه گرفتن از اهنگساز اصلی یا همینجوری دزدیدن باز-
    من فقط با دوتا ترک تونستم ارتباط بگیرم بقیه اش متاسفانه سلیقه ی من نبود
    ترک های مورد علاقه من پیچک و حرکت هستن
    ناخدا جلال هم یه نسخه ی تقویت شده از عدم بهرام هستش
    بهرام توی گذار از چند شخصیت استفاده کرده بود
    یکی از ترک ها هم انگار برش بهرام بود ولی با متن ادبی و پیچیده
    انصافا بهرام یه جمله ی ساده مینویسه یه گوزنه ترجمش ….
    واقعا دارم تاثیر بهرام رو روی کلیه ی رپرها بخصوص زیرزمینی ها میبینم
    دم همشون گرم

  84. از انتشار نگار تا قبل از انتشار آلبوم خیلی امیدوار بودم البوم مثل نگار روایت گون باشه ، همینطور هم بود، ولی انسجام نگار انگار کمی فرق داشت ، و بعد از شنیدن ترکی مثل گریز از مرکز فکر کردم کاش کمی بیشتر علی مثل کویر ترک های شخصی تر تو این مجموعه منتشر میکرد، انگار هر چی مثل گریر از مرکز ، تاتر سایه ها ، مجنون شهر و.. کاملا از خودِ وجود علی بیاد بیرون بیشترین دلنشینی رو داره ! در آخر باید افتخار کنیم و‌ لذت ببریم برای وجود همچین شخصی در زبانمون ، خوشحالم پسر غمگین کویر امروز حقش رو از این جهان گرفته.

  85. آزادی فهم بود نه جنسیت نه زور/ زن صدای بلند خطه ی خراب ماست.
    پیرنگ و مضمون اصلی و کلی مجموعه ی گوزن در واقع مسئله ی زن بود.بی جهت نبوده که سورنا روز ۸ مارس روز جهانی زن رو برای انتشار آلبوم انتخاب کرده.اگر قطعات رو یه بار دیگه با توجه به این مسئله گوش کنید مسئله ی زن در تک تک آثار مشهوده

  86. ممنونم تحلیل خوبی بود ولی باید بگم که ترک ناخدا جلال ترک دوم هست جایی در مقاله به اشتباه گفته شده ترک سوم

  87. این آلبوم شاهکاره، تو روایتی که داره استادانه غرقت می‌کنه.
    از خوندن این مطالب نیز بسی لذت بردم. ♥️

  88. ولی متاسفانه بیشتر مخاطبین رپ فارسی فقط شنونده هستن و به این چیزا توجه نمیکنن و این خییلی میتونه بد باشه

  89. سلام. ممنون از نوشته‌ی خوبتون. من اصلا سورنا گوش نمیدادم چون ارتباط برقرار نمیکردم باهاش، الان وسوسه شدم برم این آلبوم رو گوش کنم . و برام جالب بود خیلی.

  90. ممنون بابت اینکه خیلی از مسائل مبهم و به طریقی روشن کردید، چیزی که تو البوم گوزن برای من خیلی جالب بود ساختن جمله و ارایه های ادبی بودند که نظیرش در گذشته حتی در ادبیات نبوده ولی معنا و منظورو به خوبی برای مخاطب میرسونه، مثالش اگه زمان بگیره عفونت از مکان نمیشه عبور کرد،در کل این البوم پنجره جدیدی حتی تو ادبیات معاصر ایران وا کرد

  91. به عنوان یک شخص عاشق شعر، دنبال کننده آثار علی سورنا و مخاطب اثر با محتوا تشکر میکنم از زحماتتون و مقاله بسیار جالب و به جاتون و تشکر از علی سورنا برای هزار و یک چیز مختلف

  92. بالعجب! نویسنده بر اساس حدس و گمان خود و بدون ارائه شواهد کافی اشعار معمولی آلبوم گوزن را به شاهکارهای ادبیات و سینما وصل می کند.

  93. خسته نباشید
    یک اشتباه لوپی داشتید که ترک ناخدا جلال، قطعه دوم آلبوم هست
    درباره آلبوم هم عرض کنم چون تعداد ترک ها زیاد بود برای خسته نشدن گوش شنونده و سرد نشدن مخاطب به دو بخش تقسیم شد و به نظر بنده باید طبق اون دو بخش گوش داد کار رو یعنی همه ی قطعات رو پشت سرهم نبابد گوش داد، هر چقدر هم تکنیک فلوی متفاوت و چینش رایم دلنشینی داشته باشه باز هم گوش بعد از مدتی نمی تونه تحمل کنه و کم کم زده میشه از آلبوم و صدای خواننده…
    پس بررسی بهتر آلبوم احتیاج به زمان و بیتشر و بهتر گوش دادن آلبوم هست
    چون زحماتی که در طی مدت زمانی بین ۱ تا ۲ سال رو آلبوم وقت گذاشته شده با ۱ یا ۲ بار گوش دادن نمیشه کامل بررسی کرد آلبوم رو
    با این حجم از بار ادبیاتی و محتوا واقعا با کم گوش دادنش متوجه‌ش بشی…
    آلبوم جدا از بار ادبیات بی ‌نظیری که داشت، در لابلای روند داستان خیلی به مسائل اجتماعی و سیاسی وحقوق زنان و… اشاره شد و قابل تقدیر بود این حجم از دغدغه در یک آرتیست در میان این همه ابتذال پر بازدید
    و حتی در بین روند داستان آلبوم، مسائلی از زندگی خود آرتیست به صورت داستان وار، وارد آلبوم شد و این هم قابل تقدیر هست که تنها آرتیستی هست که زندگی خودش را هم رپ می‌کند بدون هیچ حد ومرزی
    و مسئله دیگری که در آلبوم دیده می‌شد پلی بک به بعضی کارهای قبلی خود آرتیست و گره خوردن به روند داستان
    درباره روایتگری هم که خودتون توضیح دادید و تو رپفارسی شاید شاهد همچین روایتگری منحصر به فردی نبودیم که خود راوی هم وارد داستان شه و از مخلوقش ضربه بخوره…
    و بخاطر خاصیت انتزاعی بودن این اثر برداشت هایی بر اساس جهان بینی و تجربه ی زیستی شنونده هم صورت میگیره،
    این آلبوم در محتوا چند بُعد را در برمیگیرد
    از داستانی که طی میکنه تا تشبیه هایی که به جامعه خودمون می‌شد و به مسائل اجتماعی، فرهنگی و حقوق انسان ها و حتی درگیری های ذهنی فردی از درگیر پوچی بودن و… را در برمی‌گیره به نظر خودم
    در رابطه با اجراهم که خیلی خوب و متفاوت نسبت به قبل عمل کرد و شاهد علی سورنای جدیدی بودیم با فلوهای متفاوت و اجرا و دلیوری متفاوت نسبت به کارهای قبلی
    یکی از خصوصیات علی سورنا این هست که هیچ وقت تکرار نشد، یعنی هر آلبوم متفاوت بود نسبت به آابوم قبلی و حتی سه گانه هم متفاوت بود و این یک پوئن محسوب میشه
    ولی ایرادی که در این آلبوم به چشم میخورد بخش دوم آلبوم نسبت به بخش اول اجرای ضعیفی داشت و به نظرم باید رو اجرای بخش دوم و فلو کار میکرد…
    و یک مسئله به خصوصی که در این آلبوم به شخصه شاهد بودم این بود که ترک آخر در سناریویی که داشت، محتوا و اجرایی که داشت به قدری جذاب بود که ترغیبت می‌کرد آلبوم رو از اول پلی کنی و به وجد میومدی، این مسئله در هر آلبومی دیده نمیشد به نظرم ولی ترک کات تونست این حس تحریک برای از اول گوش دادن البوم رو داشت و این هم یک پوئن بود برای آرتیست
    درباره انتقاد هم، چون انتقاد باید سازنده و محرکی برای پیشرفت باشه باید بیشتر اثر رو گوش داد تا به نحوه احسنت انتقاد کرد و موجب پیشرفت آرتیست هایی که در آلبوم کار کردند، شد
    ولی یک مسئله ای که متاسفانه در رپفارسی رعایت نمی‌شود حقوق کپی رایت هست
    وقتی از آهنگی برای کارهایی سمپل میشه باید از صاحب اثر اجازه گرفت ولی شاهد این موضوع در رپفارسی نیستیم و باعث شد ترم ۱۶.۶ از ساندکلاد حذف شود و این ایراد محرز رپفارسی هست که امیدوارم من بعد شاهدش نباشیم
    و اینکه سمپلینگ در رپفارسی به نظر خودم از حدش داره عبور می‌کنه برای مثال در آلبوم گوزن اکثراََ سمپل بود کارها
    و به نظرم سمپل هم تا یه حدی جذاب هست و از اون حد که عبور کند دیگه جذابیتی نداره و ایراد محسوب می‌شود
    به نظرم آهنگسازای رپفارسی این مشکل رو به شدت دارن و به نظرم باید رو نوآوری کار کنند و اثرهایی تولید کنند که صفر تا صد خودشون انجام دادن و نه سمپل باشه
    سمپل در کنار این تولید صفرتا صدی جذابه و اگر اکثر کارهای آهنگساز سمپل باشه به نظرم جذابیتش رو از دست میده
    سعی کردم خیلی خلاصه اشاره کنم به بعضی از موضوعاتی که اشاره نکرده بودید و تمام این نوشته ها نظر شخصی بنده هست
    با تشکر❤️

  94. مقاله عالی بود
    بنظرم سورنا با این آلبوم یه انقلاب توی رپ فارس ایجاد کرد نمیدونم در وصف این آدم چی باید گفت واقعا یه سر و گردن از بقیه رپرهای ایرانی بالاتره
    لطفا اگه فرصت شد تحلیل آلبوم هم کار کنید

    1. سلام؛ اول یه مقدمه راجع به سورنا و مقایسه اش با بقیه بگم ؛ علی سورنا خود واقعیشه؛ شاید تاثیر گرفته باشه از هر کسی؛ شاعر رپر سینما گر فیلسوف ولی در نهایت چیزی که میخونه خود خودشه؛ بدون تقلید یا…
      اینکه ما کار سورنا رو با یه مقایسه مزخرف(ت خ م ی) اینقد تقلیل بدیم خیلی خنده داره؛ دریغ از یکم فهم و درک؛
      دوم اینکه من تخصص خاصی تو موسیقی ندارم و یه شنونده ی عادی ام ولی کم و بیش درگیر ادبیات هستم
      و از آلبوم نگار به بعد علی سورنا برای من یکی از بزرگترین شعرای معاصر ایرانه؛ شاید اغراق آمیز باشه؛ شاید عامه ی مردم شاید خود کسایی که درگیر ادبیات فارسی هستن اصلا سورنا رو نشناسن؛ شاید یه دیدگاه منفی و کهنه نسبت به جریان رپ داشته باشن و همه ی رپرا رو با یه چوب بزنن ولی من چیزی که تو اشعار این مرد دیدم بنظرم خارق العاده است؛
      حمایت از هنرمند فقط این نیست که پول بدی و بخری اون خوبه ولی حمایت بزرگتری که ما شنونده ها میتونیم بکنیم؛ ترویج این کار هاست؛ ترویج رپ سورنا؛ ترویج رپ و هیپ هاپ درست و حسابی؛ باور کنید خیلی ها نمیدونن همچین افراد بزرگی در عرصه شعر و کلام هستن؛
      سورنا تو آلبوم یه جایی میگه ” زنده موندم تا بفهمی زنده است هیپ هاپ ایران”
      بنظرم این جمله رو بهتره اینطور اصلاح کنم
      ” زنده موند تا بفهمی زنده است ادبیات ایران”
      واقعین اینه که شعر فارسی بعد شاملو و اخوان دیگه یه مرده ی متحرک فرو رفته در باتلاقه؛ که به گذشته ی زیبای خودش افتخار میکنه؛
      و در نهایت:

      در انتهای این تباهی ، انتهای این هوای بد
      انتهای کوچه های یاس
      بن بست ها غروب می کند
      در انتهای تن جان غروب می کند
      در انتهای شب جهان غروب می کند
      در انتهای فقر نان غروب می کند
      و در انتهای آخرین رعد و آخرین ستاره آسمان غروب می کند
      و باران غروب می کند ، سواران غروب می کند
      نامداران غروب می کند
      تیر های چوبی از روی شونه های بردگان غروب می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗