skip to Main Content
ردپای پلاستیک در آلودگی هوای دهلی
زمین کیوسک

ردپای پلاستیک در آلودگی هوای دهلی

زباله‌های پلاستیکی در اقیانوس‌های ما اکنون مسئله‌ای شناخته شده است اما داده‌های جدید نشان می‌دهد که پلاستیک به آلودگی هوا در شهرهای هند نیز اضافه می‌شود.

برای سال‌ها دانشمندان متحیر بودند که چرا دهلی نسبت به سایر شهرهای آلوده مانند پکن در معرض دود و آلودگی هوای غلیظ‌تری است. تحقیقات جدید این موضوع را به ذرات ریز کلرید موجود در هوا مرتبط می‌کند که به تشکیل قطرات آب کمک می‌کنند.

اوایل تصور می‌شد که این موضوع ناشی از فعالیت کارخانه‌های غیرقانونی اطراف دهلی است که از اسید کلرید قوی برای تمیز کردن فلزات استفاده می‌کنند و یا وسایل الکترونیکی بازیافت می‌کنند؛ اما این تنها بخشی از میزان زیاد این ماده در هواست. پژوهشگران سایر آلاینده‌هایی که هم‌زمان با ذرات کلراید افزایش پیدا کرده بودند را بررسی کردند. این اثرانگشت شیمیایی با سوزاندن زباله‌های خانگی که حاوی پلاستیک هستند مطابقت دارد. تخمین زده می‌شود که این حجم زیاد کلرید عامل نیمی از غبار غلیظ دهلی باشد.

۹۰ درصد زباله‌های کشورهای کم‌درآمد یا در فضای باز رها می‌شود و یا در هوای آزاد سوزانده می‌شود. اگر پلاستیک را آتش بزنید، با تولید مقادیر زیادی دود سیاه، منشأ آن به‌عنوان یک محصول بر پایه نفت ظاهر می‌شود.
محققان کالج‌های کینگ و امپریال لندن با استفاده از داده‌های مربوط به محتوای زباله از سراسر جهان تخمین زده‌اند که دوده حاصل از آتش زدن زباله در فضای باز بر گرمایش جهانی تأثیر می‌گذارد.

بحران سوزاندن زباله در شهرهای هند به همین‌جا ختم نمی‌شود. جیمز آلان از دانشگاه منچستر، می‌گوید: کلرید اضافی می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی بین آلاینده‌های مختلف در هوا شود. این شامل افزایش ازن سطح زمین در سراسر هند است. در حال حاضر تخمین زده می‌شود که عملکرد برخی از محصولات هند ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

همچنین بخوانید:  تهدید به اعتصاب در صورت بازگشایی مدارس
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗