skip to Main Content
نبود متخصص و گرانی عینک علت افزایش اختلالات بینایی در مناطق محروم
جامعه کیوسک

نبود متخصص و گرانی عینک علت افزایش اختلالات بینایی در مناطق محروم

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران اختلالات بینایی در جنوب و جنوب شرق کشور به دلیل نبود متخصص اپتومتریست و گرانی قیمت عینک شیوع پیدا کرده است.

به گفته علی میرزاجانی می‌توان از اختلالات بینایی با پیشگیری‌های ارزان و اولیه جلوگیری کرد با اینحال در ایران هر چقدر از مرکز به شهرهای حاشیه‌ای می‌رویم به ویژه در جنوب و جنوب شرق اختلالات بینایی بیشتر می‌شوند.

او عیوب انکساری را عمده‌ترین مشکل بینایی در کشورهای در حال توسعه دانسته که با درمان عینک اصلاح می‌شوند اما گرانی قیمت عینک باعث شده بسیاری به آن دسترسی نداشته باشند.

میرزاجانی با اشاره به طرح جهانی ۲۰۲۰ که در جهت کاهش نابینایی و کم‌بینایی است، گفته در کشور جایگاه‌ها به درستی تعریف نشده و او به عنوان رئیس انجمن علمی اپتومتری نمی‌داند که وزارت بهداشت برای طرح ۲۰۲۰ چه اقداماتی را در نظر گرفته است و برهمین اساس تصور نمی‌کند که تا این سال تحولی در این زمینه در کشور ایجاد شود.

فقر و محرومیت در استان‌های جنوبی و جنوب شرق ایران با فاصله زیادی از دیگر استان‌های کشور بیشتر است. در استان سیستان و بلوچستان کودکان به دلیل ناتوانی در خرید عینک دچار افت تحصیلی می‌شوند در حالیکه دولت به‌جای عمل به وظیفه خود برای رفع محرومیت و در اختیار قراردادن رایگان امکانات پزشکی از «اهداکنندگان ملی یا بین‌المللی» خواسته عینک مورد نیاز کودکان را تامین کنند.

همچنین بخوانید:  فرزندِ نیما بودن شرط صلاحيت نيست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗