skip to Main Content
نقاشی شده توسط مردی دیوانه
فرهنگ کیوسک

یادداشت روی نقاشی جیغ از احوال روحی مانک (نقاش اثر) می‌گوید

نقاشی شده توسط مردی دیوانه

تابلوی نقاشی جیغ اثر ادوارد مانک (مانچ) نقاش نروژی برای بیشتر از یک قرن است که به نمادی برای اضطراب اگزیستانسیالیستی تبدیل شده است، حتی به تازگی آدمکی (ایموجی‌ای)  هم بر اساس آن طراحی شده است. اما حالا خط‌خطی‌ای در گوشه‌ اثر لایه‌ای عمیق‌تر به شاهکار مانک افزوده است. یکی از چهار ورژن اثر دست‌نوشته‌ی کوچکی در قسمت بالایی سمت چپ دارد؛ «فقط می‌تواند نقاشی یک مرد دیووانه باشد». مدت‌هاست که بر سر این‌که نویسنده این جمله چه کسی می‌تواند باشد اختلاف نظر است. ابتدا همه فرض را بر این گرفته بودند که این دست‌خط خود نقاش است، اما بعدتر بعضی ادعا کردند که احتمالا شخصی بعدا این جمله را روی نقاشی نوشته است. اما موزه ملی نروژ به تازگی اعلام کرده است که این جمله توسط خود نقاش نوشته شده است.

مای بریت گولنگ، یکی از متخصصان نقاشی‌های مانک، شروع به تحقیق روی منشا این دست‌نوشته که در سال ۱۹۰۴ کشف شده بود، کرد. گولنگ پس از تحقیقات روی اثر و همخوانی دست‌خط نوشته با نامه‌های مانک به این نتیجه رسیده که خود نقاش این جمله را کنار اثر نوشته است. او معتقد است که این یک خط اطلاعات زیادی در رابطه با احوالات روانی مانک به ما می‌دهد، به نظر می‌رسد که مانک پس از شرکت در یک جلسه پزشکی در سال ۱۸۹۵ و پس از آن‌که دانشجوی پزشکی‌ای ادعا کرده است که این نقاشی تنها می‌توانسته اثر ذهنی آشفته باشد، این یک خط را در گوشه اثر ثبت کرده است. مانک، در نامه‌هایش به کرات به اتفاقی که در سال ۱۸۹۵ در آن جلسه افتاده است اشاره کرده. گولنگ توضیح می‌دهد که ریشه این بازگشت وسواس‌گونه به عبارتی که از دهان یک دانشجوی پزشکی شنیده شده است، سابقه‌ی اختلال روانی‌ در خانواده مانک است.

همچنین بخوانید:  «ونسانِ عاشق»، اولین انیمیشن بلند رنگ‌روغنی دنیا

مانک شاهد مرگ مادر و خواهرش بر اثر بیماری سل بوده است، اتفاقی که به کرات در دیگر آثار مانک به تصویر کشیده شده است. گولنگ معتقد است که تاثیر عمیقی که مرگ خواهر و مادر مانک بر او گذاشته، و همچنین سابقه اختلال روانی در خانواده منجر به تلاش مانک برای به کنترل درآوردن اضطراب ناشی از شنیدن اظهار نظر پزشک شده است، تا آن‌جا که به نظر گولنگ، مانک با دوباره نوشتن این جمله در حاشیه نقاشی جیغ، گویی حتی ادعای دیوانه بودنش را نیز به سخره گرفته است.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗