skip to Main Content
سفارش ۸۰ میلیون واکسن کرونا در ترکیه
جامعه دانش کیوسک

سفارش ۸۰ میلیون واکسن کرونا در ترکیه

ترکیه اولین محموله ۳ میلیون دوز واکسن کرونای خود را دو روز دیگر دریافت خواهد کرد. ترکیه در مجموع ۵۰ میلیون دوز واکسن از شرکت سینوواک چین سفارش داده است. به گفته وزیر بهداشت این کشور واکسن چینی ۹۱.۲۵ درصد کارایی داشته است.

وزیر بهداشت این کشور همچنین از توافقی برای دریافت واکسن آمریکایی-آلمانی شرکت‌های فایزر و بینوتک خبر داده و گفته است که این کشور تا آخر ماه مارچ در حدود ۴ میلیون و نیم واکسن از این شرکت‌ها دریافت خواهد کرد و امکان خرید ۳۰ میلیون دوز را نیز خواهد داشت. یک میلیون دوز واکسن از این شرکت‌ها نیز قرار است تا پایان ماه ژانویه دریافت شود.

واکسن شرکت سینوواک از ویروس کشته‌شده کرونا ساخته شده است و از نوع قدیمی‌تر واکسن‌ها است و در بدن فرد آنتی‌بادی تولید می‌کند. این شرکت مرحله سوم آزمایش واکس خود را در برزیل، اندونزی و ترکیه انجام داد. ۷۳۷۱ نفر از ترکیه در این آزمایش شرکت کردند، البته نتایج موفقیت کنونی واکسن بر اساس آزمایش روی ۱۳۲۲ نفر بدست آمده است. واکسن‌ شرکت‌های فایزر و بینوتک تا کنون بر ۳۶,۵۲۳نفر آزمایش شده‌اند.

روز گذشته ایران دریافت ۱۵۰ دوز واکسن از شرکت فایزر را منتفی کرد و اکنون گزینه‌های خرید واکسن خارجی در ایران به چین، روسیه و هند محدود شده است.

در مقایسه با ۸۰ میلیون دوز سفارشی ترکیه، دبیر کل جمعیت هلال احمر گفته است که این جمعیت در پی درخواست وزارت بهداشت دنبال واردات یک میلیون دوز واکسن کرونا است و احتمال خریداری شدن این تعداد از چین بیشتر از باقی گزینه‌هاست. همچنین مسئولان از ساخت واکسن داخلی نیز خبر می‌دهند و به نظر می‌آید این اصلی‌ترین گزینه مورد نظر مسئولان ایران باشد. به گزارش شرق حدود دو هفته پیش یک شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان وارد فاز آزمایش انسانی واکسن خود شده است و هشت شرکت ایرانی سعی در تولید واکسن دارند. از این هشت مورد یکی از پروژه‌ها در مرحله یک از سه مرحله بالینی بوده و قرار است تا دو ماه آینده به ۵۳ نفر تزریق صورت گیرد. گفتنی است در کنار نیاز ماه‌ها آزمایش بر روی ده‌ها هزار نفر برای بررسی اثربخشی واکسن و اثرات جانبی آن، خط تولید ده‌ها میلیون واکسن نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم چند میلیارددلاری خواهد بود که مشخص نیست از کجا تامین خواهد شد.

همچنین بخوانید:  شرط عجیب دولت برای هنرمندان؛ ۶ سال بیمه نباشید

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗