skip to Main Content
افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران با وجود منع تردد خودروهای دیزلی
زمین کیوسک

ادعاهای سازمان محیط‌زیست باطل است

افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران با وجود منع تردد خودروهای دیزلی

اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که با وجود منع تردد خودروهای دیزلی در تهران از روز شنبه ۶ دی، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید «با توجه به این شرایط می‌توان نتیجه گرفت که منابع ثابت آلاینده ازجمله نیروگاه‌ها، صنایع و… از سوختی استفاده می‌کنند که گوگرد زیادی دارد مانند گازوییل پرگوگرد و یا سوخت مازوت».

شواهد نشان می‌دهد آلودگی شدید هوا طی هفته‌های اخیر در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور به مصرف سوخت‌های غیر استاندارد ازجمله مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع مربوط می‌شود؛ اما سازمان حفاظت محیط زیست بارها ادعا کرده است که در شهرهایی مانند تهران و اصفهان هیچ یک از صنایع و نیروگاه‌های مهم و تاثیرگذار بر آلودگی هوا تاکنون از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.

در یکی از آخرین اظهارنظرها محمد رستگاری معاون اداره حفاظت محیط‌زیست تهران ادعا کرده بود «عامل اصلی آلودگی هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون است که خودروهای دیزلی مهم‌ترین نقش را در انتشار آن دارند». داریوش گل علیزاده معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز هفته پیش ادعا کرده بود «امسال نیروگاه‌های اطراف تهران به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند؛ آلودگی روزهای اخیر مربوط به تجمع آلودگی‌های مختلف از جمله منابع خودروی است که دیزل سوز هستند».

به این ترتیب از روز شنبه ۶ دی تردد خودروهای سنگین و دیزلی مانند کامیون، تریلی، جرثقیل، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی در سطح استان تهران ممنوع اعلام شده است. اما غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد نسبت به روزهای گذشته افزایش داشته است. آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که میانگین غلظت ۲۴ ساعته آلاینده دی‌اکسید گوگرد (SO۲) طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آذر و ۱ دی ماه (یعنی روزهای پیش از اعمال محدودیت تردد دیزلی‌ها) ۹/۲۲PPB بوده است اما این میانگین طی روزهای ۶، ۷ و ۸ دی ماه و همزمان با ممنوعیت تردد دیزلی‌ها در تهران به ۱۳/۴۹PPB رسیده است.

همچنین بخوانید:  آلایندگی مازوت مرگ‌ومیر کرونا را افزایش می‌دهد

حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید «افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد روی تشکیل ذرات معلق اثرگذار است و می‌توان گفت که پایه تشکیل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفات‌ها هستند. این یعنی گوگرد می‌تواند تاحدی پایه تشکیل ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون به‌عنوان عامل اصلی آلودگی هوا طی روزهای اخیر باشد».

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗