skip to Main Content
آلایندگی مازوت مرگ‌ومیر کرونا را افزایش می‌دهد
کیوسک

آلایندگی مازوت مرگ‌ومیر کرونا را افزایش می‌دهد

زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (یکشنبه ۳۰ آذر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: «علی رغم تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، آموزشگاه ها، همایش ها، سینماها و فعالیت های هنری و محدود بودن فعالیت بسیاری از اصناف و رسته های فعالیتی در سطح پایتخت، امسال نیز شاهد آلودگی هوا هستیم. در حالی که هرساله با اشاره به سهم قریب به ۸۰درصدی منابع آلاینده متحرک و خودروها در بروز آلودگی هوا، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای غلبه بر این موضوع تمرکز میشد، شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های جدی زمینه کاهش قابل توجه تردد و عبور و مرور را فراهم آورد. اما مشاهده می شود که کماکان با شرایط نامطلوب آب و هوایی از نظر ذرات معلق در هوا و بروز خطرات جدی برای شهروندان مواجه هستیم.»

وی به نقل از رئیس سازمان محیط زیست کشور، عیسی کلانتری، گفت: «از آنجایی که ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم که این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه این است که آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.» چندی پیش عیسی کلانتری در مصاحبه‌ای گفته بود: «یک واحد افزایش پی‌ام دو و نیم (PM2.5) در هر شرایط ۸ درصد مرگ‌و‌میر کرونا را اضافه می‌کند.  این آلاینده اصلا از گرد و غبار به وجود نمی‌آید، بلکه از سوختن مازاد گازوئیل و مازوت توسط نیروگاه‌ها، کارخانجات و خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌های فرسوده در کلانشهرها به وجود می‌آید که به متوسط بالای ۱۱۰ ماکروگرم بر متر مکعب رسیده است، در صورتی که نباید بیشتر از ۳۵ باشد. هر یک واحد این آلاینده ۸درصد به افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی کمک می‌کند، یعنی در این صورت مرگ و میر بیماران کرونایی ۶ برابر می‌شود و باید جلوی این گرفته شود.» همچنین به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، افزایش آلودگی هوا می‌تواند میزان آسیب پذیری دستگاه تنفسی را افزایش دهد و کیفیت پایین هوا خطر جدی برای بیماری‌های حاد و مزمن تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی است. افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا هستند و بر اساس مطالعات، آلودگی هوا یکی از عوامل افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و کرونا است.

نژادبهرام افزود: «سوالی که وجود دارد این است که چرا جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود؟ اینجانب به عنوان نماینده مردم پایتخت در شورای اسلامی شهر تهران، از وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست تقاضا می‌کنم، با توجه به اهمیت فوق العاده امر صیانت و حفاظت حداکثری از سلامت مردم، هرچه سریعتر نسبت به این موضوع چاره اندیشی عاجل صورت دهند و نسبت به رفع مسأله اقدام کنند.»

همچنین بخوانید:  آلودگی هوا آلت قتل است، قاتل را پیدا کنید

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗