skip to Main Content
لودرها محوطه تاریخی پنج ‌هزار ساله «جوبَجی» را صاف کردند
جامعه کیوسک

لودرها محوطه تاریخی پنج ‌هزار ساله «جوبَجی» را صاف کردند

لودرها محوطه تاریخی پنج هزار ساله «جوبَجی» در رامهرمز خوزستان را صاف کردند؛ در حالی‌که باستان‌شناسان در حال فعالیت روی یک گورستان پارتی بودند و قرار بود لایه دوره عیلامی هم به‌زودی حفاری شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان می‌گوید این کار به دستور شورای تامین رامهرز انجام شده تا ماشین‌آلات سنگین بتوانند به‌راحتی خود را به معادن و کارگاه‌های تولید شن و ماسه برسانند؛ «مجموعه مدیریتی شهرستان و به خصوص فرماندار، ‌مصر به انجام مسیر احداثی بودند؛ خود فرماندار در محل حاضر شده و با اصرار اعلام کرده بود که من این مسیر را احداث می‌کنم، حالا هر کسی هر کاری می‌خواهد بکند».

سید حکمت‌الله موسوی در توضیح چگونگی تخریب گفته «از نیمه‌های شب یکشنبه هفتم دی این‌ها به محوطه وارد شده بودند که با دخالت یگان حفاظت میراث فرهنگی، ماشین‌آلات خارج شد. اما صبح دوشنبه هشتم دی لودرها را آوردند و یگان حفاظت میراث فرهنگی ورود کرد و درگیری شکل گرفت و متاسفانه یکی از نیروهای یگان حفاظت را به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. بلافاصله با نیروی انتظامی تماس گرفتیم اما به ما اعلام کردند چون شورای تامین این مساله را مصوب کرده ما به قضیه ورود نمی‌کنیم. نیروی انتظامی پس از یک ساعت و با تعلل در محل حاضر شد. لودر و ماشین‌آلات سنگین و سنگ‌شکن‌دار در این یک ساعت، ترانشه باستان‌شناسی را پر کردند».

جوبجی، محوطه‌ای چند دوره‌ای متعلق به دوره‌های ایلامی، هخامنشی و اشکانی است؛ این محوطه تاریخی در سال ۸۶ و حین اجرای طرح کانال آب‌رسانی کشف شد و سپس در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. دو تابوت متعلق به دو زن عیلامی همراه با صدها شی‌طلا، مفرغ و سفالی سه هزار ساله از جمله ارزشمندترین آثار و اشیای به‌دست آمده از این محوطه تا امروز است. ماه پیش نیز ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که نشان می‌داد تابوت‌ باستانی کشف‌شده در منطقه‌ی جوبجی رامهرمز در اثر بی‌توجهی دچار آسیب جدی شده‌ است.

همچنین بخوانید:  نمي‌گذارم آزادي هنري‌ام را زير سوال ببرند
یک نظر
  1. به معنی واقعی کلمه این مملکت صاحب نداره!!
    عین حیوون اومدن محوطه ی باستان شناسی رو ، تبدیل کردن به یک راه و یک مسیر برای تردد لودر ها و ماشین های سنگین…..
    این حرف را روی خر بگذاری خر دق میکند چه برسد به گذاشتن این حرف روی مغز انسان!!!
    جای تعجب دارد که هنوز مسئولین ذی ربط هنوز زنده اند فکر کنم خیلی خیلی پوست کلفت شده اند که دیگر این چیز ها آنها را نمی کُشَد. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗