skip to Main Content
خطر انقراض پرندگانی که پرواز نمی‌کنند
دانش زمین کیوسک

خطر انقراض پرندگانی که پرواز نمی‌کنند

بر اساس پژوهش‌های جدید دانشگاه گوتنبرگ، گونه‌های پرنده‌ای که توانایی پرواز خود را از طریق تکامل ازدست‌داده‌اند، بیشتر از پرندگانی که توانایی پرواز خود را حفظ کرده‌اند، درخطر انقراض هستند.

امروزه می‌دانیم که تأثیر انسان بر محیط‌زیست باعث از بین رفتن تعداد زیادی از گیاهان و حیوانات شده است. عملکرد انسان‌ها اکوسیستم‌ها را تغییر داده و در سطح جهانی صدها گونه جانوری را به سمت نابودی سوق داده است.

بر اساس این پژوهش گونه‌های پرندگانی که قدرت پروازشان را ازدست‌داده‌اند شایع‌تر از چیزی است که تا به امروز پژوهشگران تصور می‌کردند. فران سایول، پژوهشگر اصلی این مطالعه در دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید:‌ بسیاری از گونه‌های پرندگان می‌توانند در محیط‌های بدون شکارچیان بزرگ، مانند جزایر، به پرواز ناپذیری مبتلا شوند، اما این موضوع باعث می‌شود که برای انسان‌ها و حیوانات مانند موش و گربه، طعمه راحت‌تری بشوند.

پرواز کردن گزینه بسیار مهمی برای بقای پرندگان است. این کار نه تنها به آنان در پیدا کردن غذا کمک می‌کند بلکه برای دوری از دست شکارچیان می‌توانند لانه‌هایشان را در ارتفاع بسازند و یا مهاجرت کنند.

فران سایول می‌گوید ما نشان می‌دهیم که افزایش از دست‌دان قابلیت پرواز در پرندگان یک پدیده گسترده است. اگر انسان بعضی از این انقراض‌ها را ایجاد نکرده بود، ما همچنان کره زمین را با بیش از ۱۵۰ گروه مستقل پرنده بدون پرواز به اشتراک می‌گذاشتیم اما متأسفانه تنها ۶۰ درصد از آنان باقی می‌مانند.

چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر خبر از کشف محموله قاچاق پرندگان شکاری در معرض انقراض در شهرستان دیلم داد. در ایران نیز برخی از گونه‌های پرندگان در حال انقراض هستند، تغییرات اقلیمی و البته شکار در این امر نقش مهمی دارند.

همچنین بخوانید:  در «ضرورت» تن‌آسایی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗