skip to Main Content
پرندگان ‌دریایی پلاستیک را بو می‌کشند و به اشتباه می‌خورند
دانش زمین کیوسک

پرندگان ‌دریایی پلاستیک را بو می‌کشند و به اشتباه می‌خورند

پرندگان دریایی، از فراز آبها و خطوط امواج قادرند غذای خود را پیدا کنند. آنها از بی‌مهرگان کوچکی به نام کریل‌ها تغذیه می‌کنند. اما در پنجاه‌سال گذشته، پرندگان پلاستیک زباله‌های انسانی را به جای غذا خورده‌اند. درباره علت این موضوع نظریه‌های بسیاری مطرح شده است. در ابتدا گفته می‌شد که حیوانات ظاهر تکه‌های پلاستیک را با غذا اشتباه می‌گیرند، اما حالا ثابت شده است که این فرضیه درست نیست. یک دانشجوی دکترای دانشگاه دیویس کالیفرنیا در این باره می‌گوید:

«مردم می‌گویند حیوانات نمی‌فهمند و احمقند و به این خاطر است که پلاستیک را با غذای خود اشتباه می‌گیرند، اما آنها حواسشان نیست که این حیوانات صدها هزارسال است که به شکار غذای خود بر سطح دریا خو گرفته‌اند.»

یک پرفسور علوم حیاتی به تازگی دریافته است که این گونه پرندگان قوای بویایی بسیار قوی‌ای دارند و از طریق بویایی خود شکار خود را پیدا می‌کنند. پژوهشگران متوجه شده‌اند که ماده‌ای نظیر ماده‌ای که در شکار پرندگان پیدا می‌شود، در طی یک فرایند شیمایی در پلاستیک به وجود می‌آید و بویی مشابه بوی کریل‌‌ها را ساتع می‌کند.

این پژوهش پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۵۰ تمامی گونه‌های پرندگان دریایی از آشغال پلاستیک تغذیه خواهند کرد. این موضوع علاوه بر پرندگان، برای جانورانی که غذایی مشابه این پرندگان دارند مضر است.

یکی از محققان می‌گوید «تا ۵۰-۶۰ سال پیش هیچ پلاستیکی در اقیانوس‌ها وجود نداشت. اما امروز بالای صدها میلیون تن پلاستیک در آبها موجود است. ما با چنان سرعتی در حال نابود کردن جهانیم که حیوانات قادر نیستند خود را بر طبق آن تغییر دهند.»

همچنین بخوانید:  پلاستیک‌ها در ساخت آینده‌ای پایدار یاری‌دهنده‌اند؛ اما چگونه؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗