skip to Main Content
تلاش تعاونی رانندگان نیویورک برای غلبه بر استثمار اوبر
جامعه کیوسک

تلاش تعاونی رانندگان نیویورک برای غلبه بر استثمار اوبر

یک تعاونی رانندگان در صدد است پلتفرم سرویس تاکسی اشتراکی راه بیاندازد که متعلق به خود رانندگان است. TCD یا the drivers cooperative به جای اینکه از سوی سرمایه‌گذاران بزرگ حمایت شود، از صفر تا صد متعلق به خود رانندگان تاکسی است. ایده بنیان‌گذاران این مجموعه این است که این تعاونی بتواند نسبت به برنامه‌هایی مانند اوبر و لیفت برتری داشته باشد و پولی که این شرکت‌ها به جیب می‌زنند را به خود رانندگان بدهد. یکی از بنیانگذاران این مجموعه می‌گوید «شرکتی را تصور کنید که هیچ سودی نمی‌برد بلکه خیلی‌ها را پولدار می‌کند، چراکه پول از خود رانندگان می‌آید».

به گفته رانندگان، شرکت‌هایی مانند اوبر و لیفت به جای آنکه به رانندگانشان پول بدهند از آنها برای کار کردن پول می‌گیرند. وقتی اوبر در سال ۲۰۱۱ در نیویورک افتتاح شد برای بسیاری از رانندگان تاکسی یک راه آلترناتیو بود با دستمزدی مناسب و محدودیت‌هایی اندک. اما در سال‌های بعد و با پایان دوران ماه‌عسل این شرکت‌ها و افزایش تعداد رانندگان، اوبر سهم رانندگان را کاهش داد و بسیاری از افراد که با گرفتن وام خودرو خریده بودند برای اینکه از عهده مخارج و قرض‌های خود بربیایند مجبور به ادامه کار با این کمپانی شدند.

حال بنیانگذاران تعاونی رانندگان باور دارند که وقتی صاحبان شرکت، خود رانندگان باشند شرایط متفاوت خواهد شد. این تعاوتی این ماه یک طرح آزمایشی را اجرا خواهد کرد و به کارگران یک تعاونی دیگر سواری خواهد داد. بنیان‌گذاران این تعاونی امیدوارند هزاران راننده را جذب کنند و تاکنون نیز رانندگان بسیاری جذب این پروژه شده‌اند. هدف این پروژه که در چهارماهه اول سال ۲۰۲۱ استارت خواهد خورد این است که ۱۰ درصد بازار رانندگان نیویورک برسد و به شهرهای دیگر هم گسترش پیدا کند.

تاکسی‌های اینترنتی عموما کارکنان خود را به عنوان کارگر خود به رسمیت نمی‌شناسند و از دادن مزایای حقوق کار به آنها سر باز می‌زنند. در ایران هم رانندگان شرکت‌های اسنپ، تپسی و دیگر شرکت‌های مسافربری اینترنتی نه تنها تشکل و یا سندیکایی برای دفاع از حقوقشان ندارند، بلکه از حقوق مندرج در قانون کار هم محروم هستند و با آن‌ها به عنوان پیمانکار مستقل برخورد می‌شود، نه کارگر و کارمند شرکت. رانندگان اسنپ و تپسی بارها به روش‌های مختلف نسبت به شرایط نامساعد کاری خود اعتراض کرده‌اند که آخرین نمونه‌ی آن اعتصاب راننده‌های پیک‌های موتوری اسنپ‌فود به نرخ کمیسیون این شرکت بود که با پیروزی نسبی کارگران به پایان رسید. ایده تعلق ابزار کار به خود کارگران یکی از ایده‌های مترقی برای از میان بردن تبعیض، از خود بیگانگی و استثمار کاری است.
همچنین بخوانید:  آرزو داریم معلم شویم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗