skip to Main Content
بیکاری ۶۲ درصدی زنانِ جهان در دوران پاندمی کووید ۱۹
جامعه کیوسک

بیکاری ۶۲ درصدی زنانِ جهان در دوران پاندمی کووید ۱۹

یک عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به پژوهش جدید سازمان کمک بین‌المللی و غیر انتفاعی care، اظهار کرد: ۶۲ درصد از افرادی که در جهان به دلیل پاندمی کووید ۱۹ شغلشان را از دست داده‌اند، زنان هستند. همچنین ۲۷ درصد از زنان در این ایام با چالش‌های مرتبط با بیماری روانی رو به رو شده‌اند در حالی که همین آمار برای مردان تنها ۱۰ درصد است.

تهمینه شاوردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون مطالعه و پژوهش قابل اعتنا و استنادی در کشور درباره پیامدهای پاندمی کرونا روی وضعیت خانوادگی، روانی و اجتماعی و اقتصادی زنان انجام نشده است، گفت: زنان نه تنها از بُعد اقتصادی با مشکل امنیت شغلی و از دست‌دادن موقعیت شغلی خود مواجه هستند بلکه به دلیل پایین بودن درآمد زنان نسبت به مردان، بالطبع پس‌انداز کمتری نیز دارند. از سوی دیگر در ایران نیز میزان دقیقی از افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند، در دسترس نیست و بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در بهترین حالت ۲.۹ میلیون و در بدترین حالت ۶.۴ میلیون نفر از کل شاغلان کشور شغل‌شان را از دست داده‌اند.

این جامعه‌شناس با اشاره بر یافته‌های موسسه care که جامعه نمونه آن ۴۰۰۰ مرد و ۶۵۰۰ زن در ۳۸ کشور جهان است، توضیح داد: در این پژوهش‌ها ۵۵ درصد از زنان اظهار کرده‌اند که به دلیل از دست‌دادن شغل و درآمدشان در پی شیوع کووید ۱۹، دچار مشکلاتی در زندگی شده‌اند این در حالیست که ۳۴ درصد مردان به این مشکلات اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد زنان بیشتر در بخش‌های غیررسمی به کار اشتغال دارند که این امر شاهدی بر آسیب‌پذیر بودن آنان نسبت به از دست‌دادن شغل است.

همچنین بخوانید:  صیادان «غیرمجاز» به دلیل فقر و نبود شغل به دریا می‌زنند

به گفته شاوردی «از پیامدهایی که پاندمی کرونا در پی داشته است، افزایش خشونت علیه زنان است. بر اساس آمار ارائه شده میزان طلاق نیز هم در ایران و هم جهان افزایش یافته است. سازمان ملل در همین راستا اعلام کرده است با وجود اینکه خشونت علیه زنان پیش‌تر نیز وجود داشته و برخلاف قوانین حقوق بشر است اما گزارش‌های کشورهای مختلف بیانگر گسترش خشونت علیه زنان تا ۳۰ درصد است.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗