skip to Main Content
زنان و مردان در دوران باستان به یک‌میزان شکارچی بوده‌اند
دانش کیوسک

پژوهش‌های باستان‌شناسی جدید کلیشه‌های جنسیتی تقسیم‌ کار را نفی می‌کنند

زنان و مردان در دوران باستان به یک‌میزان شکارچی بوده‌اند

پژوهش‌ها پیرامون بقایای جسد یک زن شکارچی متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش که با ابزارهای شکار در کشور امروزی پرو کشف شده است، پیش‌فرض‌های دیرینه درمورد نقش‌های جنسیتی در اقوام باستانی شکارچی-گردآورنده را بیش از پیش زیر سوال برده است.

تحقیقات اخیر هاس و همکارانش بر استخوان‌ها و دندان‌های باقیمانده کشف شده در جنوب پرو نشان داده‌اند که این بقایا متعلق به زنی ۱۷ تا ۱۹ ساله است که بین ۸۷۰۰ تا ۹۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده، به همراه این زن جوان ۲۴ ابزار شکار شامل نیزه، چاقو و پوست‌کن دفن شده است. بقایای سلاخی‌شده یک گوزن و شتر نشان‌دهنده حیواناتی‌ست که او شکار کرده بوده است.

البته این نخستین بار نیست که چنین کشفی صورت می‌گیرد. بلکه تحقیقات باستان‌شناسی در یک قرن گذشته ابرازهای شکار را در مقبره‌های زنان در سراسر آمریکا کشف کرده‌اند. به گفته رندی هاس استاد دانشگاه کالیفرنیا، ایدئولوژی جنسیت‌زده در فرهنگ غربی باعث شده که تشخیص این امر که زنان در گذشته شکارچی بوده‌اند به طول بیانجامد، وی اضافه کرد که حتی خودش نیز از این کشف شگفت‌زده شده است. هاس می‌گوید «حتی پیشروترین پژوهشگران فمنیست در این رشته هم باورشان شده بود (که زنان عموما شکارچی نبوده‌اند.)»

تیم تحقیقاتی هاس، پس از اکتشاف اخیر به بررسی آرشیو دیگر بقایای انسان‌های حداقل ۸۰۰۰ ساله پرداختند که با ابزارهای شکار دفن شده بودند. آنها متوجه شدند که از میان ۲۷ مورد بررسی شده جنسیت نزدیک به نیمی از موارد مونث بوده است.

اما در اکثر این پژوهش‌ها، کلیشه‌ها و پیش‌فرض‌های جنسیتی موجب شده تا باستان‌شناسانی که گزارش پژوهش را نوشته‌اند علی‌رغم وجود ابزارهای شکار، چاقوها و نیزه‌ها را متعلق به ابزار «آشپزی» تعبیر کنند.

همچنین بخوانید:  آیا مغز مردان و زنان واقعا فرق دارد؟
هاس می‌گوید در گرو‌ه‌های شکارچی امروز در شمال و جنوب آمریکا، حداقل یک‌سوم شکارچی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. به گفته او یافته‌های این پژوهش‌ها کاملا با الگوهای شکار جور درمی‌آید و «آنچه تعجب‌آور است نگاه به این پژوهش‌ها از لنز کلیشه‌های غربی درمورد نقش‌های جنسیتی در جوامع امروز است».
در چند دهه گذشته یافته‌های علمی نشان داده‌اند که دستاوردهای علمی دهه‌های قبل تا چه حد متاثر از پیش‌فرض‌ها و سوگیری‌های جنیست‌زده و نژادپرستانه بوده است و باعث تشدید آنها شده است. با این‌حال کماکان افسانه‌های شبه‌علمی و نادرست درمورد تفاوت‌های ذاتی میان زنان و مردان توجیه کننده بسیاری از تبعیض‌های جنسیتی است.
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗