skip to Main Content
چاله‌هایی که بابک زنجانی برای تهران کند پر می‌شود؟
جامعه کیوسک

چاله‌هایی که بابک زنجانی برای تهران کند پر می‌شود؟

به گفته محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران،قرار است سه گود رهاشده‌ای که متعلق به بابک زنجانی است، توسط شهرداری پر ‌شود.

بابک زنجانی در پروژه‌های عمرانی شهر تهران ردپای پررنگی داشته است. وی در ساخت پروژه طبقه دوم بزرگراه صدر با دور زدن تحریم‌ها نقش مهمی بازی کرده است. پروژه‌ای که از افتخارات شهرداری تهران محسوب شده و برای ساکنان تهران بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته است.

او علاوه بر این، در مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران پروژه‌های ساختمان‌سازی را پیش برده بود که همه آن‌ها در مرحله گودبرداری متوقف شده‌اند. گود خیابان آقابزرگی در منطقه یک، گود خیابان خدامی در منطقه ۳ و گود خیابان ایران‌زمین در منطقه ۲ واقع شده است که گویا به دلیل بدهی‌های بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده است. این گودها تا به امروز بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

گود خیابان ایران‌زمین، در ابتدا پروژه‌ای بود به مساحت ۱۶هزارمترمربع، با گودبرداری منفی ۱۵ متر و ۶۰درصد سطح اشغال در پهنه‌ای که طبق طرح تفصیلی شهر تهران متعلق به بافت مسکونی ارزشمند است.  ۱۲ مرداد ۹۲ به پیشنهاد شهرداری و در جلسه کمیسیون ماده ۵ به ریاست قالیباف و با عضویت وزیر راه‌وشهرسازی دولت احمدی‌نژاد با افزایش مساحت پروژه ایران‌زمین و گودبرداری تا منفی ۳۵متر و ۲۷طبقه روی زمین موافقت شد، این در حالی بود که مجری پروژه یک‌ماه پیش از حصول این موافقت به عمق منفی ۳۵ متر رسیده بود و این ارتفاع برخلاف کاربری تعیین شده برای این زمین در طرح تفصیلی بود. ۱۲ مهرماه ۹۲ قسمتی از خیابان «گلستان» و دیواره گود فروریخت و پای اعضای شورای شهر به پروژه ایران‌زمین باز شد. در جلسه غیرعلنی شورای شهر بابک زنجانی از طلب ۴۰ میلیون‌دلاری‌اش از شهرداری در قبال واردات تجهیزات برای ساخت بزرگراه صدر و برگشت‌خوردن چک‌های شهرداری سخن گفت. در همان زمان محسنی اژه‌ای بیان داشت که شهرداری با بابک زنجانی تهاتر کرده است به این معنی که در قبال تأمین تجهیزات پروژه بزرگراه صدر مجوزهایی چندین برابر ضوابط و مقررات طرح تفصیلی گرفته است.

در اردیبهشت ۹۳، محمد سالاری که در آن زمان هم رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفته بود: «اعتقاد داریم پرکردن گود کار کارشناسی‌شده‌ای نیست و شورای شهر و شهرداری نمی‌توانند بدون حضور مالک در این زمینه تصمیم بگیرند اما دادگاه رای داد که شهرداری از حساب مالک پول برداشت کند و با توجه به اینکه خطر رانش گود برای اهالی محل وجود دارد نسبت به استحکام آن اقدام کند. اما در حساب مالک پولی نبود بنابراین قرار شد شهرداری از بودجه خودش این اقدام را انجام دهد و نقشه مالک را تا سطح خیابان اجرا کند و در عوض سهم مشارکتی شهرداری در پروژه افزایش یابد».

در اردیبهشت ۹۳، به گفته دنیامالی رییس کمیسیون وقت عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، پر کردن گود ایران‌زمین برای شهرداری ۵.۵ میلیارد تومان هزینه داشت و قرار بود که تا ۱۵ روز بعد راجع به آن تعیین‌تکلیف شود. موضوعی که تاکنون مسکوت باقی مانده است.

وضعیت گودهای رهاشده در تهران به چالشی جدی بدل شده است. در تهران ۱۲۰ گود پرخطر وجود دارد که رها شده است. بخش اعظم این گودها مربوط به مؤسسات مالی و اعتباری هستند که بعد از ورشکست‌شدن رها شده است.

 

همچنین بخوانید:  ادامه حواشی زمین‌های قلب تهران؛ دانشگاه الزهرا از اهالی ده‌ونک اجاره می‌خواهد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗