skip to Main Content
دولت پول و زمین بدهد، شهرداری مسکن استیجاری بسازد
جامعه کیوسک

دولت پول و زمین بدهد، شهرداری مسکن استیجاری بسازد

شهردار تهران، برای ساخت مسکن استیجاری در تهران اعلام آمادگی کرد، البته در صورتی‌که تسهیلات ساخت مسکن به شهرداری اعطا شود.

تسهیلات و شرایط ساخت و بهره‌برداری از مسکن استیجاری این است که دولت به کسانی که قصد دارند واحد مسکونی اجاره‌ای تولید کنند اعم از نهادها یا اشخاص حقیقی، زمین ۹۹ ساله همراه با تسهیلات ساخت مسکن اعطا می‌کند. بعد از ساخت این خانه‌ها، از آنجایی که سازنده خانه‌های اجاره‌ای از دولت یارانه دریافت کرده‌اند باید به نرخ‌های مصوب، خانه‌ها را اجاره دهند.

پیش‌قدم شدن شهرداری تهران برای ساخت مسکن در حالی است که شهرداری‌ها از لحاظ قانونی و تشکیلاتی نمی‌توانند به‌عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده مسکن فعالیت کنند. اما پیشنهاد این است که با تشکیل شرکت‌های اجاره‌داری، شهرداری می‌تواند به این عرصه ورود پیدا کند.

به این ترتیب شهرداری وارد بازار اجاره نیز می‌شود و این بازار منبع درآمدی برای شهرداری خواهد بود. همچنین، درحالی‌که شهرداری تهران با کسری بودجه ۳۲ تا ۵۶ درصدی در سال ۹۹ روبرو است و با انتخابات پیشِ‌روی شورای شهر و ریاست‌جمهوری، گویا امسال آخرین سال مدیریت جناح‌های میانه‌رو خواهد بود، تسهیلات ساخت‌وساز مسکن استیجاری فرصت خوبی برای تأمین کسری بودجه خواهد بود. ضمن اینکه جزییات تأسیس شرکت‌های اجاره‌داری هنوز مشخص نیست و شاید خود این شرکت‌ها نهادهایی باشند که عوامل کلیدی آن‌ها اشخاصی هستند که امروز شهرداری در اختیار آن‌هاست. بنابراین در صورت تغییرات در مدیریت شهری این افراد هنوز مالک شرکت‌های اجاره‌داری باقی بمانند. از آن‌جا که فرآیند ساخت مسکن هم فرآیندی طولانی است که تا پیش از انتخابات تمام نخواهد شد، بنابراین نیمه‌کاره رها شدن این پروژه‌ها امری طبیعی به نظر خواهد رسید. بنابراین گمان می‌رود این پیشنهاد شهرداری به نام اقشار آسیب‌پذیر جامعه و به کام خودِ شهرداری است. رد یا تأیید این موضوع نیازمند شفاف‌تر شدن و انتشار جزییات بیشتر این پیشنهاد شهرداری است.

همچنین بخوانید:  به کجا چنین شتابان؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗