skip to Main Content
حتی عمیق‌ترین و سردترین قسمت‌های اقیانوس هم گرم شده‌ است
دانش کیوسک

حتی عمیق‌ترین و سردترین قسمت‌های اقیانوس هم گرم شده‌ است

پژوهشگران گزارش داده‌اند که دماسنج‌های متصل در کف اقیانوس اطلس در یک دهه اخیر افزایش متوسط دما در حدود ۰۲.۰ (دو صدم) درجه سانتیگراد را ثبت کرده‌اند. این گرم شدن کف اقیانوس ممکن است به دلیل گرمایش زمین در نتیجه مداخلات انسان باشد. اما در گزارش آمده است که این موضوع قطعیتی ندارد چرا که ما درباره عمیق‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های اقیانوس اطلاعات کمی داریم.

کریس ماینن، اقیانوس‌شناس می‌گوید: «عمق اقیانوس، یعنی زیر ۲۰۰۰ متر، به‌خوبی قابل رصد کردن نیست». دستیابی به اعماق اقیانوس آنقدر دشوار است که در هر دهه دمای آن فقط یکبار ثبت می‌شود. اما با این وجود تیم ماینن، با نصب سنسورهایی در کف اقیانوس در نزدیکی آرژانتین و اروگوئه، توانستند بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، دمای آن را ساعتی اندازه‌گیری کنند.

ثبت دا در این دو نقطه، به‌وضوح افزایش دما را در کف اقیانوس نشان می‌دهد. آب اقیانوس در عمق ۴۵۴۰ متری از ۰.۲۰۹ درجه سانتیگراد به ۰.۲۳۴ درجه سانتیگراد رسیده است. همچنین دمای آب در عمق ۴۷۵۷ متری، از ۰.۲۳۲ درجه به ۰.۲۴۸ درجه سانتیگراد افزایش داشته است. ماینن معتقد است که این افزایش دما بسیار کمتر از بخش‌های سطحی‌تر اقیانوس است اما از آنجا که آب گرم بالا می‌رود، تولید حتی همین مقدار کم از گرما در عمق باعث افزایش قابل‌توجه گرما در سطح می‌شود.

مایین می‌گوید قضاوت در مورد اینکه آیا مداخلات انسانی مرتبط با گرمایش زمین در این موضوع دخیل است یا تغییرات طبیعی، هنوز زود است. ادامه روند پایش در این دو نقطه و مقایسه آن با داده‌های دستگاه‌های دیگر می‌تواند به روشن‌شدن این مسأله کمک کند.

گرم‌شدن آب اقیانوس‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های منتج از گرمایش زمین است. پژوهش‌ها نشان داده است که گرم شدن آب اقیانوس‌ها باعث کند شدن جریان آب در اقیانوس‌ها شده است که این موضوع تأثیر مستقیمی بر تغییرات دمایی قاره‌ها دارد و می‌تواند کشورهای اروپای شمالی را به اندازه قطب سرد کند. همچنین بررسی میزان گرم شدن آب اقیانوس‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در هر ثانیه انرژی گرمایی‌ای معادل ۵ بمب اتمی هیروشیما به اقیانوس‌های جهان وارد می‌شود.

همچنین بخوانید:  ارتباط میان حریق جنگل‌ها و ابتلا به کرونای شدید
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗