skip to Main Content
گرمایش اقیانوس‌ها به اندازه پنج بمب اتم بر ثانیه
دانش زمین کیوسک

گرمایش اقیانوس‌ها به اندازه پنج بمب اتم بر ثانیه

بررسی میزان گرم شدن آب اقیانوس‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در هر ثانیه انرژی گرمایی‌ای معادل ۵ بمب اتمی هیروشیما به اقیانوس‌های جهان وارد می‌شود.

تیمی از دانشمندان بین‌المللی پس از تجزیه و تحلیل داده‌های هفتاد سال اخیر اعلام کردند که میانگین دمای اقیانوس‌ها در سال ۲۰۱۹ به میزان ۰.۰۷۵ درجه سلسیوس از میانگین سال‌های ۱۹۸۰-۲۰۱۰ بیشتر شده است.

این مقدار افزایش دما شاید ناچیز به نظر برسد، اما در برابر حجم عظیم اقیانوس‌ها این مقدار کوچک افزایش نیازمند هجوم سرسام‌آور گرمایی برابر با ۲۲۸ سکستیلیون ژول (ده به توان بیست و یک) خواهد بود. که بر اساس مقاله این دانشمندان دوشنبه گذشته در ژورنال علوم اتمسفری پیشرفته منتشر شده است.

زمینه‌سازی برای این عدد بسیار دشوار خواهد بود و یکی از دانشمندان این مطالعه علمی تصمیم گرفت محاسبات ریاضی آن را در چارچوب انفجار‌های مرجع قرار دهد و با میزان انرژی آزاد شده از بمب اتمی که آمریکا بر سر هیروشیما در سال ۱۹۴۵ میلادی انداخت، مقایسه کند.

لیجینگ چنگ از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «بمب اتمی هیروشیما با انرژی معادل ۶۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ژول منفجر شد و میزان گرمایی که ما در ۲۵ سال گذشته به اقیانوس‌های جهان وارد کرده‌ایم معادل ۳.۶ میلیارد برابر انفجارهای بمب اتمی هیروشیما است.»

این عدد بطور میانگین معادل ورود چهار بمب هیروشیما در هر ثانیه در ۲۵ سال گذشته است. اما حتی با تاسف بیشتر، این مضرب به صورت بحرانی که تصویر شد ثابت باقی‌ نمانده و رو به افزایش است.

جان آبراهام از دانشگاه سنت توماس می‌گوید: «در سال ۲۰۱۹ گرمایش اقیانوس‌ها معادل با گرمای پنچ بمب هیروشیما در در هر ثانیه از روز و شب و سیصدُشصتُ‌پنج روز سال بوده است. و اگر بمب‌های اتمی هنوز به عنوان واحدی انتزاعی بنظر میرسند، نرخ سال ۲۰۱۹ معادل این است که هر نفر بر روی کره زمین مدام ۱۰۰ سشوار را به سمت اقیانوس‌ها نگه دارد.» که البته در حال حاضر تاثیر شگرفی بر محیط زیست برجای گذاشته است.

همچنین بخوانید:  توافق پاریس و آینده کره‌‌زمین

یخ‌ها با سرعت بیشتری ذوب می‌شوند، که منجر به افزایش سطح آب دریاها شده است. دلفین‌ها و دیگر موجودات دریایی در حال مرگ هستند چون نمی‌توانند با این سرعت کنار بیایند. حتی افزایش میزان آب تبخیر شده در اتمسفر  بخاطر این گرما، تاثیر منفوری بر سیاره ما میذارد.

طوفان‌ و گردبادها قدرتمندتر می‌شوند و بارش باران را تشدید می‌کند. آبراهام می‌گوید: «انگار [گرما] با آب و هوای مانند استروید عمل می‌کند.»

و بخاطر داشته باشید با این نرخ افزایشی، هر لحظه درنگ در اتخاذ تصمیم برای کاهش یا معکوس کردن گرمایش، فقط وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗