skip to Main Content
احداث سد فینسک منجر به فاجعه زیست‌محیطی می‌شود
زمین کیوسک

هشدار انجمن علمی جنگلبانی

احداث سد فینسک منجر به فاجعه زیست‌محیطی می‌شود

انجمن علمی جنگلبانی ضمن ابراز مخالفت با احداث سد فینسک، نسبت به وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی هشدار داده است؛ این انجمن پروژه ساخت سد فینسک را «پروژه‌ای مردود» توصیف کرده که «دست‌های آلوده در سودای سودهای کلان به‌دنبال احیای آن هستند».

در بیانیه این انجمن با تاکید بر اینکه محل ساخت سد فینسک در قلب مناطق مورد حفاظت با شاخص های سرآمد اکولوژیک و تنوع زیستی قرار گرفته و محل تلاقی دو منطقه رویشی بزرگ کشور، یعنی هیرکانی و ایرانو-تورانی، است آمده «متاسفانه تصاویر رسیده به دست انجمن، حکایت از تخریب جنگل‌ها و قطع درختان چند صد ساله ارس در مراحل مقدماتی پروژه احداث سد دارد که بسیار نگران‌کننده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات جلسه مورخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ در محل کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی به ریاست سیدجواد ساداتی‌نژاد، مقرر شده است تا هرگونه عملیات در کارگاه سد فینسک متوقف شده و هیچ درخت ارسی قطع نشود؛ اما متاسفانه خبر از ادامه عملیات اجرایی این سد، جاده‌سازی و قطع درختان ارس و کچف می‌رسد».

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «چرا در استانی که میانگین مصرف سرانه آب در آن بیشتر از میانگین کشوری است، به‌جای آنکه این عدد تصحیح و مدیریت مصرف اتفاق افتد، به‌طور گسترده‌ای به‌دنبال پروژه‌های پرهزینه و خسارت‌بار هستیم و می‌خواهیم آب بیشتری برای پرمصرف‌ها ارایه دهیم؟ به عقیده کارشناسان دو برابر آبی که قرار است از سد فینسک حاصل شود با اصلاحات در بخش کشاورزی استان، قابل تامین است».

انجمن علمی جنگلبانی ساخت سد فینسک را موجب «خسارت‌های محیط زیستی و تبعات اقتصادی و اجتماعی غیرقابل جبران» دانسته و هشدار داده «از آنچه برای دریاچه ارومیه رخ داد و از آنچه بر زاینده رود و کارون گذشت، پند بگیریم و نگاه ملی و تصمیمات کارشناسی را سرلوحه قرار دهیم. اجازه ندهیم دست‌های آلوده که در سودای سودهای کلان، پروژه‌های مردود را با فضاسازی احیا می‌کنند بر تصمیم‌سازی‌های کلان کشور اثرگذار باشند».

سد فینسک در محل تلاقی دو استان سمنان و مازندران، در یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعت ایران، قرار گرفته است و هدف از ساخت آن تامین آب استان سمنان ذکر شده است؛ پیش‌تر نیز فعالان حوزه محیط‌زیست هشدار داده بودند که «ساخت سد فینسک و غارت منابع آبی از سرشاخه‌های تجن، سبب مرگ این رودخانه و خشکاندن رگه‌های آبی می‌شود». تجن دومین رودخانه پرآب حوضه شمال است و از شریان‌های حیاتی مازندران به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید:  آینده معماگونه ساخت سد شفارود برای منابع طبیعی کشور

انجمن علمی جنگلبانی برخی از عواقب فاجعه‌بار ساخت سد فینسک را این‌گونه مطرح کرده است «اختلال در نظام هیدرولوژی منطقه، خشکیدگی درختان در پایین دست، طغیان آفات و امراض، آسیب به کشاورزی و دامداری منطقه و مهاجرت های اجباری گسترده، ازبین رفتن سطح وسیعی از پوشش جنگلی منطقه، تخریب و فرسایش گسترده خاک، محدود کردن انتقال آب به پایین دست و جلگه مازندران، آسیب جدی به حیات‌وحش منطقه، نابودی کامل اکوسیستم رودخانه تجن و آبزیان بومی، نابودی عناصر گیاهی دو منطقه رویشی هیرکانی و ایرانو-تورانی».

در حالی‌که امروزه موضوع سدسازی با تردیدهای بسیاری روبرو شده و بسیاری از کشورها، پروژه‌های سدسازی را متوقف کرده یا حتی اقدام به جمع آوری برخی سدها کرده‌اند، پروژه احداث سد فینسک به‌عنوان یکی از پرحاشیه‌ترین پروژه های سدسازی سال‌های اخیر، دوباره مطرح شده و حتی خبر از شروع مراحل اجرایی آن در سکوت خبری می‌رسد. وزارت نیرو کارفرمای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای است.

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗