skip to Main Content
مجازات فقهی برای قاتل رومینا کافی نیست
جامعه کیوسک

وکیل مادر رومینا اشرفی:

مجازات فقهی برای قاتل رومینا کافی نیست

وکیل‌مدافع مادر رومینا اشرفی معتقد است خشونت پدر رومینا در بریدن سر دخترش با داس و اقرارش به اینکه می‌دانسته در صورت قتل دخترش قصاص نمی‌شود، می‌توانست دلایل محکمی برای خطرناک دانستن این قاتل و محکومیتش به مجازاتی بیش از ۹ سال زندان و پرداخت دیه باشد.

ابراهیم نیک‌دل‌مقدم در گفت‌وگو با روزنامه شرق با اشاره به لزوم تاثیر مجازات در پیشگیری از تکرار جرم، تاکید کرده که نباید در چنین مواردی صرفا به مجازات فقهی بسنده شود. او درباره تحقیقات پدر رومینا درباره مجازات قتل دخترش قبل از اقدام به این کار هم گفت:

یکی از آشنایان این خانواده که آن زمان دانشجوی حقوق بود، بدون اینکه از نیت پدر رومینا باخبر باشد یا حتی بداند که چه اتفاقی برای رومینا افتاده، به سؤال پدر رومینا پاسخ داده است. تماسی که با او گرفته شده است هم یکی از ادله ما برای این است که پدر رومینا از طرف یکی از نزدیکانش تحریک شده است؛ چراکه پدر رومینا با تلفن همان فردی که گفته بود اگر تو رومینا را نکشی من این کار را می‌کنم، با این دانشجوی حقوق تماس گرفته بود. این نشان می‌دهد که آنها کنار هم بودند و درباره قتل رومینا با هم صحبت و مشورت کرده‌اند. پدر رومینا در این تماس بدون اشاره به اینکه چه اتفافی افتاده است، می‌پرسد اگر پدری فرزندش را بکشد چه اتفاقی می‌افتد و او هم مجازات قانونی را توضیح می‌دهد.

وکیل‌مدافع مادر رومینا همچنین از قصدش برای تقدیم لایحه‌ای به دیوان عالی کشور خبر داده تا هم مجازات تکمیلی برای قاتل در نظر گرفته شود و هم فرد تحریک‌کننده قاتل نیز به جرم معاونت در قتل مجازات شود.

همچنین بخوانید:  بابک خرم‌دین در ۴۷ سالگی توسط پدرش کشته شد

این وکیل دادگستری همچنین با اشاره به تهدید خودش از سوی پدر رومینا در طول دادگاه، این کار را نیز دلیلی بر خطرناک بودن این فرد دانسته است. قاتل رومینا به قصد گرفتن رضایت مادر رومینا به وکیل او گفته «برادرهایم را سراغت می‌فرستم و تو را راحت نمی‌گذارم».

برخی از متخصصان حقوقی معتقدند رویکرد قانون جزا به زن‌کشی و نابرابری مجازات این نوع قتل با قتل‌های دیگر، مصداق مشخصی از برقراری نسبت بین خشونت ساختاری، خشونت فرهنگی و خشونت مستقیم است.

نابرابری‌های اجتماعی، نحوه توزیع قدرت و ثروت، نظام حاکم بر نقش‌ها و مسئولیت‌ها در قانون(خشونت ساختاری)، و مشروعیت‌بخشی‌ها و توجیهاتی که از دین، ایدئولوژی، سیاست، زبان علم و هنر (خشونت فرهنگی) برمی‌آید، سایه‌هایی هستند که اثر انگشت آن‌ها در صحنه جنایت زن‌کشی پنهان می‌ماند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗