skip to Main Content
آزادی صیادان، بیداری از کابوس ۶ ساله
جامعه کیوسک

آزادی صیادان، بیداری از کابوس ۶ ساله

آخرین گروه از صیادان لنج سراج ظهر جمعه از اتیوپی به تهران رسیدند. این گروه سه نفره آخرین بازماندگان لنج ماهیگیری سراج هستند که پس از ۶ سال و ۶ ماه از دست دزدان دریایی سومالی آزاد شده‌اند.

پروین صباحی، همسر جلال الدین دهواری با تایید این خبر گفت: «جمعه هفته گذشته طی یک تماس تلفنی خبر آزادی این صیادان به من داده شد ولی چون این سومین باری بود که در این ۷۸ ماه، چنین خبری به ما داده می‌شد من چندان امیدوار نبودم تا اینکه امشب (پنجشنبه ۳۰ مرداد) در یک تماس ویدویی با همسرم صحبت کردم و از صحت خبر مطمئن شدم.» او وضعیت جسمی همسرش را خوب توصیف کرد.

از ۱۶ سرنشین لنج سراج ۸ نفر در طی این سال‌ها از فرط گرسنگی در سومالی جان باختند و باقی صیادان شکنجه‌های جسمی شدید مثل کشیدن دندان‌ها را تحمل کردند؛ به این امید که ایران با پرداخت باج درخواستی دزدان آنها را آزاد کند. خانواده صیادان در چند نوبت مبالغی را به دست دزدان رساندند اما موفق به آزادی اسیران نشدند.

ابراهیم بلوچ‌نیا و عبدالله نوحانی دو صیاد دیگری هستند که آزاد شده‌اند. خبر آزادی این صیادان در بی‌بی‌سی به نقل از وزارت اطلاعات منتشر شده و پروین صباحی از شیوه آزادسازی آنها از طریق پرداخت پول یا روش‌هایی دیگر ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت همسرش نیز از مراحل آزادی‌شان بی‌خبر است. نوحانی یکی از صیادانی است که برادرش در سال اول اسارت در دست گروه دیگری از دزدان کشته شده و او هنوز از این موضوع بی‌اطلاع است.

همچنین بخوانید:  کلانتری: وضعیت امروز محیط زیست نتیجه عملکرد ماست

با آزادی آخرین بازماندگان لنج سراج این کابوس پایان یافت اما تا زمانی که آب‌های جنوب کشور جولانگاه کشتی‌های صیادی چینی است، صیادان بلوچ راهی جز سفر تا قلب اقیانوس و سواحل سومالی ندارند. ساحل کنارک سوگوارانه به استقبال آخرین صیادان سراج می‌رود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗