skip to Main Content
هویت گزارشگران تجاوز پنهان می‌ماند
جامعه کیوسک

یک پیروزی برای جنبش زنان در مصر

هویت گزارشگران تجاوز پنهان می‌ماند

فعالان مبارزه با آزار جنسی در مصر موفق شدند قانونی را برای پنهان نگه‌داشتن هویت افراد آسیب‌دیده و گزارشگران آزار جنسی به تصویب برسانند.

ضرورت تصویب قانون برای حفظ هویت گزارشگران تجاوز وقتی احساس شد که برخی زنان اهل قاهره در شبکه‌های اجتماعی شروع به روایت‌ آزارهای جنسی یک گروه از مردان تحصیل‌کرده و ثروتمند کردند.

گزارش آزارهای این گروه متجاوز در شبکه‌های اجتماعی باعث شده جنبشی در مصر برای حمایت از گزارشگران تجاوز شکل بگیرد که یکی از مطالبات اصلی‌اش پنهان ماندن هویت قربانیان تجاوز و آزار جنسی است. حامیان این جنبش با هشتگ iamthefairmontvictim# (من قربانی تجاوز فیرمونت هستم) می‌کوشند با گزارشگران و قربانیان تجاوز اعلام همبستگی کنند، چرا که بعضی از آزارگران تهدید کردند هویت قربانیان را فاش می‌کنند.

در روزهای اخیر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران هم شروع به افشاگری درباره آزارها، تجاوزها، و رفتارهای جنسی مردان و زنانی کردند که با سوءاستفاده از موقعیت فرادست خودشان موجب آزار زنان و کودکان شده‌‌اند. البته این گزارشگران با تهدیدهایی نیز روبه‌رو شدند که نشان از ناامن بودن شرایط برای آن‌ها دارد.

با وجود خطرها و آسیب‌های مختلفی که گزارشگران تجاوز و آزار جنسی را تهدید می‌کند، در ایران نه قانونی برای محرمانه ماندن هویت اعلام کنندگان جرم و گزارشگران تجاوز پیش‌بینی شده و نه جنبشی حمایت‌گرانه برای پنهان نگه داشتن هویت این افراد شکل گرفته است. در چنین شرایطی گزارشگران تجاوز بیم این را دارند که به اتهام افترا پای خودشان هم به دادگاه کشیده شود.

از آنجا که میزان قابل توجهی از این آزارها در چارچوب روابط نابرابر در محیط‌های آموزشی و حرفه‌ای اتفاق می‌افتد، در بسیاری از اوقات منجر به پایان فعالیت حرفه‌ای یا ناتمام ماندن مسیر آموزشی گزارشگران و قربانیان می‌شود. به همین دلیل برخی معتقدند تشکل‌یابی زنان در محیط‌های کاری و آموزشی می‌تواند در دفاع از گزارشگران و پیشگیری از تجاوز نقش مهمی ایفا کند.

همچنین بخوانید:  نابرابری در استفاده از آب

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗