skip to Main Content
کارزار انتخاباتی یک معلم زن علیه لوکاشنکو در بلاروس
سیاست کیوسک

آیا استولانا تیخانوفسکایا پیروز خواهد شد؟

کارزار انتخاباتی یک معلم زن علیه لوکاشنکو در بلاروس

هزاران نفر از مردم بلاروس با وجود شیوع کرونا، در حمایت از نامزدی اسوتلانا تیخانوفسکایا در انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس که ماه آینده برگزار خواهد شد، به خیابان‌ها آمدند.

خانم تیخانوفسکایا معلم و مترجم است. شعار و انگیزه اصلی او برای اعلام نامزدی در انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی از جمله آزادی همسرش سرگی تیخانوفسکی، وبلاگ‌نویس و یوتیوبر منتقد لوکاشنکو است.

سرگی تیخانوفسکی اوایل ماه می میلادی سال جاری در حین یکی از سفرهایش برای گفت‌وگو با مردم درباره تاثیرات ۲۶ سال حکومت لوکاشنکو بر این کشور دستگیر شد. یک روز پس از دستگیری او، ویدیویی از او در کانال یویتیوبش منتشر شد که خبر از قصد او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس داشت.

اکنون اسوتلانا همسر سرگی، هم‌زمان با اعلام نامزدی در انتخابت کارزاری راه انداخته و توانسته اقشار و احزاب مختلفی در بلاروس را برای گرفتن قدرت از دست لوکشانکو همراه خودش کند؛ کارزاری که نمادهای اصلی‌اش یک قلب، یک مشت گره کرده و یک دست با علامت ویکتوری (پیروزی) هستند.

علاوه بر این، همراهی و حمایت دو زن دیگر از اسوتلانا که همسرانشان پس از اعلام قصدشان برای نامزدی در انتخابات دستگیر شدند، باعث شده کارزار اسوتلانا چهره‌ای زنانه و البته محبوب در میان مردم بلاروس پیدا کند.

 

وضعیت کنونی در بلاروس پیچیدگی‌های خاص خودش را هم دارد. لوکاشنکو رییس‌جمهور فعلی این کشور که ۲۶ سال است قدرت را در دست دارد، اخیرا ادعا کرده که روسیه به دنبال دخالت در امور این کشور است. از سوی دیگر دولت او در سال‌های اخیر زمینه حضور نهادهای مدنی غربی را در بلاروس فراهم کرده؛ نهادهایی که حالا با افزایش نارضایتی‌های مردم از حکومت آخرین دیکتاتور اروپا به دنبال تغییراتی در راس هرم قدرت بلاروس هستند.

همچنین بخوانید:  در پی انفجارهای پاریس؛ توقف پذیرش پناه‌جو در لهستان

یکی دیگر از مسائلی که مردم بلاروس با آن درگیر هستند، بحث ادغام با روسیه است. اگرچه تا کنون به نظر می‌رسید تعداد کسانی که با ادغام موافق هستند کم نیست، اما حالا استقبال از کارزار انتخاباتی تیخاروفسکایا و همسرش که از مخالفان جدی ادغام با روسیه هستند نشان می‌دهد پیش‌بینی آینده سیاست در بلاروس به این سادگی‌ها هم نیست.

اسوتلانا تیخاروفسکیا همچنین درباره ادعاهای لوکاشنکو مبنی بر اینکه مخالفانش به دنبال انقلاب در بلاروس هستند گفته:

آن‌ها (حاکمان فعلی) یک‌بند درباره انقلاب حرف می‌زنند. خدای من، چه انقلابی؟ ما فقط انتخابات آزاد می‌خواهیم.

اگرچه آمارهای تلویزیون دولتی بلاروس ادعا می‌کنند بیش از ۷۰ درصد مردم به لوکاشنکو رای خواهند داد، اما به نظر می‌رسد سیاست در بلاروس آبستن تغییرات مهمی است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗