skip to Main Content
مالکیت‌ خصوصی جلوی سوختن آمازون را نمی‌گیرد
زمین کیوسک

مالکیت‌ خصوصی جلوی سوختن آمازون را نمی‌گیرد

تصاویر جدید نشان‌ از وسعت دامنه آتش‌سوزی‌ها در بخش‌های برزیلی جنگل‌های آمازون دارد.

ویدئوها و عکس‌های منتشرشده‌ جدید که توسط ماتئو گروسو، یکی از اعضای گروه صلح سبز و طی پروازهای طولانی بر فراز آمازون گردآوردی شده نشان از وسیع‌تر بودن آتش این جنگل‌ها در شروع فصل گرما دارد. اعضای صلح سبز تلاش دارند تا نسبت به فاجعه‌ عمیقی‌ای که در انتظار آمازون است هشدار دهند.

 

بولسونارو همان‌طور که در مورد کرونا در حال انکار به سر می‌برد، در برابر خواست گروه صلح سبز برای ارائه برنامه‌های ضرب‌الاجل پیشگیرانه هم سکوت کرده و خبر از ادامه سیاست‌های سال پیش داده است. اما به گزارش گاردین و طبق اعلان صلح سبز، این سیاست‌ها برای آتش‌سوزی سال گذشته کافی نبوده و با توجه به ابعادی که برای آتش‌سوزی امسال پیش‌بینی می‌شود، امسال نیز مثمر ثمر نخواهند بود. داده‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که نابودی جنگل‌ها در فاصله زمانی ژانویه تا ژوئن، به ۳۰۶۹ کیلومتر مربع رسیده و در مقایسه با سال پیش ۲۵٪  رشد داشته است.

در تاریخ ۲۳ ژوئن سرمایه‌گذاران بین‌المللی تریلیون‌ها دلار در جنگل‌های آمازون سرمایه‌گذاری کردند تا جلوی جنگل‌زدایی را بگیرند. در تاریخ ۷ جولای، مدیران ۳۹ کمپانی بزرگ دنیا نگرانی‌شان در مورد تخریب آمازون را به دولت برزیل ابراز کردند و نسبت به بهره‌برداری‌‌ها از آمازون هشدار دادند. اما دولت بولسونارو، معتقد است کنترل وضعیت آمازون با سامان دادن به مالکیت‌های زمین‌های آمازون ممکن است، و می‌خواهد نزدیک به ۹۷هزار قطعه زمین را به صورت قانونی به مالکیت افراد در بیاورد.

در مقابل، فعالان محیط‌‌زیستی معتقدند این حرکت تنها کار را برای زمین‌خواران راحت‌ می‌کند، و کمکی به نجات آمازون نخواهد کرد. دولت بولسونارو برای سیاست‌گذاری‌های غلطش در مورد جنگل‌های آمازون از سمت جوامع بین‌المللی نیز بسیار مورد شماتت قرار گرفته است.
به نظر می‌رسد اهمیت حفظ جنگل‌ها برای دولت‌ها از جمله دولت ایران روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ منابع سبز بسیاری نابود شدند، از جنگل‌های آمازون و استرالیا گرفته تا جنگل‌های زاگرس که در آن نبود امکانات و سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت دست به دست هم دادند تا بخش زیادی از منابع اکسیژن ایران نیز نابود شود.

همچنین بخوانید:  سکوهایی عاری از مردم
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗