skip to Main Content
نبود بالگرد؛ مشکل اصلی اطفای آتش‌سوزی ارسباران
زمین کیوسک

نبود بالگرد؛ مشکل اصلی اطفای آتش‌سوزی ارسباران

همزمان با آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه در جنگل‌های آمازون، بخشی از جنگل‌های ارسباران در آذربایجان شرقی نیز در طول هفته گذشته در آتش سوختند. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته‌اند.

مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفته مشکل اصلی در مهار آتش نبود بالگرد بوده و پس از چهارروز از شروع آتش دیروز اول شهریور، بالگردها تحویل گرفته شده‌اند.

قاسمی گفته درختان ارسباران آسیب جدی دیده‌اند. او همچنین از عمدی بودن حریق در ارسباران خبر داده است.

گفته می‌شود که در هر آتش‌سوزی بالگرد اطفای حریق با رایزنی‌های فراوان اجاره می‌شود. به گفته علی عباس نژاد، فرمانده یگان حفاظت جنگل‌ها، بودجه اجاره بالگرد سه سال است که از سوی دولت تامین نشده‌ است.

اَرَسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی است که از شمال کوه قوشا داغ، در جنوب اهر تا رود ارس گسترده‌ است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه را به عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره» ثبت کرد.

در پارک ملی ارسباران ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸گونه پستاندار مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و پلنگ و ۲۲ گونه ماهی شناخته شده‌ است. از گونه‌های پرندگان بومی ارسباران می‌توان به قره خروس قفقازی، کبک، دراج و قرقاول و انواع پرندگان شکاری و تعداد بی‌شماری پرندگان آبزی و خشکی‌زی اشاره کرد.

گرمایش زمین، همراه با عدم نظارت و حفاظت از جنگل‌ها و اراضی عمومی به طور فزاینده‌ای موجب آتش‌سوزی‌های وسیع در سرتاسر جهان می‌شود که ریه‌های تنفسی زمین را یکی پس از دیگری نابود می‌کنند.

همچنین بخوانید:  اینجا هر نفس مُمِد حیات نیست
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗