skip to Main Content
همکاری غیرقانونی مدارس کرمانی با موسسات کنکور
جامعه کیوسک

همکاری غیرقانونی مدارس کرمانی با موسسات کنکور

روزنامه شهروند در گزارشی به همکاری میان بعضی از مدارس در کرمان با موسسه کنکور گاج پرداخته است. بنا به این گزارش خانواده‌ها به طور غیرمحسوس مجبور می‌شوند در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند و مدارس هنگام ثبت‌نام به خانواده‌ها علنا آدرس موسسه گاج را می‌دهند.

به گفته این گزارش، فعالیت موسسه گاج در کرمان در سال‌های اخیر به اوج رسیده و برای مثال کلاس‌های تقویتی تابستانی مدارس که ارزان و با معلمان خود مدارس برگزار می‌شد با کلاس‌های موسسه گاج و هزینه‌ میلیونی‌اش جایگزین شده‌اند. یکی از والدین کرمانی به روزنامه شهروند گفته «به ما گفتند کلاس‌های زیست و شیمی نزدیک یک‌میلیون‌ونیم و کل بسته آموزشی این رشته ۷‌میلیون و خرده‌ای است. اگر ثبت‌نام نکنید و بخواهید دانش‌آموز همین‌طوری در کلاس‌های مدرسه باشد، ما هیچ تضمینی نمی‌دهیم و هیچ مسئولیتی هم در قبال بچه‌تان نداریم.» به گفته شهروند مدارس تیزهوشان، علامه حلی، رضوانی‌نژاد، پروین و پیامبر اعظم کرمان و مدارس دولتی دیگر به شاگردانشان را ثبت‌نام در گاج توصیه می‌کنند.

به نقل این گزارش، برای ترغیب بچه‌ها به ثبت‌نام از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود از جمله ثبت‌نام رایگان یا با تخفیف شاگردان با معدل بالا و برگزاری همایش‌های رایگان تبلیغ موسسات در مدارس. یکی از معلم‌ها به شهروند گفته «حتی مدیران مدارس راضی هستند که دانش‌آموز سر کلاس درسی نیایند ولی کلاس‌های گاج را حتما برود» و خانواده‌ها از ترس اینکه مبادا بچه‌شان از بقیه هم‌کلاسی‌ها عقب بیفتد به ثبت نام تن می‌دهند. در این گزارش همچنین اشاره شده که با شیوع کرونا و لغو کلاس‌های حضوری مدارس، کلاس‌های آموزشگاهی، از جمله گاج به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

همچنین بخوانید:  «مدرسه دولتی رایگان وجود خارجی ندارد»

این درحالیست که حضور موسسات کنکور در مدارس غیرقانونی است. در سال ۹۷، بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش، بخشنامه‌ای به کل مدارس کشور ارسال کرد که بر اساس آن هر نوع همکاری بین مدارس و موسسات آموزشی مثل برگزاری آزمون و فروش کتاب کمک درسی ممنوع شد. در آن زمان بطحایی از تبلیغات دروغین مافیای کنکور انتقاد کرده بود و مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از نقش برخی موسسات کنکور در جهت‌دهی به برنامه‌های آموزش و پرورش خبر داده بود.

اما به نظر می‌رسد این اقدامات تاکنون تاثیر جدی نداشته‌ و ساختار آموزشی کشور به طور روزافزون زیر نفوذ مافیای کنکور و پولی‌سازی آموزش قرار دارد. به گفته منتقدان تغییر جز با تبدیل اولویت‌ها از کسب درآمد به شکوفاسازی توانایی‌های دانش‌آموزان و دانشجویان ممکن نخواهد بود.

 

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗