skip to Main Content
به مجسمه قدیس استعمارگر هم حمله شد
جامعه سیاست کیوسک

مشکل معترضان فقط برده‌داری نیست

به مجسمه قدیس استعمارگر هم حمله شد

حملات به مجسمه‌‌ها محدود به شخصیت‌های برده‌دار تاریخ نمانده‌ است. دیروز در سانفرانسیسکو مردم مجسمه‌ یکی از میسیونرهای مسیحی اسپانیایی با نام خونیپرو سرا را پایین کشیدند.

خونیپرو سرا از اولین مبلغان مذهبی بود که در قرن ۱۸ میلادی پا به کالیفرنیای امروزی گذاشت. با ورود او و استعمارگران اروپایی به این منطقه، بیماری‌های همه‌گیری مثل سفلیس به جان بومیان منطقه افتاد. بومیانی که از گرویدن به مسیحیت پشیمان می‌شدند نیز غل‌‌وزنجیر و شکنجه می‌شدند. پاپ فرانسیس (پاپ کنونی) در سال ۲۰۱۵ به خونیپرو سرا لقب قدیس داده بود.

از سویی دیگر، بومیان آمریکا و متحدانشان نیز خواهان برچیده‌شدن نمادها و مجسمه‌های استعمارگران شده‌اند. در ۱۵ ژوئن میلادی بومیان نیومکزیکو در شهر آلبوکرکی طی تظاهراتی تلاش کردند مجسمه‌ خوان د اونیاته  فرماندار استعمارگر این منطقه در قرن ۱۶ میلادی را به زیر بکشند. البته آن‌ها در پی این تلاش، مورد حمله‌ مسلحانه‌ ناسیونالیست‌های سفید قرار گرفتند.

با آغاز تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا در پی قتل جرج فلوید به دست پلیس، مجسمه‌ها و یادمان‌های تاریخی مرتبط با نژادپرستی و برده‌داری مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت. بسیاری خواهان برچیده شدن این مجسمه‌ها شدند، چراکه آن‌ها را نماد بی‌عدالتی ساختاری و سیستماتیک علیه نژادهای تحت ستم می‌دانند.

 

همچنین بخوانید:  حل مسئله پیچش پروتئینی با هوش مصنوعی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗