skip to Main Content
دیوار بزرگ سبز در آفریقا
دانش زمین کیوسک

دیوار بزرگ سبز در آفریقا

۲۱ کشور ‌آفریقایی (از پنجاه و چهار کشور این قاره) دست به دست هم داده‌اند تا با کاشتن درختان، دیواری به درازای ۴۷۵۰ مایل بسازند که با دربرگرفتن صحرای بزرگ آفریقا مانع گسترش بیشتر آن به سمت جنوب می‌شود. این کشورهای آفریقایی امید دارند تا سال ۲۰۳۰ دیوار بزرگ سبز را تکمیل کنند.

این پروژه احیای جنگل، قاره آفریقا را از سنگال در غرب و جیبوتی در شرق به دو نصف تقسیم ‌می‌کند. دیوار سبز آفریقا با بازپس‌گیری ۲۴۷ میلیون هکتار از سرزمینی که به دلیل تغییرات اقلیمی توسط بشر و دوره‌های اقلیمی طبیعی به صحرا تبدیل می‌شود، در نهایت سه برابر اندازه سد بزرگ مرجانی در استرالیا خواهد بود و ۲۵۰ میلیون تن کربن را از اتمسفر خارج می‌کند.

صحرای بزرگ آفریقا به عنوان بزرگترین صحرا در جهان، همین حالا هم به اندازه ایالات متحده است. اگر بیابان همچنان به گسترش خود ادامه دهد، آب و هوای خشک و دمای شدید آن برای مناطق حاصلخیزتر تبدیل به واقعیت شده، باعث جابجایی انسان‌ها و مختل کردن اکوسیستم چمنزارهای آفریقا می‌شود.

طبق اعلام سازمان ملل متحد ، ۱۵٪ درختان در سال ۲۰۰۷ در این پروژه کاشته شده‌اند. درختان مقاوم در برابر خشکسالی که این دیوار را تشکیل می‌دهند به عنوان سدی در برابر بادهای قوی صحرای بزرگ، از فرسایش خاک جلوگیری کرده و آب باران را به داخل خاک فیلتر می‌کنند. فضای سبز ایجاد شده توسط درختان زمین‌های کشاورزی جدید و باغ‌های گیاهی بومیان را فراهم می‌کند.

سازمان ملل متحد از این پروژه به عنوان سمبل امید در تلاش برای بازیابی کره زمین و کمک به زندگی میلیون‌ها انسان در یکی از فقیرترین مناطق جهان نام می‌برد. وقتی دیوار سبز آفریقا کامل شود، بزرگترین سازه زنده روی کره زمین و یکی از عجایب جدید جهان خواهد بود.

همچنین بخوانید:  روند افزایش دما در ایران فراتر از متوسط جهانی است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗