skip to Main Content
۱ درصد ثروتمند جهان دو برابر ۵۰ درصد فقیر جهان گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کنند
دانش کیوسک

۱ درصد ثروتمند جهان دو برابر ۵۰ درصد فقیر جهان گاز گلخانه‌ای منتشر می‌کنند

آکسفام می‌گوید یک درصد از جمعیت جهان که ثروتمندترین افراد روی کره زمین هستند، طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر ۵۰ درصد جمعیت زمین که فقیرترین افرادند در انتشار دی‌اکسید کربن نقش داشته‌اند. انتشار دی‌اکسید کربن در جو زمین در این بازه ۲۵ ساله ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است اما میزان انتشاری که یک درصد ثروتمند مسبب آن بوده‌اند، سه برابر بیش از آن جمعیت ۵۰ درصدی بوده است.
گزارشی که با همکاری آکسفام و موسسه محیط‌زیست استکهلم تهیه شده است، هشدار می‌دهد که مصرف بیش از حد و اعتیاد ثروتمندان جهان به شیوه‌های حمل و نقلی که متضمن مصرف بالای سوخت‌های فسیلی‌ست، دارد ما را به مرز نهایی مصرف کربن نزدیک می‌کند؛ مرزی که برای جلوگیری از فجایع اقلیمی، نباید از آن عبور کنیم.
رییس مرکز تحقیقات آکسفام می‌گوید «سهم بالای ثروتمندان در انتشار دی‌اکسید کربن نشان می‌دهد که به‌رغم نزدیک شدن جهان به پرتگاه فاجعه اقلیمی، هنوز هم در بهبود شرایط زندگی میلیاردها نفر از جمعیت کره زمین ناکام مانده‌ایم». تیم گور به گاردین گفته «مصرف کربن باید در حد معینی باقی بماند تا افزایش گرمایش زمین زیر ۲ درجه باقی بماند و حالا می‌بینیم همین مقدار کربن هم به‌جای آنکه صرف بهبود اوضاع بشر شود، خرج مصرف هرچه بیشتر کسانی می‌شود که همین حالا ثروتمندان زمین‌اند؛ اگر می‌خواهیم از ضربات مهلک ناشی از بحران‌های اقلیمی در امان بمانیم، مقدار کربنی که به اتمسفر زمین اضافه می‌شود نباید از یک حد معین بیشتر شود. پس باید اطمینان حاصل کنیم که این مقدار کربن در بهترین راه مصرف می‌شود».
گزارش آکسفام نشان می‌دهد ۱۰ درصد ثروتمند جمعیت زمین که حدود ۶۳۰ میلیون نفر را شامل می‌شود، در طول ۲۵ سال گذشته مسئول انتشار حدود ۵۲ درصد از گازهای گلخانه‌ای بوده است. درآمد سالانه آن ۱۰ درصد جمعیت ثروتمند بیش از ۳۵ هزار دلار است و ۱ درصد ثروتمند افرادی هستند که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد دارند.
تیم گور این شیوه مصرف کربن در سطح جهان را ناعادلانه توصیف کرده و می‌گوید «میزان محدود کربنی که می‌توان مصرف کرد صرف ثروتمندتر شدن ثروتمندان می‌شود در عوض اینکه صرف فراهم آوردن زندگی شایسته‌تری برای کل ابنا بشر شود». او تاکید می‌کند که حمل و نقل یکی از محرک‌های اصلی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛ «در کشورهای ثروتمند تمایل افراد به استفاده از خودروهایی که گازهای زیادی ساطع می‌کنند و همین‌طور سفرهای پروازی بیشتر شده است». آکسفام خواهان دریافت مالیات هرچه بیشتر از ثروتمندانی‌ست که نقش زیادی در مصرف کربن دارند، از جمله آنهایی که مرتبا در مسافت‌های طولانی مشغول پروازند.

همچنین بخوانید:  منطقه خلیج فارس تا سال ۲۱۰۰ به شکل مرگباری گرم می‌شود
2 نظر
  1. به نظر می‌آید درآمد سالانه افراد ثروتمند به اشتباه درج شده است. عدد صدهزار دلار در سال عدد زیادی نیست.

    1. همانطور که در منبع خبر آمده، یک درصد ثروتمند جهان درآمدی بیش از صدهزار دلار در سال دارند. در ضمن ده درصد مردم ثروتمند جهان سالانه بیش از ۳۵هزار دلار درآمد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗