skip to Main Content
زن‌کشی و آزار در صفحه حوادث
جامعه کیوسک

زن‌کشی و آزار در صفحه حوادث

امروز نیز در صفحه حوادث روزنامه شرق با دو خبر زن‌کشی و آزار رو به رو هستیم.

خبر زن‌کشی که البته مربوط به ماه آذر سال ۹۸ می‌شود داستان کلاسیک و تکراری مرد زورگو و بدبینی‌ست که به خواسته خود نمی‌رسد و چاره را در کشتن زن پیدا می‌کند. زن طلاق می‌خواهد، مرد ناراحت می‌شود و سعی می‌کند او را منصرف کند، و بعد: او را می‌کشد. روزنامه شرق نیز باز وجه عجیب و نامتعارف ماجرا را تیتر کرده است -«ادعای قتل همسر به دستور اجنه»- و نه وجه تکرارشونده آن را که کشته شدن یک زن دیگر به دست اعضای خانواده و نزدیکانش است.

در گزارش‌ بسیاری از موارد زن‌کشی بر وجود بیماری روانی یا جنبه‌ای دیگر از «ناهنجاری» تاکید می‌شود، و بر رواج این موضوع و دلایل آن پوششی گذاشته شده و موردی خاص و استثنایی جلوه داده می‌شود.

در همین صفحه حوادث همین روزنامه خبر دیگری دیده می‌شود راجع به تعرض جنسی به دختری دارای معلولیت از سوی مردان خانواده‌اش. معلولان و سالمندان از دسته افرادی هستند که مورد آزار جنسی زیادی قرار می‌گیرند اما سخن گفتن از تعرض و آزار به آنها با دشواری مضاعفی رو به روست. یک دلیل می‌تواند این باشد که این گروه افراد به طور هنجاری از دایره جنسیت و زندگی جنسیب بیرون فرض می‌شوند و تعرض به آنها نیز به همین‌ترتیب به سخن درنمی‌آید.

زن‌کشی و آزار حنسیتی مسئله‌ای جهانی است و ریشه در نابرابری جنسیتی دارد. یکی از راهکارهایی که جامعه‌شناسان برای مقابله و کاهش با قتل‌های ناموسی در ایران پیشنهاد می‌کنند خارج شدن جرم از حوزه جرایم خصوصی و در سطح اساسی‌تر مقابله با نابرابری جنسیتی است. موضوع قتل ناموسی و نابرابری جنسیتی در هفته گذشته به دلیل کشته شدن رومینا اشرفی، دختر ۱۴ ساله، بدست پدرش مورد توجه زیادی قرار گرفت.

همچنین بخوانید:  از دولت بوی «مسکن مهر» می‌آید
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗