skip to Main Content
الکل‌گیری از ذرت‌های آلوده به چه قیمت؟
عمومی کیوسک

الکل‌گیری از ذرت‌های آلوده به چه قیمت؟

عده‌ای در تلاش هستند با توجه به نیازهای شدید کشور به الکل پس از شیوع کرونا، ذرت‌های آلوده‌ را به کارخانه‌های تولید الکل با پایه گیاهی منتقل کنند. بر اساس گزارش لیلا مرگن در روزنامه شرق، طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ محموله‌های ذرتی وارد کشور شد که کپک زده بودند. واردکنندگان می‌گفتند این ذرت‌ها در مسیر حمل دریایی و انبارهای بندر امام دچار این مشکل شده‌اند اما چون کپک سم خطرناکی به اسم آفلاتوکسین تولید می‌کرد و برای حد مجاز آفلاتوکسین استانداردهای سختگیرانه‌ای در ایران وجود دارد، سازمان استاندارد اجازه ورود این محموله به کشور را نداد.

اگر ذرت‌های کپک‌زده در واحدهای دامداری مصرف شود، این سم از طریق شیر دام‌ها به بدن انسان منتقل می‌شود و برای سلامت انسان مخاطره ایجاد می‌کند. گزارش شرق به این نکته اشاره می‌کند که زیان مالی امحای محموله باعث شد جلسات متعددی برای پیدا کردن راه چاره‌ای به‌جز امحای ذرت برگزار شود. راهی که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد این بود که ذرت‌های آلوده به کشورهایی دارای استاندارد کمتر سختگیرانه صادر شود، چراکه در بعضی کشورها از ذرت با درصد آفلاتوکسین بالا برای پرورش خوک استفاده می‌شود‌. گزینه دیگر تولید الکل از ذرت‌های آلوده بود اما از آنجا که احتمال داده می‌شد ذرت‌ها به جای تولید الکل سر از واحدهای دامداری دربیاورند، این گزینه از طرف وزارت بهداشت رد شد. صدور مجدد ذرت‌ها هم هزینه‌هایی داشت؛ مثلا ذرت‌ها حتما باید مجددا بوجاری و پاکسازی می‌شدند.

شرق خبر می‌دهد که بعد از تحویل ذرت به سازمان اموال تملیکی کل محموله آلوده به یک بازرگان ایرانی فروخته شده تا بعد از عمل پاکسازی مجددا صادر شوند. یک محموله ۲۵ هزار تنی هم صادر شده اما شیوع کرونا و ایجاد اشکال در پهلوگیری کشتی‌ها، صادرات ذرت‌های آلوده را متوقف کرده است. حالا بیم این می‌رود که استفاده از این ذرت‌ها آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. اگرچه کارشناسان معتقدند الکل حاصل از این ذرت‌ها از سلامت کافی برخوردار است اما معتقدند پسماند حاصل از کارخانه‌های الکل سازی می‌تواند منابع آب و خاک‌ را آلوده کند.

همچنین بخوانید:  محل سکونت: مهم‌ترین تعیین‌کننده تفاوت درآمد مردم جهان
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗