skip to Main Content
کرونا با روستاها چه کرده؟
اقتصاد کیوسک

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

کرونا با روستاها چه کرده؟

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از خانواده‌هایی که خودشان و یا اقوام و فامیل آن‌ها در نواحی روستایی خانه داشته‌اند، برای دوری از گزند کرونا اقدام به مهاجرت موقت به نواحی روستایی و اسکان در اقامتگاه‌های روستایی کرده‌اند. بر اساس این گزارش روستاییان بومی به تدریج با آگاهی از پیامدهای این سفرها به روستاهایشان اقدام به جلوگیری از ورود افراد غیربومی به روستا کرده‌اند، اما کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در این مناطق باعث می‌شود همچنان جمعیت‌های روستایی را خطر بیشتری تهدید کند.

از سویی دیگر تعطیلی واحدهای فروش قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات باعث شده است که بسیاری از فعالیت‌های روزمره روستاییان دچار اختلال شود. گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد اقامتگاه‌های گردشگری روستایی تعطیل شده و به دلیل ممنوعیت‌های مسافرتی، ورودی گردشگران به روستاها نیز کاهش اساسی داشته است. بنابراین درآمد ناشی از فروش صنایع‌دستی و سایر محصولات در روستاها به گردشگران نیز تقریباً به صفر رسیده است.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به موارد مختلفی از اختلال در درآمدهای دامی و کشاورزی روستاییان اشاره کرده‌اند؛ از کاهش قیمت محصولاتی مثل کلم و هویج به یک‌سوم گرفته تا کاهش قیمت شیر دامداران به نصف. در این شرایط، قراردادهای خرید محصول از تولیدکنندگان روستایی و عشایری هم که هرساله از سوی دولت منعقد می‌شد، کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد اگرچه درآمدهای روستاییان کاهش یافته، اما آن‌ها همچنان راهبردی برای تغییر شغل و افزایش درآمدهایشان در اختیار ندارند. از سویی دیگر چون محیط‌های روستایی تراکم جمعیتی کمتری دارند و احتمال شیوع کرونا در این مناطق کمتر است، روستاییان برای کسب درآمد هم به شهر نیامده‌اند. در عین حال کاهش خدمات دولتی باعث شده به‌تدریج مشکلات زیادی برای روستاییان به وجود بیاید.

همچنین بخوانید:  ارجاع منتقدان خصوصی‌سازی به رهبری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗