skip to Main Content
دستور وزارت علوم برای راه‌اندازی «کمیته خودکشی» در دانشگاه‌ها
جامعه کیوسک

دستور وزارت علوم برای راه‌اندازی «کمیته خودکشی» در دانشگاه‌ها

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از تشکیل «کمیته خودکشی» در این دانشگاه خبر داده و گفته «این کمیته به منظور پیشگیری از رفتار‌های پرخطر و همچنین خودکشی در دانشگاه تشکیل شده است». غلامرضا لطیفی توضیح داده «این کمیته بر اساس سیاست وزارت علوم در این دانشگاه راه‌اندازی شده است؛ در واقع دستورالعملی از سوی این وزارتخانه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که در این دستورالعمل عنوان شده بود کمیته‌ای با عنوان خودکشی در معاونت‌های دانشجویی شکل بگیرد. به همین جهت کمیته‌ای با این عنوان در مرکز مشاوره دانشگاه تشکیل شد».

وی «پیشگیری از بروز رفتار‌های پرخطر دانشجویان» را مهم‌ترین هدف راه‌اندازی کمیته خودکشی در دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرده است. معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در صحبت از رفتار‌های پرخطر در بین دانشجویان، به استعمال مواد مخدر و دخانیات اشاره کرده است؛ لطیفی هشدار داده با دانشجویانی که مواد مخدر مصرف کنند یا به استعمال دخانیات در محیط‌های دانشگاهی بپردازند، برخورد انضباطی خواهد شد؛ «دانشجویانی که به آیین‌نامه‌های دانشجویی به خصوص در حوزه اعتیاد و استعمال دخانیات بی‌توجهی کنند به کمیته انضباطی ارجاع داده می‌شوند و اگر ثابت شود که دانشجویی اعتیاد دارد، براساس رای کمیته انضباطی از داشتن خوابگاه محروم خواهد شد».

لطیفی ادعا کرده «در طول یک سال گذشته ما تنها یک مورد پرونده استعمال دخانیات داشته‌ایم» و گفته «البته ممکن است استعمال دخانیات دانشجویان در خفا اتفاق بیفتد، اما عملا گزارش‌های آن‌ها ارسال نمی‌شود، اما به محض اعلام گزارش‌های این دانشجویان با آن‌ها برخورد خواهد شد». این مقام مسئول نگفته «گزارش» سیگار یا قلیان کشیدن دانشجویان توسط کدام مرجع به دانشگاه اعلام می‌شود.

همچنین بخوانید:  نقدی بر آموزش معماری در ایران

سازمان امور دانشجویان در اسفندماه ۹۷ برنامه‌ای با عنوان «برنامه جامع پیشگیری و مداخله در خودکشی در محیط‌های دانشگاهی» منتشر کرد که در آن آمده بود حدود ۱۷ درصد دانشجویان به خودکشی فکر می‌کنند. این گزارش اعلام می‌کرد که بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ۳/۶۶ در ۱۰۰هزار دانشجو در سال ۹۶ بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند. در گزارش مذکور عنوان شده است که به ازاء هر خودکشی ممکن است ۱۰ تا ۲۰ اقدام به خودکشی وجود داشته باشد و خطر خودکشی کامل به‌دنبال یک نوبت اقدام، می‌تواند تا ۳۲ درصد افزایش یابد.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗