skip to Main Content
۹۰هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد در معرض بیابانی شدن
زمین کیوسک

۹۰هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد در معرض بیابانی شدن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید «در صورتی که دیر اقدام شود این استان تا ۹۰هزار هکتار ظرفیت تبدیل شدن به مناطق بیابانی را دارد».

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته در این استان کانون گرد و غبار وجود ندارد و گرد و غبارها بیشتر منشاء خارجی دارد. سید اسدالله هاشمی هشدار داده «در شهرستان گچساران بیش از ۴۰ هزار هکتار منطقه بیابانی داریم؛ بی‌توجهی به این وضعیت، بیابانی شدن مناطق بیشتری را در پی خواهد داشت که این خود تهدیدی جدی برای ایجاد کانون گرد و غبار در استان به شمار می رود».

این نگرانی‌ها در شرایطی ابراز می‌شود که سه ماه پیش و با مجوز سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی، چند صد اصله درخت بلوط در پروژه تعریض جاده سی‌ سخت در این استان ریشه‌کن شدند.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، خرداد ماه امسال هشدار داده بود که «۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض پدیده بیابانی شدن قرار دارد». بر اساس داده‌های وزارت جهاد کشاورزی، میزان فرسایش خاک در ایران ۱۶/۷ تن در هر هکتار و چهار برابر میانگین جهانی است. نرخ بیابان‌زایی در ایران نیز حدود یک ‌درصد اعلام شده است، یعنی سالانه حدود یک درصد از خاک ایران به بیابان تبدیل می‌شود.

همچنین بخوانید:  بلیط 150هزار تومانی برای اجرای ارکستر سمفونیک تهران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗