skip to Main Content
قطع بلوط‌های زاگرس با مجوز سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی
زمین کیوسک

قطع بلوط‌های زاگرس با مجوز سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی

اسکان نیوز گزارش داده که مجوز قطع ۳۰۰ اصله درخت بلوط در جاده سی‌ سخت استان کهگیلویه و بویراحمد را سازمان جنگل‌ها و اداره منابع طبیعی صادر کرده‌اند؛ مدیر سابق منابع طبیعی بویراحمد نیز که با این کار مخالف بوده، در روزهای اخیر از کار برکنار شده است. پروژه تعریض جاده سی سخت تاکنون ۳۰۰ اصله درخت بلوط را قربانی کرده و ممکن است این رقم به ۱۵۰۰ اصله نیز برسد.

یک فعال محیط زیست یاسوج در این‌باره گفته «ما ابتدا گمان می‌کردیم که این درخت‌ها را اداره راه قطع کرده است؛ اما بعد اسنادی به دستمان رسید که نشان می‌دهد منابع طبیعی این کار را انجام داده است نه اداره راه. ما خبردار شدیم که آقای رحیمیان را به خاطر همین مخالفت‌ها و مقاومت در برابر درخواست‌های غیرقانونی نماینده‌ها برکنار کرده‌اند».

وی توضیح داده «سازمان جنگل‌ها و مراتع و‌ آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها که وظیفه دفاع و حفظ منابع طبیعی کشور را بر عهده دارند، به‌جای اینکه مقابل این تعرض‌ها به بلوط‌های زاگرس را بگیرند خود مستقیم وارد عمل شده و مزایده‌ای برای انتخاب پیمانکار برگزار کرده‌اند. این دیگر آخر مصیبت است که دستگاه متولی، خودش پیمانکار قطع و فروش بلوط‌ها را صادر کند و مدیری که با این کار مخالفت کرده را برکنار کنند؛ در حالی‌که باید از این مدیر تقدیر می‌کردند».

این فعال حوزه محیط زیست و منابع طبیعی تاکید کرده «سازمانی که به‌جای دفاع و حفظ جنگل‌ها و نظارت بر پروژه‌ها، خود مستقیم اقدام به قلع و قمع درختان و فروش آن‌ها می‌کند نمی‌تواند مدافع درختان بلوط باشد. در این پروژه در واقع متولی جنگل، شده مجری قطع و فروش چوب. شما انتظار دارید وضعیت بلوط‌های زاگرس چه بشود؟».

همچنین بخوانید:  سازمان اوقاف از کوه دماوند هم سهم می‌خواهد

او همچنین گفته «سی‌ سخت یک شهر کوچک است و نیازی به اتوبان ندارد. سال‌هاست همین جاده نیازهای گردشگران را در منطقه برآورده می‌کنند. منتها اکنون برخی نماینده‌ها برای رای آوری مجدد می‌خواهند به هر ترتیب، قول غلطی را که قبلا به مردم داده‌اند عملی کنند و هر کس هم مقابل‌شان بایستد از سر راه برمی‌دارند. نمونه‌اش همین مدیر منابع طبیعی بویراحمد که هم تخصص منابع طبیعی داشت و هم بسیار قانون‌گرا بود و در نهایت به‌دلیل باج ندادن به برخی نماینده‌ها، برکنار شد».

جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از ۵‌ میلیون هکتار از مهم ‌ترین رویشگاه‌های ایران هستند که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم‌شناختی از عرصه‌های کلیدی کشور محسوب می‌شوند. براساس آخرین آمارها و پژوهش‌های صورت گرفته در استان‌های زاگرس‌نشین، بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از سطح جنگل‌های زاگرس تاکنون بر اثر بیماری «زوال بلوط» خشک شده و یا در معرض خشکیدگی قرار دارد. آتش‌سوزی‌های مشکوک و قاچاق چوب در نقاط مختلف زاگرس که در طول سالیان گذشته اتفاق افتاده، از دیگر دلایل نابودی جنگل‌های بلوط محسوب می‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗