skip to Main Content
قم و مشهد منطقه آزاد می‌شوند
اقتصاد جامعه کیوسک

در صورت تصویب طرح نمایندگان مجلس

قم و مشهد منطقه آزاد می‌شوند

نمایندگان مجلس می‌خواهند شهرهای مشهد و قم را به «منطقه آزاد زیارتی و سیاحتی» تبدیل کنند. این طرحی است که آنها به مجلس برده‌اند و هدف از این طرح را تعمیق و تبیین فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی عنوان کرده‌اند. براساس قانون مربوط به مناطق آزاد، فعالیت‌های اقتصادی تمام اشخاص حقوقی و حقیقی در این مناطق از زمان بهره‌برداری تا ٢٠سال بعد از آن معاف از مالیات است.

مفهوم و تعریف «منطقه آزاد زیارتی و سیاحتی» تاکنون در هیچ متن قانونی و حقوقی تعریف نشده است اما حالا نمایندگان مجلس در روزهای پایانی دوره نمایندگیشان و با نزدیک‌شدن به انتخابات دوره بعد، این مفهوم را ابداع کرده و طرح آن را به مجلس برده‌اند. آنها درخواست کرده‌اند شهرهای مشهد و قم به منطقه آزاد زیارتی و سیاحتی تبدیل شود. با اتکا به ماده ۱۳ قانون مربوط به مناطق آزاد، تمام اشخاص حقوقی و افراد حقیقی که در این مناطق به فعالیت‌های اقتصادی مشغول‌اند، از تاریخ مندرج در مجوز بهره‌‌برداری آنها تا ۲۰ سال پس از آن از معافیت مالیاتی برخوردارند. در ماده ۵۲ قانون مربوط به مناطق آزاد هم گفته شده است که این مناطق از مالیات بر ارزش افزوده نیز معاف هستند.

جالب اینجاست که براساس قانون مالیات‌های مستقیم بخشی از درآمدهای حاصل از هتل‌داری، مراکز اقامتی و گردشگری معاف از مالیات است اما نمایندگان خواهان گسترش دامنه معافیت‌های مالیاتی در شهرهای قم و مشهد هستند.

طراحان اصلی این طرح که آن را در مجلس پیگیری می‌کنند، عمدتا نمایندگان استان خراسان و استان قم هستند که از پشتیبانی برخی از اعضای هیات رییسه نیز برخوردار هستند. اما این طرح مخالفانی نیز دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس در یک اظهارنظر کارشناسی، صراحتا با این طرح مخالفت کرده و گفته است:« ایجاد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و انواع مختلف آن مربوط به چهار دهه پیش است که کشورهایی با سیستم اقتصادی متمرکز برای گذار به اقتصاد مبتنی بر بازار با پذیرش الزامات و رویکردهای چنین سیاستی، آن را به‌کار گرفتند. در ایران نیز بر همین منطق پیش رفت. واقعیت این است که وجود ٧ منطقه آزاد و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی برای تمرین آزادسازی اقتصادی کافی است.»

همچنین بخوانید:  چهره‌ی بردگیِ آفریقایی‌ها در ایران عصر قاجار
یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗