skip to Main Content
خصوصی‌شدن معادن، آمار مرگ و میر را پنهان می‌کند
جامعه کیوسک

خصوصی‌شدن معادن، آمار مرگ و میر را پنهان می‌کند

به گفته غلامحسین عشقی (کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت کار) «نبود آمار دقیق در خصوص حوادث کار، مسئله جدیدی نیست. تقریباً هیچ یک از آمار موجود در این خصوص دقیق نیستند. نبود یک سامانه ثبت حوادث کار در کشور امروز بیش از هر زمانی احساس می‌شود و حاکی از یک فضای غیرشفاف در حوزه حوادث کار است. عملاً با یک پنهانکاری سیستماتیک آمار در حوزه حوادث کار رو به رو هستیم که مسئولیت را از دوش خیلی از نهادهای مربوطه برداشته است و امکان نظارت پرسشگری رسانه‌ها را نیز گرفته است.»

یکی از مواردی که موجب می‌شود تا آمار دقیق از میزان حوادث کار در معدن در دست نباشد، مقاومت معدن‌داران صاحب نفوذ است. مسلم است که کارفرمایان نیز ترجیح می‌دهند تا آمار مخفی بماند. با خصوصی‌شدن معادن افراد صاحب نفوذ نیز ترجیح به پنهانکاری در آمار و اخبار مربوط به حوادث کار دارند.

به گفته عشقی «معادنی در کشور وجود دارند که پروانه بهره‌برداری ندارند. کارگران این معادن بیمه نیستند و حداقل‌های اداره کار در مورد آنها رعایت نمی‌شود. آمار مرگ ناشی از کار در این معادن را در دست نداریم و حتی گاهاً صدایشان به رسانه‌ها نیز نمی‌رسد. احتمال دارد که به وزارت کار آمار اشتباه رسیده باشد.»

به گزارش ایلنا، از مهر ۹۸ تاکنون، ۱۸ معدنچی جان خود را از دست داده‌اند، با این حال علی مظفری (مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در سخنرانی خود در سمینار ایمنی در فعالیت‌های معدنی و نقش آموزش برای ارتقای سطح ایمنی، تنها به مرگ ۱۰ معدنچی در سال جاری اشاره کرده است. «طی سال جاری ۱۰ کارگر در واحدهای معدنی کشور جان خود را از دست دادند که بخش ناشی از حوادث معادن کشور، طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

همچنین بخوانید:  آمار خشونت‌های خانگی علیه زنان غیرقابل چشم‌پوشی است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗