پروژه نفوذ و رویکردهای فمینیستی به کاهش جمعیت در ایران دامن زدهاند
مدیرگروه جمعیتشناسی موسسه مطالعاتی دانشگاه تهران گفت: امروزه مسئلهای با مضمون استقلال جسمی یا آزادی بدنی زنان میان فمینیستها مطرح میشود و این موضوع مصداق حرکت به سمت عدم فرزند آوری است.
محمدولی علیئی مدیرگروه جمعیت شناسی مؤسسه مطالعاتی دانشگاه تهران گفت: برخی افراد این الزام را در ایران دارند و تأکید میکنند که زنان باید همچون مردان به عنوان نیروی کار وارد چرخه اقتصادی شوند اما این باور ناشی از پروژه نفوذ و طرحهای سازمانهای بینالمللی در راستای تحدید جمعیت ایران است. بانک جهانی و سازمانهای بینالمللی در دهههای اخیر وامهایی را به دولتهایی که نرخ باروری خود را کاهش میدادند، اعطا میکرد. از سوی دیگر، صندوق بینالمللی جهانی نیز برای کاهش موالید با ارائه وسایل پیشگیری از بارداری به ویژه در سالهای پس از انقلاب در جهت اجرای پروژه کنترل جمعیت حرکت کرد.
وی درباره پروژه نفوذ در موضوع کاهش جمعیت ایران گفت: پروژه نفوذ و کنترل جمعیت ایران همچنان ادامه دارد به طوری که معاون امنیتی آقای کارتر در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد «نیازی نیست که بیش از این به ایران برای دستیابی به پروژههای هستهای فشار وارد کنیم چرا که آمارهای جمعیتی در این کشور به نفع جامعه کنونی نیست و ایران تا دهههای آینده، خود به خود تسلیم خواهد شد.»
به گفته وی: کاهش ناگهانی و عجیب نرخ باروری کشور منجر به نام گرفتن پروژه «معجزه ایرانی» شد. برآوردی که در دهه ۷۰ داشتیم، این بود که در سال ۸۵ یا ۹۰ نرخ موالید به ۲.۲ برسد اما در سال ۷۵ به این رقم رسیدیم و علت آن مصمم بودن نظام ایران در کاهش جمعیت بود. در دولت آقای هاشمی، کشور به دنبال دریافت وام ۲ میلیاردی از صندوق جهانی بود اما این وام محقق نشد و بیشتر تلاش شد تا نرخ باروری کاهش یابد. در حال حاضر وزارت بهداشت به دنبال جبران این موضوع است اما این جبران حداقل ۲۰ الی ۳۰ سال طول خواهد کشید.
مدیرگروه جمعیت شناسی مؤسسه مطالعاتی دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد فمینیستی در موضوع جمعیت در ایران گفت: سفر نفیس صدیق به کشور در دهه ۶۰ پایه ایجاد نگاههای فمینیستی و تأثیر آن بر فرزندآوری را ایجاد کرد. این بانو در نشستها به فرزندآوری یک نگاه فمنیستی داشت به طوری که این جنبش آزادی را به فرزندآوری ترجیح دادند و این نگاه در دهه ۹۰ نیز قوت بیشتری پیدا کرد. امروزه مسئلهای با مضمون استقلال جسمی یا آزادی بدنی زنان میان فمینیستها مطرح میشود و این موضوع خود مصداق حرکت به سمت عدم فرزند آوری و منصرف کردن زنان از حاملگی است. در واقع جنبش فمینیسم بر روی روند کاهش تمایل به فرزندآوری برخی بانوان تأثیر داشته و همچنان نیز دارد.
علیئی افزود: این موضوع یک پروژه هدفمند برای فلج کردن تعادل نظام اجتماعی است. این در حالی است که نظام خلقت بر روی تعادل ایجاد شده اما فمینیستها در حال بر هم زدن این تعادل و ایجاد انشقاق هستند. تأثیر تفکرات این جنبش هنوز نیز در کشور وجود دارد و مبحث استقلال جسمی و بدنی، یکی از رفتارهای تعیینکننده اجتماعی است که منجر به افزایش سن ازدواج و کاهش جمعیت شده است.
در سالهای اخیر سیاستهای جمعیتی دولت ایران از موضوع کنترل و کاهش جمعیت، به افزایش جمعیت از طریق محدود کردن برنامههای تنطیم خانواده و بالا بردن باروری تغییر پیدا کرده است.
بهتره خیلی در این باره(فمینیسم)صحبت نشه
باید نادیده گرفته بشن،به قدری که احساس حقارت بهشون دست بده
مسخره تر از این جنبش تاریخ ندیده به خودش
یکی از راه های انتشار این گونه فکر های مریض فمینیسمی هم شبکه اجتماعی اینستاگرامه که علاوه بر این موضوع بیف فرهنگی رو داره در کشور رواج میده،ای کاش بجای اینکه تلگرام به اون مفیدی رو فیلتر میکردن،اینستاگرام فیلتر میشد و تا جای ممکن با روش های دور زدن فیلترینگش مقابله میشد
این طوری صدای به اصطلاح”فمینیسم”ها هم خفه میشد که صلاح مملکت این است
با وجودی که با عقاید فمینیستی سر و کار نداشتم، اما نحوه صحبت شما نشون میده که مخالفینش، از تعقل دورن و دارن منافعشونو لحاظ میکنن، بیان زشت شما، باعث میشه به این مورد بیشتر علاقه نشون بدم و بخوام با چند نفر فمینیست، از زبان خودشون، و نه از بیان سرشار از ادب شما!!! آشنا بشم. ممنونم جناب