skip to Main Content
آموزش قانون کار به دانش‌آموزان با آغاز اعتصاب در شیکاگو
Striking teachers and supporters walk a picket line outside Peirce Elementary School on the first day of strike by the Chicago Teachers Union on October 17 2019 in Chicago, Illinois. (Photo by KAMIL KRZACZYNSKI / AFP) (Photo by KAMIL KRZACZYNSKI/AFP via Getty Images)
اسلایدر جامعه سیاست

آموزش قانون کار به دانش‌آموزان با آغاز اعتصاب در شیکاگو

با نزدیک شدن زمان اعتصاب در شیکاگو، معلم‌ها قوانین کارگری را به دانش‌آموزان یاد دادند.
یکی از معلم‌ها: «از بچه‌ها پرسیدم می‌خواهید بدانید ما برای چه می‌جنگیم؟ پاسخ دادند: بله.»

با نزدیک شدن زمان رای‌گیری اعتصاب [۱]، آنا لین [۲]، معلم تاریخ و اجتماعی دبیرستان کلی [۳] در محله برایتون پارک شیکاگو، تصمیم گرفت برنامه درسی کلاس‌هایش را تغییر دهد. زمانی که در سپتامبر ۲۰۱۹ مذاکرات کارگری میان اتحادیه معلم‌های شیکاگو [۴] و مدارس دولتی شیکاگو [۵] در رسانه‌های محلی خبرساز شدند، او در حال آموزش طرح درسی مربوط به چگونگی تامین بودجه نوآوری در آموزش عمومی بود. با شروع مذاکرات، دانش‌آموزان شروع به پرسیدن سوال‌هایی کردند که برنامه درسی لین به آن‌ها پاسخی نمی‌داد.

مدارس دولتی شیکاگو و شهردار این شهر، خانم لری لایتفوت [۶] به طور علنی این سوال را مطرح کرده بودند که چرا اتحادیه با این جدیت برای افزایش حقوق‌ها می‌جنگد. در دبیرستان کلی، لین از میان صحبت‌های دانش‌آموزان شنید که تنها دلیل اعتصاب احتمالی پیش رو را «پول» می‌دانند. لین (از اعضای اتحادیه معلم‌های شیکاگوی لاتیس کاکوس [۷]) گفت: «به عنوان معلم آن‌ها،‌ لازم دیدم دلیل مشکلات را توضیح دهم.» «از بچه‌ها پرسیدم می‌خواهید بدانید ما برای چه می‌جنگیم؟ پاسخ دادند: بله.» لین یک روز و نیم از زمانش را به برنامه‌ریزی طرح درسی در مورد تاریخچه جنبش کارگری مدرن، شامل هفته‌های کاری چهل ساعته و قوانین کار کودکان اختصاص داد. کمی بعد از آن اتحادیه معلم‌های شیکاگو برای دومین بار در ده سال گذشته، به برنامه اعتصاب ماه جاری رای مثبت داد. اعتصاب قبلی در سال ۲۰۱۲ به طور گسترده در یک هفته برگزار شده بود.

در حال حاضر اعتصاب‌کنندگان در هشتمین روز مذاکرات‌اند. در این اعتصاب هر دو اتحادیه معلم‌های شیکاگو و اتحادیه بین‌المللی خدمات کارمندان هفتاد و سه [۸] حضور دارند. اتحادیه بین‌المللی خدمات کارمندان، خدماتی مانند معرفی دستیاران کلاس، نگهبان‌های مدارس و سایر کارگرانی که مسئول برقراری نظم مدارس ۳۶۱۰۰۰ دانش‌آموزی شهر هستند را ارائه می‌دهد. این دو اتحادیه عهده‌دار نمایندگی ۳۵۰۰۰ کارگرند که ده‌ها هزار از آن‌ها این هفته بیرون از مدارس اعتصاب کردند و مانند سیل به سمت مرکز شهر شیکاگو جاری شدند. اتحادیه معلم‌های شیکاگو در حال مذاکره برای بالا بردن دستمزد معلم‌هاست تا با هزینه‌های رو به افزایش زندگی در شیکاگو، متناسب شوند. درخواست‌های دیگر این اتحادیه کلاس‌های کوچک‌تر و کم‌تعدادتر دانش‌آموزان، حضور پرستارها و کتابدارهای بیشتر در مدرسه‌ها، بودجه برای آموزش دو زبانه و مسکن ارزان‌قیمت برای معلم‌ها و دانش‌آموزانی است که در حدود ۱۶۴۵۰ نفر از آن‌ها بی‌خانمان‌اند. 

مسئولان شهر ادعا می‌کنند درخواست معلم‌ها بیشتر از توانایی پرداخت آن‌هاست. لین می‌گوید برخی از ایمیل‌های مدیریت مدارس دولتی شیکاگو را به عنوان «اسناد منبع اصلی» چاپ کرده است تا از آن‌ها برای آموزش تاریخچه کارگری و روشن کردن هر دو طرف مبارزه استفاده کند. (سخنگوی مدارس دولتی شیکاگو می‌گوید روز قبل از آغاز اعتصاب، یک ایمیل حاوی اطلاعاتی در مورد حمایت و قراردادی که مدیریت می‌تواند ارائه دهد برای خانواده‌های دانش‌آموزان ارسال شده است. هم‌چنین در این ایمیل اخبار جدید اعتصاب‌ها نیز اطلاع‌رسانی شده است. مدیریت هر کدام از مدارس هم می‌توانند از این راه پیام‌های خود را برای خانواده‌ها ارسال کنند.) لین هم‌چنین ویدیوهایی حاوی خلاصه دیدگاه‌های هر کدام از احزاب، برای دانش‌آموزان به نمایش گذاشت تا با این روش به آن‌ها نشان دهد معلم‌ها برای چه چیزی می‌جنگند. بعد از آن، به سوال‌ها و نگرانی‌های جدی بچه‌ها در مورد اینکه آیا باید آخر سال برای کلاس‌هایی که به دلیل اعتصاب لغو شده‌اند به مدرسه بیایند یا خیر پاسخ داد. بر اساس تصمیم مدرسه‌های دولتی شیکاگو، در انتهای سال تحصیلی کلاس جبرانی تشکیل نخواهد شد.

در این میان به نظر می‌رسد دانش‌آموزان کلاس‌های پایین‌تر نسبت به بچه‌های سال بالاتر، دانش جامع و کاملی در مورد سیاست‌های کارگری یاد نمی‌گیرند. با این وجود لین می‌گوید حتی در مدارس ابتدایی صحبت‌هایی در مورد اعتصاب آغاز شده است. دوستان لین که معلم سال‌های پایین‌ترند می‌گویند دانش‌آموزان قبل از مهلت اعتصاب، کتاب‌هایی که مخصوص کودکان در مورد مسائل کار و کارگر نوشته شده بودند را با صدای بلند در کلاس‌ها خواندند.

لس پلوا۹ معلم مرکز آموزشی تفت فرشمن [۱۰] دو روز قبل از مهلت اعتصاب، در کلاس اجتماعی به دانش‌آموزان اعتصاب را آموزش داد. پلوا هم مانند لین می‌گوید هدفش از آموختن این مبحث، مطلع کردن بچه‌ها با این هدف است که بتوانند با آگاهی بیشتری دیدگاه خود را در مورد موضوع اعتصاب و اعتراض جمعی معلم‌ها شکل دهند. پلوا می‌گوید روز قبل از آغاز هفته اعتصاب، دانش‌آموزی که معمولا زیاد صحبت نمی‌کند به او گفت: «واقعا از کلاس شما لذت می‌برم.» پلوا دلیل نظر این دانش‌آموز را باز کردن دقیق موضوع اعتصاب و مشکلات پنهان مربوط به آن می‌داند. او می‌گوید: «گاهی مردم تلاش معلم‌ها برای آموزش بهتر دانش‌آموزان را نمی‌بینند.»

پلوا لازم می‌داند به دانش‌آموزان اطلاعاتی در مورد امکانات آموزشی مناطق دیگر بدهد. «تا زمانی که بچه‌ها از وضعیت مدرسه‌های دیگر اطلاع کافی نداشته باشند، نمی‌دانند چه امکاناتی وجود دارد که برای آن‌ها فراهم نشده است.»

به عنوان مثال کارن زاکر [۱۱] معلم علوم دبیرستان آپلیفت کامیونیتی [۱۲] واقع در محله‌های شمال شهر، می‌گوید در یک گفت‌وگوی کلاسی به این موضوع اشاره کرده که مدرسه سال‌هاست کتابدار ندارد. او می‌گوید در صحبت‌های مربوط به اعتصاب، بسیاری از دانش‌آموزان قادر به درک شدیدترین بی‌عدالتی‌های ساختار آموزشی، مانند اختلاف دستمزد معلم‌ها و دستیاران کلاس ویژه آموزش [۱۳] بودند. (در کلاس لین دانش‌آموزان با مسائلی مانند بودجه ورزش و تعمیرات ساختمان‌های قدیمی مدرسه که بیشتر آن‌ها در سال ۱۹۳۲ ساخته شده بودند به سادگی ارتباط برقرار کردند.) 

از نظر زاکر، لحظه‌های اعتصاب ارزش یاد دادن و آموختن دارند. «به نظر من مهم است بچه‌ها ببینند که شما اول تلاش می‌کنید مشکلات را با صحبت کردن حل کنید؛ اما وقتی برای عدالت می‌جنگید، گاهی لازم است برای شنیده شدن صدایتان روش‌های موثرتری را انتخاب کنید.»

بعضی از درس‌ها جوری در ذهن دانش‌آموزان نشسته‌اند که بیشتر آن‌ها تصمیم گرفتند بیرون از کلاس درس هم به آموختن ادامه دهند. لین، زاکر و پلوا می‌گویند دانش‌آموزان در صف‌های اعتصاب به آن‌ها پیوستند. لین می‌گوید یکی از بچه‌ها که رهبر گروه موسیقی است، گروهی از هم‌کلاسی‌هایش را برای اجرای موسیقی در زمان راهپیمایی‌های بزرگ مرکز شهر سازماندهی کرده است. لین می‌گوید: «از روز اول اعتصاب با وجود اینکه آغاز کننده آموزش این مبحث به بچه‌ها من بودم، دانش‌آموزان کمی را دیدم که برای من آمده باشند و بیشتر آن‌ها به خاطر آموزش معلم‌های دیگر به اعتصاب اضافه شده بودند. این یک حرکت جمعی موفق است.»

دانش‌آموزان لین در حقیقت از قبل با اقدامات مستقیم اجتماعی آشنا بودند: در جلسه درسی که او متوقف کرد تا تاریخچه کارگری را آموزش دهد، بچه‌ها برای شهردار شیکاگو، خانم لایتفوت نامه نوشتند و دیدگاه‌های خود را در مورد نحوه هزینه پول مالیات‌دهندگان برای شهردار توضیح دادند. در کلاس‌های دیگر، بچه‌ها به جلسات بررسی بودجه شهر و یک کنفرانس مطبوعاتی دانشجویی در مورد برنامه‌های آموزش دو زبانه سر زدند. 

کلاس‌های مدارس در روز پنجشنبه برای پنجمین روز متوالی توسط اداره مدارس دولتی شیکاگو لغو شدند. اتحادیه معلم‌های شیکاگو اعلام کرده است هر دو طرف مذاکره به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند ولی هنوز سر مسائلی مانند جملاتی که در قرارداد تشکیل کلاس‌های کم‌تعدادتر و افزایش کارمندان مدرسه نوشته می‌شوند مشغول مبارزه هستند. پلوا روز دوشنبه به من گفت: «ترجیح می‌دهم که در زمان حال معلم باشم، ولی باید تاریخ هم آموزش دهم و اهمیت زمانی که باید کاری کرد و اقدامی را به انجام رساند را به خوبی می‌دانم.» او و معلم‌های دیگر به کلاس‌های درس برگشتند، در حالی که برگ جدیدی در تاریخ کشور برای آموزش دانش‌آموزان در مورد سازماندهی‌های کارگری در دست دارند.

منبع اصلی

همچنین بخوانید:  جنگ‌ آمریکا در عراق یک میلیون نفر را به کشتن داده است

۱- strike vote

۲- Anna Lane

۳- Kelly

۴- Chicago Teachers Union

۵- Chicago Public Schools

۶- Lori Lightfoot

۷- Latinx caucus

۸- Service Employees International Union 73

۹- Les Plewa

۱۰- Taft Freshman Academy

۱۱- Karen Zaccor

۱۲- Uplift Community High School

۱۳- special-education classroom aides

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗