skip to Main Content
اتاق فرمان چرنوبیل جاذبه گردشگری می‌شود
دانش زیراسلایدر فرهنگ

اتاق فرمان چرنوبیل جاذبه گردشگری می‌شود

اتاق کنترل رآکتور چهار چرنوبیل که محل یکی از بزرگ‌ترین فجایع هسته‌ای جهان بوده به یک مکان گردشگری تبدیل می‌شود.

اتاق کنترل رآکتور چهار چرنوبیل که محل یکی از بزرگ‌ترین فجایع هسته‌ای جهان بوده به یک مکان گردشگری تبدیل می‌شود. دولت اوکراین برای نخستین بار درهای این سایت را به روی عموم می‌گشاید. این کار به‌عنوان بخشی از یک برنامه وسیع‌تر است که می‌خواهد مناطق فاجعه چرنوبیل را به جاذبه گردشگری تبدیل کند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اکراین گفته که در ماه جولای ساخت مسیر پیاده‌روی جدید و آب‌نما، بهبود عملکرد تلفن‌های همراه و رفع محدودیت‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری برای تبدیل چرنوبیل به جاذبه گردشگری انجام شده است.

اتاق کنترل نیروگاه هسته‌ای سابق جایی است که مهندسان پمپ‌های خنک‌کننده رآکتور را به‌عنوان بخشی از آزمایش ایمنی در آوریل ۱۹۸۶ خاموش کردند. این اتفاق منجر به انفجاری شد که در دم ۲۸ کشته برجای گذشت و در بلندمدت محیط اطراف را آلوده کرد.

پیش ‌از طرح بازآفرینی سایت به‌عنوان یک جاذبه گردشگری، گردشگران تنها می‌توانستند نیروگاه هسته‌ای و شهر خالی از سکنه پریپیات و ساختمان‌های مخروبه‌اش را از بیرون ببینند. شهری که ۵۰۰۰۰ نفر سکنه آن پس‌ازاین حادثه تخلیه شدند و به شهر ارواح تبدیل شد.

اتاق فرمان نیروگاه چرنوبیل زیر یک گنبد فولادی ۳۶۰۰۰ تنی قرار دارد و هنوز صفحه‌نمایش اصلی و کلیدهای کنترل فرمان در آن موجود است. بازدیدکنندگان برای جلوگیری از آلوده شدن به رادیواکتیو تنها مجاز به حضور برای چند دقیقه هستند. دستگاه تنفس، کلاه ایمنی و لباس‌های محافظ برای کسانی که جسارت ورود به این اتاق رادارند تعبیه شده است. تخمین زده شده است که ۲۰۰ تن سوخت رادیواکتیو در این سایت وجود داشته باشد.

گفته می‌شود پخش سریال چرنوبیل از شبکه HBO آمار گردشگران چرنوبیل را به‌شدت بالا برده است. در سال جاری تاکنون ۸۷۰۰۰ نفر از چرنوبیل بازدید کردند درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۸ تنها ۷۲۰۰۰ نفر بود.

همچنین بخوانید:  اخلال در نقش تاریخی زنان

رئیس‌جمهور زلنسکی پیش‌ازاین گفته بود که چرنوبیل بخش منفی آوازه اوکراین بود و زمان آن رسیده این وضعیت تغییر کند. ما یک مسیر سبز برای گردشگران ایجاد خواهیم کرد. چرنوبیل یک مکان بی‌همتا در سیاره زمین است که طبیعت آن پس از یک فاجعه انسان‌ساخت عظیم دوباره متولد شده است. او افزود: «ما می‌بایست این مکان را به جهان نشان دهیم؛ به دانشمندان، بوم‌شناسان، مورخان و گردشگران.»

منبع: ایندیپندنت

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗