skip to Main Content
«وزارت نیرو در پی نابودی کارون است»
زمین کیوسک

«وزارت نیرو در پی نابودی کارون است»

اردکانیان، وزیر نیرو، در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری از سه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون دیدن کرده است؛ طرح‌هایی که پیش از این گمان می‌رفت به‌دلیل نداشتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی متوقف یا غیرفعال شده‌اند. عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت‌آباد و ونک در سرشاخه‌های کارون خبر داده و گفته «تحویل نیروگاه کوهرنگ به آب نیروی کشور و ثبت زمین‌های نیروگاه سد کوهرنگ به نام وزارت نیرو، تسریع در اجرای طرح آبرسانی ونک و بازنگری در طرح بهشت‌آباد و کوتاه‌تر شدن تونل آن، جزو مصوبات سفر وزیر نیرو به این استان بوده است».

یک استاد دانشگاه در همین ارتباط می‌گوید تشکیل کارگروه «ساماندهی کارون بزرگ» در وزارت نیرو امری صوری بوده و عزم وزارت نیرو بر اجرای طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است؛ مهدی قمشی توضیح داده «این کارگروه به‌ظاهر برای نجات کارون تشکیل شده اما آنچه در واقع در حال رخ دادن است با اهداف اسمی کارگروه تناقض دارد و در عمل برای نابودی کارون و فراهم کردن شرایط برای طرح‌های انتقال آب جدید است».

عضو هیات علمی دانشگاه چمران درباره ادعاهای مبنی بر مصرف شرب آب‌های منتقل شده از طریق این طرح‌ها می‌گوید «با انتقال آب برای جبران کمبود آب شرب مخالفتی نداریم ولی حجم این طرح‌ها نشان می‌دهد که هدف از اجرای این طرح‌ها تامین آب شرب نیست و هدف اصلی تامین نیاز کشاورزی و صنعت است؛ زیرا اگر منظور انتقال آب برای شرب بود، طرح کوهرنگ ۳ برای نیاز ۵۰ سال استان‌های اصفهان و یزد و کرمان کفایت می‌کرد و دیگر نیازی به طرح‌های بعدی نبود». وی اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون را موجب «افزایش تنش‌های اجتماعی در استان‌های همجوار» و «ایجاد مشکل برای ٰامنیت کشور» توصیف کرده است.

همچنین بخوانید:  وزارت نیرو اجازه دارد برخی از مسیل‌ها را بفروشد

قمشی ضمن انتقاد از عملکرد اردکانیان گفته «وزیر نیرو اهمیتی برای حرف مردم خوزستان و مشکلات آنها و لطمات جبران‌ناپذیری که از انتقال آب به این استان وارد می‌شود، قائل نیست. وزارت نیرو هیچ حرف جدی و اطلاع درستی از طرح‌های انتقال آب ارایه نداده است؛ بر اساس گزارش‌هایی که داریم طرح کوهرنگ ۳ بیش از ۶ ماه است که فعال شده و بهشت‌آباد و ونک نیز در حال اجرا هستند».

تاکنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی اجرا شده یا در حال اجراست؛ طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ برای انتقال ۲۵۰ میلیون مترمکعب از سرشاخه‌های کارون به زاینده رود اجرا شده که پیش از تکمیل در حال بهره‌برداری است. مجوز این طرح در سال ۹۳ باطل شده بود که در سال ۹۶ درخواست منع توقیف عملیات اجرایی سد کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست به قوه قضاییه اعلام و مجوز آن تمدید شد.

پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون به دشت رفسنجان (ونک-سولگان) نیز که از سال ۱۳۸۱ مسکوت مانده بود، در سال ۱۳۹۳ با نامه وزارت نیرو دوباره به جریان افتاده که انتقادات بسیاری را به دنبال داشته است. کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در آخرین سفر خود به خوزستان گفته بود که این طرح به‌دلیل مشکلات زیست‌محیطی رد شده است. فعالان محیط زیست معتقد هستند این طرح در سکوت در حال اجراست و تفاهم‌نامه اجرای آن میان استاندار چهارمحال و بختیاری و شرکت مجری طرح در سال گذشته نیز اخیرا منتشر شده است. طرح بهشت آباد نیز برای انتقال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب از کارون به استان‌های اصفهان و کرمان و یزد برنامه‌ریزی شده است. این طرح نیز فاقد ارزیابی زیست‌محیطی است.

همچنین بخوانید:  سطح آب‌های زیرزمینی دشت اصفهان سالانه یک متر افت می‌کند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗