skip to Main Content
بازگشت‌ مصری‌های معترض به خیابان
سیاست کیوسک

بازگشت‌ مصری‌های معترض به خیابان

نیروهای امنیتی و پلیس مصر در روز دوم تظاهرات علیه رژیم سیسی با صدها معترض ضد دولت در بندر سوئز درگیر شدند و با شلیک گاز اشک‌آور تلاش کردند تا معترضان را پراکنده کنند. پس از اعتراضات سراسری روز جمعه با مطالبه برکناری عبدالفتاح السیسی، نیروهای امنیتی در میدان تحریر قاهره مستقر شده‌اند. در سال ۲۰۱۳، پس از برکناری دولت محمد مرسی، برگزاری تظاهرات در مصر ممنوع شد. به همین علت تظاهرات گسترده‌ای که از روز جمعه در سراسر مصر آغاز شده است در سال‌های پس‌از انقلاب مصر بی‌سابقه بوده‌ است. جمعه شب، صدها مصری در خیابان‌های قاهره با شعار «سیسی، برو!» خواستار سقوط نظام رژیم شده‌اند. تا این لحظه حداقل ۷۴ نفر در قاهره بازداشت شده‌اند. این اعتراضات پپس‌ از آن صورت گرفت که محمدعلی، تاجر تبعیدی و مخالف سیسی، آنلاین از مردم درخواست کرد که پس از بازی فوتبال میان تیم الاهلی و زمالک در قاهره به خیابان بروند. او فیلم‌های تظاهرات جمعه و شنبه را منتشر کرد و از مردم خواست تا رسیدن به یک تظاهرات میلیونی برای پرکردن میادین اصلی در روز جمعه آینده به تظاهرات ادامه دهند. او از طریق فیس‌بوک پیام‌هایش را برای طرفدارانش منتشر می‌کند. در یک سری از فیلم‌های ارسال شده در فیس‌بوک و توییتر، علی که گفته است ۱۵ سال به‌عنوان پیمانکار ساختمان در ارتش کارکرده، سیسی و دستیارانش را متهم کرده است که علیرغم افزایش فقر، سرمایه‌های عمومی را به سرقت برده‌اند. رئیس‌جمهور هفته گذشته این ادعاها را تکذیب کرد و گفت که «نسبت به مردم و ارتش» صادق و وفادار بوده است. بلافاصله پس از آغاز حکومت سیسی، مقامات سرکوب گسترده مخالفان را آغاز کردند. هزاران اسلام‌گرا و همچنین فعالان سکولار و وبلاگ‌نویسان معروف توسط رژیم سیسی بازداشت و زندانی شده‌اند.

همچنین بخوانید:  مرداد ۵۸:‌ حرام شدن تحصن و اعتصاب

در تظاهراتی‌ که از روز جمعه در سراسر مصر آغاز شده است حداقل ۸ شهر شاهد حضور گسترده مردم در خیابان‌ها بود. شهرهایی مانند قاهره، بندر سوئز و اسکندریه پرجمعیت‌ترین تظاهرات را تا کنون داشته‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده در ماه جولای، از هر سه مصری یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند و درآمدش کمتر از ۱.۴۰ دلار در روز است. در دولت رئیس‌جمهور سیسی اقتصاد ارتش گسترش پیدا کرده و شرکت‌های متعلق به ارتش رونق اقتصادی پیدا کردند. این امر سرمایه‌گذاران خارجی و صاحبان کسب‌وکار مصری را دچار نگرانی کرده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗